X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כ"ץ. דאגה למפרע [פלאש 90]
הלוי. סכנה אסטרטגית [צילום: ששון תירם]
חוות דעת שחיברו ראש המוסד לשעבר ומכון שאשא נגד שיתוף הסינים במיזם הרכבת לאילת מחשש לפגיעה ביחסי ישראל-ארה"ב משעשעת את שר התחבורה, שטוען מצידו לחוסר התמצאות המחברים
▪  ▪  ▪
עידן יוסף
המידע על רכבת לאילת רגיש מכדי שיימסר

אוי דרומה לאילת
עידן יוסף
ים של כסף, 23 מיליארד שקל, צפויה מדינת ישראל לשפוך על פרויקט הרכבת באילת. השקעה דומה צפויה גם בנמל חדש מצפון לעיר, שכפי הנראה לא יוכל להתחרות בתעלת סואץ. מרבית מתכנני התחבורה של ישראל משוכנעים שמדובר בבכייה לדורות
לרשימה המלאה

שר התחבורה ישראל כ"ץ תוקף את ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי. הרקע לדברים הוא קטעים מחוות דעת שהכין אשר פורסמו ע"י הכתב דני שדה, ובהם התריע מפני מעורבות סינית בהקמת קו הרכבת לאילת.
אישור תוואי הנסיעה אמור לעלות לאישור בישיבת הממשלה הקרובה, למרות שמזכירות הממשלה לא פרסמה את הנושא בסדר היום של הישיבה. הלוי טוען כי מעורבות סינית בבניית הקו עלולה לפגוע בברית האסטרטגית שבין ישראל לארה"ב ותסייע לסין להתייצב בדרכה להיות מעצמה עולמית.
על-פי חוות הדעת, שחוברה בשיתוף מכון שאשא למחקרים אסטרטגיים, נאמר כי בידי סין, התומכת במדינות העוינות את ישראל, יהיו מנופי לחץ כלכליים ומדיניים על ישראל. עוד נאמר כי היא תקדם מיזמים ענקיים שתכליתם למסד מוקדי השפעה בימים ובנמלים שעשויים לסייע ליריבי ישראל לשפר משמעותית את יכולותיהם כלפיה.
כ"ץ הגיב על הדברים: "צחקתי על השטחיות וחוסר ההתמצאות שעמדו בבסיס חוות הדעת". הוא לא פירט. עם זאת, שיגר השר עקיצה כלפי הלוי אותו בחר שלא לכנות בשמו אלא בתואר "אחד מבכירי מערכת הביטחון לשעבר" ואמר: "אבל מצד שני נמלאתי בדאגה רטרואקטיבית: האם זו הדרך שבה הסיק מסקנות ונתן המלצות גם בתפקידיו הקודמים? נקווה שלא".
השר כ"ץ גם נתן "עצה", כלשונו, לארגוני הירוקים, שלכאורה הזמינו את חוות הדעת: "אתם רוצים לטרפד את אישור מסילת הרכבת לאילת, למרות שהתוכנית אושרה בכל מוסדות התכנון? אתם חוששים שמא איזו לטאה תידרס בדרך, למרות שדאגנו גם לזה באמצעות מעברים וגשרים? אז תגידו את האמת ואל תשתמשו בכל מיני חוות דעת שלא שוות את הכסף שאולי שולם עבורן".
העבודה נערכה כאמור עבור מרכז שאשא למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטה העברית והחברה להגנת הטבע, ובוצעה על-ידי פרופ' ערן פייטלסון מהאוניברסיטה העברית וצוות מומחים מתחומים גיאו-אסטרטגיים, תחבורה יבשתית, תחבורה ימית והיבטים סביבתיים.
מהניתוח המקיף עולה, שאף אחת מהתועלות המיוחסות לפרויקט לא תתממש, ואף תוביל לפגיעה סביבתית עצומה, הן במרחבי הנגב והערבה והן למפרץ אילת, כתוצאה מהתעבורה הימית והצורך להקים את נמל התעלה. הקמת הרכבת עלולה לפי הניתוח להתברר כפיל לבן, שעלותו הכלכלית גבוהה ביותר, בעוד שתועלותיו מוטלות בספק. יתרה מכך, להשקעות יתר בתשתית תחבורתית עלולות להיות השלכות שליליות ברמה המשקית, שכן הן מהוות הסטה של משאבים מהשקעות פרודוקטיביות יותר. לכך עלולות להיות השלכות חברתיות, שכן אובדן המשאבים יביא לצמצום שירותים או העלאת מיסים לכלל האוכלוסיה, וזאת בעת שהנהנים משירותי רכבת מהירה הם אלו שיכולים להרשות לעצמם את המחיר של נסיעות אלו, שלא יהיה נמוך, גם אם יסובסד.
החברה להגנת הטבע פנתה לחברי ועדת השרים לענייני פנים ושירותים, שאמורה לדון בקו הרכבת לאילת, וכתבה כי "מאז נדון הנושא בממשלה הקודמת, נוספו נתונים ומידע חדש, השופך אור על הפרויקט ובעיקר מעלה שאלות קשות ונוקבות ביחס להיתכנותן של המטרות שהפרויקט הגדיר לעצמו. מכיוון שמדובר בפרויקט שעלותו נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים, ישנה חשיבות רבה שחברי הוועדה הנכבדים יכירו את השאלות ויתמודדו איתן, ובעיקר עם התשובות העולות, בעיניים פקוחות ומבלי ללכת שבי אחר סיסמאות ללא כיסוי".

תאריך:  04/10/2013   |   עודכן:  04/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כ"ץ: צחקתי על השטחיות של אפרים הלוי
תגובות  [ 35 ] מוצגות  [ 35 ]  כתוב תגובה 
1
יש לי תחושות
יהוידע  |  4/10/13 13:05
2
ראשי מוסד למיניהם
אכן נורא  |  4/10/13 13:09
 
- עמי איילון שהעז לומר
השני הוא:  |  4/10/13 13:48
 
- פוליטרוקים נוסח צה"ל
אהרון רול2  |  8/10/13 08:17
 
- לחסל יהודים כשצריך
עמי איילון  |  8/10/13 08:41
3
תן להם
כבש44  |  4/10/13 13:32
4
לחקור את הגורמים שמנעו
ראובן גרפיט  |  4/10/13 14:54
5
לבדוק מי גוזר קופונים וה ר ב ה ל"ת
הברון מינכהאוזן  |  4/10/13 15:11
6
בלי קשר לרכבת
רכבל  |  4/10/13 15:14
7
מי אתה, מי שמך עלינו, כץ?
ruvimar  |  4/10/13 15:16
 
- יתכן ויש בקורת על השר כץ
דידה  |  4/10/13 16:50
8
מנופי לחץ עאלק
ירון זכאי 1  |  4/10/13 15:18
9
האם אישתך בעלת חברת כח אדם ?
שאלה לכץ  |  4/10/13 15:27
10
הכל אינטרסים כלכליים
מסעודה לייבוביץ   |  4/10/13 15:28
11
הגיעה העת להחזיר את השעברים
דידה  |  4/10/13 15:28
12
תעלת הימים? ל"ת
א ל י  |  4/10/13 15:57
13
מי זה בכלל אפרים הלוי?סתם אחד! ל"ת
גימי-יהודי מיהודה  |  4/10/13 16:38
14
הלוי - מהמין של סורוס, פרידמן
דאגנית  |  4/10/13 17:34
15
לגבי איילון , הלוי ואחרים
המורה להסטוריה  |  4/10/13 17:51
 
- כץ מפעיל בריונות במקום שכל
מלאכי  |  5/10/13 19:53
 
- ולא התאים לתפקידו
הלוי אינו כתובת  |  5/10/13 20:46
 
- הלוי מאד התאים, וכץ לא
שכן  |  5/10/13 21:40
 
- הלוי ודומיו אינם מתאימים ל"ת
הלוי לא התאים  |  6/10/13 13:24
16
כץ
עמי א.  |  4/10/13 18:24
17
את הסינים המתועבים יש להחרים
לא הבנתם שום דבר;  |  4/10/13 22:38
18
מה עם תעלת הימים מחדרה לבקעת ה ל"ת
דניאל סבלדי  |  5/10/13 03:08
19
האם יש מי שהוא שלא חתרת תחתיו
מכר מקרית מלאכי  |  5/10/13 13:28
20
גם אוויל מחריש לחכם יחשב
מטפל בקשיי חינוך  |  5/10/13 13:52
21
אוי לממשלה ואוי למדינה שזה שר
שימל'ה מרחובות  |  5/10/13 19:27
 
- למה לא תכתוב בכול אל עארב ל"ת
אתה דווקא בהמה  |  5/10/13 20:51
 
- אכן כץ הוא בהמה פגועת ראש
אליהו חיים  |  6/10/13 10:09
 
- רשאי לעבור לאיראן מיד ל"ת
מר "אליהו"  |  6/10/13 13:58
 
- אילו טיפשות הייתה כואבת
מרטין מראשל"צ  |  6/10/13 19:20
22
קצינים בכירים שפרשו
שוורצקופף  |  8/10/13 08:22
23
וגם השר פרץ הירוק
וכיפת ברזל  |  8/10/13 08:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
שחר וייסמן
עידן יוסף
נוסעי התחבורה הציבורית בתחנה המרכזית בבירה חשופים לאוויר מזוהם    ההשלכות האפשריות: צריבה בעיניים, באף ובגרון, קשיי נשימה, כאבי ראש והקאות, ובטווח הארוך - סימפטומים של תחלואה במערכת הנשימה
עידן יוסף
ארגוני הנוסעים לוקחים יוזמה ומפקחים בעצמם על השירות בעקבות החלל שיצר משרד התחבורה    "שר התחבורה מפקיר את נוסעי התחבורה הציבורית. אי-אפשר לחכות לו"
עידן יוסף
ניגוד עניינים חמור: מנהל אגף הפיקוח מואשם ע"י נציבות המדינה בהטיית מכרז שיתאים למידותיו של חברו מילדות משה בורמיל, שבהמלצתו קודם לסמנכ"ל חברת ריבה
יצחק דנון
דן טוענת כי העירייה מכרה ליזם פרטי מקרקעין שהופקעו ממנה לצרכי ציבור ובכך התעשרה שלא כדין על חשבונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il