עלייה במספר משרדי הממשלה שפרסמו את הדוח השנתי על התנהלותם הכספית לפי חוק
חופש המידע, אך במקרים רבים הדוח לוקה בחסר. כך עולה (יום ג', 15.10.13) מתמונת מצב שפרסמה היחידה הממשלתית לחופש המידע, לפי מידע הנכון לחודש יולי.
לפי תקנות חופש המידע, רשות ציבורית נדרשת לפרסם דין וחשבון שנתי לא יאוחר מה-1 ביולי כל שנה. נכון לחודש יולי 2013, 21 משרדי ממשלה מתוך 24 (87%) ו-19 יחידות סמך מתוך 50 (38%) פרסמו את דוח חופש המידע השנתי.
לשם השוואה, נכון לאוקטובר 2012 רק 60% ממשרדי הממשלה ו-12% מיחידות הסמך פרסמו את הדוח השנתי כקבוע בתקנות חוק חופש המידע. בנוסף, מתוך משרדי הממשלה שפרסמו את הדוח רק כ-44%, ומיחידות הסמך רק כ-12%, פרסמו את הדוח במועד אשר קבוע בתקנות.
תקנות חופש המידע מפרטות את הנושאים שיש לכלול בדוח חופש המידע, ובהם תקציב והוצאות המשרד, תמיכות, קרנות ומלגות אשר במימון רשות ציבורית, פרסום הנחיות מנהליות וסקירה של עיקרי הפעילות של הרשות בשנה החולפת ושל פעולות המתוכננות בשנה הנוכחית.
מהדוח עולה, כי למרות שחל שיפור במספר משרדי הממשלה ויחידות הסמך שפרסמו את הדוח השנתי, הרי שתוכן הדוח, לגבי הנושאים שנבדקו, איננו אחיד ובמקרים רבים לוקה בחסר או איננו קיים.
כך, על-פי דוח תמונת המצב, ב-90% ממשרדי הממשלה נתוני התקציב אינם מלווים בהסבר כללי כלשהו על אודותיהם. רק 15% ממשרדי הממשלה פרסמו את נתוני התקציב ברמת התקנה התקציבית ו-40% ממשרדי הממשלה אינם מפרסמים את נתוני התקציב ברמת פירוט כלשהי אלא את הסכום הכולל שהוקצה למשרדם בלבד. רק ארבעה משרדי ממשלה פרסמו את תוכנית העבודה השנתית שלהם לשנה הנוכחית וחמישה משרדים פרסמו את תוכנית העבודה לשנה החולפת.
נוסף על כך, 50% ממשרדי הממשלה אינם מפנים את הקורא בדוח השנתי למיקומן של ההנחיות המנהליות ו-60% ממשרדי הממשלה אינם מפרטים את ההנחיות המנהליות שלהם ואינם מספקים הסבר במה הן עוסקות.
לאור הנתונים העולים מהדוח, ועל-מנת להבטיח דיווח אחיד ומלא, החליטה היחידה הממשלתית לחופש המידע לעדכן את נוהל כתיבת דין וחשבון שנתי, באופן אשר יבהיר את חובת מילוי הדוח.