יותר מ-11 שנים אחרי שהממשלה החליטה על כך ולמרות שני דוחות שפרסם בעניין
מבקר המדינה, עדיין לא גיבשו משרדי התחבורה והאוצר אסדרה (רגולציה) על פעילות הרכבת, ולא חיברו תקנים מחייבים בכל הנוגע לרכש של ציוד נייד (קטרים, קרונות וכדומה) לרכבת. הרכבת מאפיינת את הציוד הנייד שתרכוש על דעת עצמה, וקובעת על-פי אפיון זה את הדרישות מספקי הציוד, ובכלל זה את התקנים שעליהם לעמוד בהם.
בדוח שמפרסם מבקר המדינה הוא שב ומזהיר (בפעם השלישית!) כי היעדרם של אסדרה ופיקוח עלולים
להשפיע על בטיחות הנסיעה ברכבת. במילים אחרות: לנוסעי רכבת ישראל נשקפת סכנת חיים! כך לדוגמה, בישראל (בניגוד לאירופה) חסרה אסדרה המחייבת עמידה בתקני זיהום אוויר, וכתוצאה מכך התאפשר לרכבת ישראל לרכוש קרונות דו-קומתיים שמוגדרים כמזהמים.
ב-2008 הוקם ב
משרד התחבורה אגף רישוי ובקרה מסילתית, במטרה להקים מנגנון פיקוח ואסדרה על הרכבת ומסילותיה. ב-2010 הוחלט כי האגף יטפל גם בנושא השירות והתפעול. ב-2011 הוסיף לו משרד התחבורה גם את נושא הרישוי לנהגים. אבל משום מה, מנהל האגף דאז מסר למשרד מבקר המדינה במאי 2012 כי עד אותו מועד לא היה האגף מעורב כמעט בנושא הרכש ברכבת. במשרד התחבורה הבינו שזהו מצב בעייתי, ו
דן הראל, מנכ"ל המשרד במאי 2011, כינה את העניין "נכות" והבטיח כי נושא זה יטופל במסגרת הקמת רשות תחבורה ארצית.
כמעט כל תחומי הפעילות המקצועית ברכבת נקבעים בלעדית על-ידי רכבת ישראל ולא על-ידי גוף מאסדר. כך יוצא שסמכויות הפיקוח על הרכבת נשארות בידי הרכבת עצמה. המבקר גם מעיר על כך שבשנת 2012 אויש אגף רישוי מסילתי רק במנהל אגף, ללא עובדים מקצועיים, ובכך נפגעה יכולתו למלא את התפקידים שהוטלו עליו.
משרד מבקר המדינה רואה בחומרה רבה את התנהלות משרדי התחבורה והאוצר. זאת על-אף הערותיו החוזרות ונשנות, ועל-אף הבטחותיו של משרד התחבורה לטפל בליקויים.
בתשובת אגף התקציבים באוצר (מרס 2012) נמסר כי הוא מקדם את האסדרה בתחבורה הציבורית, ובכלל זה הוסיף תקציבים לתוספת תקנים באגף רישוי מסילתי. משרד התחבורה השיב (פברואר 2013) כי הוא נמצא בשלבי היערכות מתקדמים לביצוע אסדרה מקיפה. לדבריו, הוא גיבש ואישר ב-2012 מבנה ארגוני לגוף שישמש הגורם המקצועי העליון כמאסדר את נושא הרכבות כולן (כבדות וקלות). גוף זה נקרא "אגף בכיר לרגולציה על הרכבת", והוא הוקם במסגרת הקמת הרשות הארצית לתחבורה, ומחליף את אגף רישוי מסילתי שפעל במינהל היבשה. על-פי תשובת משרד התחבורה, אגף זה נמצא בתהליכי איוש והוא אמור לקבוע אמות מידה מקצועיות ודרכי פיקוח על ביצוען לצורך הסדרת הענף. בין היתר, כבר התחיל האגף בכתיבתם של מפרטים טכניים מחייבים רבים ומגוונים, ובכלל זה גם לציוד נייד - רכש ותחזוקה.