X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
משרדי התחבורה והאוצר טרם הסדירו את הבקרה על הרכבת בישראל אין תקני ציוד שקיימים באירופה והרכבת קובעת על דעת עצמה את התקנים מבלי שיהיה פיקוח על עמידתה בתקנים
▪  ▪  ▪
מחכים לאסון? [צילום: פלאש 90]
   עידן יוסף
סכנת חיים לנוסעי הרכבת: הסכם הבטיחות אינו מיושם

   עידן יוסף
מאות קרונות רכבת נרכשו באופן בעייתי

   עידן יוסף
הכתובת על הקיר: אסון הרכבת הבא בפתח

איפה הרשות המפקחת?
הכתובת לתאונת רכבת גדולה כתוצאה מהעדר אסדרה, רשומה אדום על גבי לבן בשלושה דוחות מבקר המדינה. אבל משנת 2006 נמנעה משום מה הוועדה לביקורת המדינה לייחד אפילו דיון אחד לנושא. הפעם אסור ליו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, לאטום אוזניו. הפעמונים מצלצלים חזק. אל תחכו לאסון הבא!

יותר מ-11 שנים אחרי שהממשלה החליטה על כך ולמרות שני דוחות שפרסם בעניין מבקר המדינה, עדיין לא גיבשו משרדי התחבורה והאוצר אסדרה (רגולציה) על פעילות הרכבת, ולא חיברו תקנים מחייבים בכל הנוגע לרכש של ציוד נייד (קטרים, קרונות וכדומה) לרכבת. הרכבת מאפיינת את הציוד הנייד שתרכוש על דעת עצמה, וקובעת על-פי אפיון זה את הדרישות מספקי הציוד, ובכלל זה את התקנים שעליהם לעמוד בהם.
בדוח שמפרסם מבקר המדינה הוא שב ומזהיר (בפעם השלישית!) כי היעדרם של אסדרה ופיקוח עלולים להשפיע על בטיחות הנסיעה ברכבת. במילים אחרות: לנוסעי רכבת ישראל נשקפת סכנת חיים! כך לדוגמה, בישראל (בניגוד לאירופה) חסרה אסדרה המחייבת עמידה בתקני זיהום אוויר, וכתוצאה מכך התאפשר לרכבת ישראל לרכוש קרונות דו-קומתיים שמוגדרים כמזהמים.
ב-2008 הוקם במשרד התחבורה אגף רישוי ובקרה מסילתית, במטרה להקים מנגנון פיקוח ואסדרה על הרכבת ומסילותיה. ב-2010 הוחלט כי האגף יטפל גם בנושא השירות והתפעול. ב-2011 הוסיף לו משרד התחבורה גם את נושא הרישוי לנהגים. אבל משום מה, מנהל האגף דאז מסר למשרד מבקר המדינה במאי 2012 כי עד אותו מועד לא היה האגף מעורב כמעט בנושא הרכש ברכבת. במשרד התחבורה הבינו שזהו מצב בעייתי, ודן הראל, מנכ"ל המשרד במאי 2011, כינה את העניין "נכות" והבטיח כי נושא זה יטופל במסגרת הקמת רשות תחבורה ארצית.
כמעט כל תחומי הפעילות המקצועית ברכבת נקבעים בלעדית על-ידי רכבת ישראל ולא על-ידי גוף מאסדר. כך יוצא שסמכויות הפיקוח על הרכבת נשארות בידי הרכבת עצמה. המבקר גם מעיר על כך שבשנת 2012 אויש אגף רישוי מסילתי רק במנהל אגף, ללא עובדים מקצועיים, ובכך נפגעה יכולתו למלא את התפקידים שהוטלו עליו.
משרד מבקר המדינה רואה בחומרה רבה את התנהלות משרדי התחבורה והאוצר. זאת על-אף הערותיו החוזרות ונשנות, ועל-אף הבטחותיו של משרד התחבורה לטפל בליקויים.
בתשובת אגף התקציבים באוצר (מרס 2012) נמסר כי הוא מקדם את האסדרה בתחבורה הציבורית, ובכלל זה הוסיף תקציבים לתוספת תקנים באגף רישוי מסילתי. משרד התחבורה השיב (פברואר 2013) כי הוא נמצא בשלבי היערכות מתקדמים לביצוע אסדרה מקיפה. לדבריו, הוא גיבש ואישר ב-2012 מבנה ארגוני לגוף שישמש הגורם המקצועי העליון כמאסדר את נושא הרכבות כולן (כבדות וקלות). גוף זה נקרא "אגף בכיר לרגולציה על הרכבת", והוא הוקם במסגרת הקמת הרשות הארצית לתחבורה, ומחליף את אגף רישוי מסילתי שפעל במינהל היבשה. על-פי תשובת משרד התחבורה, אגף זה נמצא בתהליכי איוש והוא אמור לקבוע אמות מידה מקצועיות ודרכי פיקוח על ביצוען לצורך הסדרת הענף. בין היתר, כבר התחיל האגף בכתיבתם של מפרטים טכניים מחייבים רבים ומגוונים, ובכלל זה גם לציוד נייד - רכש ותחזוקה.

תאריך:  15/10/2013   |   עודכן:  15/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המבקר מזהיר שוב: סכנת חיים ברכבת ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
עידן יוסף
מנכ"ל נתיבי איילון לשעבר שימש כיועץ חיצוני לחברת נתיבי איילון וקיבל ממנה 3.4 מיליון ש"ח    הסכום ששולם לו עבור ניהול הארגון-מחדש בתחבורה ציבורית בגוש-דן גבוה ב-476% משכר הטרחה שנקבע בחוזה המקורי
איתמר לוין
ה"תספורות" - על-רקע רגולציה בלתי מספקת    טיפול חסר בגביית תמלוגים על משאבי טבע    הטבות מס בלתי סבירות לחברות ענק    אין תוכנית ארוכת טווח לניצול הגז הטבעי    פגיעה במינהל במכרז ענק של הרכבת
עידן יוסף
חשש לאי-סדרים בעמותה לתכנון פיתוח ושימור אורבני, בתחומי מכרזים והתקשרויות, משכורות, מעמדה החוקי של העמותה בקידום תוכנית התחבורה ובנושאים נוספים
איתמר לוין
משרדי האוצר והתמ"ת מודעים לליקויים ביישום החוק לעידוד השקעות הון, אך לא מתקנים אותם    רשות המיסים לא הציגה מידע מספק בעת קבלת ההחלטות על חוק הרווחים הכלואים
עידן יוסף
ב-30 השנים האחרונות ביצעה דן רכישות של שלדות ואוטובוסים מחברה מחו"ל בלי שקיימה לצורך כך הליכים תחרותיים תוך חריגה מסדרי מינהל תקינים    בחלק מהציוד התגלו כשלים ממשיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il