X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ה"תספורות" - על-רקע רגולציה בלתי מספקת טיפול חסר בגביית תמלוגים על משאבי טבע הטבות מס בלתי סבירות לחברות ענק אין תוכנית ארוכת טווח לניצול הגז הטבעי פגיעה במינהל במכרז ענק של הרכבת
▪  ▪  ▪
שפירא. להגן על החוסכים והמשקיעים [צילום: יוסי זליגר]
שחיתות מול חיי היום-יום
מי שמצפה למצוא בכל דוח של מבקר המדינה גילויים על שחיתות שלטונית, יתאכזב מהדוח הנוכחי. אבל מי שמצפה לראות עיסוק בנושאי ליבה המשפיעים על כל אחד מאיתנו - ימצא אותם בשפע: הסכנה למשק בשל ריכוזיות הלווים, פיקוח לקוי שמאפשר "תספורות" ענק, הבטחת אספקת הגז הטבעי, הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן ועוד.
הדבר דומה להתייחסות הציבורית לבתי המשפט. יש המתמקדים בבית המשפט העליון בשל פסיקותיו העקרוניות, ויש המתבוננים במתרחש בבתי המשפט בדרגים הנמוכים יותר, איתם יש לאזרח מגע יום-יומי והם החורצים גורלות בצורה ישירה ויום-יומי. הראשון יותר מעניין, השני יותר מעשי.
האיזון הנכון הוא לא להזניח אף אחד מהתחומים. חשוב מאוד שמבקר המדינה יחשוף שחיתותיות, וחשוב מאוד שהוא יעמוד על ליקויים הגורמים לנו נזקים ישירים. יוסף שפירא מתמקד בעיקר בתחום השני; כדאי שיפנה משאבים גם לתחום הראשון.

"כשל של לווה או של קבוצת לווים גדולה עלול לפגוע פגיעה של ממש בשוק האשראי ולגרום נזק מערכתי לכלל המשק". כך מתריע (יום ג', 15.10.13) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בכרך הכלכלי של הדוח השנתי לשנת 2013.
לדברי שפירא, הדוח "מבקש להתריע על הסיכונים למשק המדינה נוכח ריכוזיות האשראי הבנקאי והחוץ-בנקאי, החשיפה ללווים מערכתיים והעדר ביטחונות והגנות חוזיות מספיקים למשקיעים באיגרות חוב לא-ממשלתיות". הנושא האחרון נוגע ל"תספורות" שספגו מחזיקי האג"ח הקונצרניות בשנים האחרונות, ושפירא מצביע על כך שאגף שוק ההון במשרד האוצר, בנק ישראל ורשות ניירות ערך לא עשו די כדי להגן על הציבור שכספו מופקד בידי המשקיעים המוסדיים.
שפירא מוסיף: "אני מצפה שבנק ישראל ואגף שוק ההון במשרד האוצר, כמאסדרים של תחום האשראי, יבחנו אם יש צורך בצעדי אסדרה ופיקוח נוספים על אלה שכבר נקטו, כדי להפחית את הסיכונים ואת החשיפה אליהם. מן הראוי לגלות רגישות גבוהה לצורך להגן על ציבור המשקיעים והחוסכים, שכן חלק מנותני האשראי הם גופים מוסדיים אשר מנהלים את כספי החיסכון של רוב הציבור במדינה המיועדים להבטיח את עתידם כאשר הם יפרשו לגמלאות".
לא כל המיסים נגבים
עוד קובע הדוח, כי המדינה לא טיפלה כנדרש בגביית תמלוגים מלאים ונאותים בגין מתן זכיונות לנצל משאבי טבע, ובהם משאבי ים המלח והמים המינרליים. "על המדינה לוודא שכלל אזרחי המדינה ולא רק קומץ קטן ייהנו מפירות הניצול של משאבי הטבע שלה", אומר שפירא.
ממצא נוסף: רשות המיסים אינה ממצה את הדרכים לגביית מלוא המיסים המתחייבים ואינה אוכפת במידה מספקת את החוק כלפי מעלימי מיסים. "לא סביר שבעוד חלק משכבות האוכלוסיה נאנקות תחת נטל המס ויוקר המחיה, הרי שחברות ענק נהנות מהטבות מס מפליגות דוגמת תופעת 'הרווחים הכלואים'. על כן, בעידן של קיצוצים בתקציב המדינה וצמצום השירותים החיוניים שמסופקים לאזרחי המדינה בכלל ולשכבות החלשות בפרט, מצופה שרשות המיסים תעשה את כל הנדרש כדי למצות את מלוא פוטנציאל הגבייה של מיסים מהנישומים", אומר שפירא.
הדוח עוסק גם בסוגיית הבטחת הספקת גז טבעי למשק. משרד האנרגיה אומנם עשה צעדים לקידום פתרונות להולכה ואספקה של הגז, אך בצעדים אלה לא היה די, והם נעשו בקצב איטי שאינו מאפשר לסגור את הפער בין הביקוש לגז הטבעי ובין ההיצע שלו. שפירא אומר: "כדי ליצור עצמאות אנרגטית ויתרונות כלכליים וסביבתיים למדינה, נדרשים המשרדים הנוגעים בדבר לגבש מדיניות מתואמת וארוכת טווח לשם הקצאה הוגנת של המשאב לטובת כלל האוכלוסיה, ולשם המשך פיתוח משק הגז והבטחת הספקתו גם לדורות הבאים".
בבדיקת מכרז לרכש קרונות דו-קומתיים לרכבת ישראל בעלות כוללת של 370 מיליון אירו נמצא, כי לאחר שנבחר הזוכה - נעשו שינויים וניתנו הקלות בתנאים ובדרישות הטכניות. הדבר מצביע על היערכות לא מספקת מראש, ומתן לגיטימציה לשינויים בניגוד למכרז שפורסם טומן בחובו סכנות ופוגע בתקינות המינהל.
גופים ציבוריים במקום דיירים
ממצאים מרכזיים נוספים:
  • בעוד 2,500 משפחות ויחידים ממתינים לדיור ציבורי, מושכרות 2,300 דירות לגופים ציבוריים. נמצאו ליקויים חמורים בהשכרת דירות למי שאינם זכאים להן ואוזלת יד בפינוי פולשים.
  • שר השיכון לשעבר, אריאל אטיאס, התערב בצורה בלתי תקינה בעבודתה של רשות מקרקעי ישראל ופעל לטובתם של בעלי אינטרסים פרטניים שונים.
  • הרפורמה בתחבורה הציבורית באזור תל אביב בוצעה בצורה לקויה, בעלות של 500 מיליון שקל ולמרות שכבר מאז 2004 היה ידוע שהיא תפגע בצורה ממשית בחלק מן הנוסעים.
  • בשנים 2010-1996 חתמה המדינה עם אגד על הסכמי סובסידיות ללא עבודת מטה מספקת ושילמה סכומים ניכרים בלא לבדוק את מידת ההצדקה לתשלומם.
  • דן רוכשת את האוטובוסים מספקית יחידה, למרות כשלים שהתגלו בחלק מכלי הרכב, וזאת ללא הליך תחרותי מסודר ובלא שמשרד התחבורה יתערב כנדרש.
  • חברת דואר ישראל נמצאת במשבר כספי מתמשך עד כדי סכנת קיום ממשית, בעקבות ליקויים בפיתוח העסקי שלה וליקויים בתמחור שירותיה.
  • סלילת הרכבת הקלה באזור תל אביב צפויה לעלות 3.7 מיליארד שקל מעבר למתוכנן ולהתעכב בשלוש-חמש שנים - והמבקר צופה שאין אלו הנתונים הסופיים.

תאריך:  15/10/2013   |   עודכן:  15/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סכנה לנזק למשק בשל ריכוזיות הלווים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל זה מחזיר אותי ל-רפי רותם
ראיס-פוטין-טיל400  |  15/10/13 22:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
עידן יוסף
חשש לאי-סדרים בעמותה לתכנון פיתוח ושימור אורבני, בתחומי מכרזים והתקשרויות, משכורות, מעמדה החוקי של העמותה בקידום תוכנית התחבורה ובנושאים נוספים
איתמר לוין
משרדי האוצר והתמ"ת מודעים לליקויים ביישום החוק לעידוד השקעות הון, אך לא מתקנים אותם    רשות המיסים לא הציגה מידע מספק בעת קבלת ההחלטות על חוק הרווחים הכלואים
עידן יוסף
ב-30 השנים האחרונות ביצעה דן רכישות של שלדות ואוטובוסים מחברה מחו"ל בלי שקיימה לצורך כך הליכים תחרותיים תוך חריגה מסדרי מינהל תקינים    בחלק מהציוד התגלו כשלים ממשיים
עידן יוסף
370 מיליון אירו שילמה רכבת ישראל עבור ההצטיידות    הבלגאן חגג ומשרדי האוצר והתחבורה לא עמדו על המשמר
איציק וולף
חברה שאמורה הייתה לפתח מערכת להגברת האפקטיביות המבצעית של העוצבות בצה"ל בעלות של כ-213 מיליון שקל וכ-28 מיליון דולר לא עשתה זאת למרות שעברו שבע שנים ממועד הסיום המתוכנן    בעת עריכת הסכם חדש לא הכניס איש תנאים שיחייבו את החברה לעמידה במחויבויותיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il