X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יוסי יזרעאלי, שביים את המחזמר המקורי בשנת 1965, דרש תמלוגים על הבימוי המחודש של שנת 2002 - אך בית המשפט דחה את התביעה
▪  ▪  ▪
להיט ענק

הבמאי יוסי יזרעאלי אינו זכאי לתמלוגים מהתיאטרון הקאמרי על הגירסה המחודשת של המחזמר "עוץ לי גוץ לי" שביים בשנת 1965. כך קובעת 9.10.13) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ענת ברון.
יזרעאלי ביים את המחזה על-פי ספרו של אברהם שלונסקי בהיותו בשנות ה-20 לחייו, והוא שהפך אותו - יחד עם דובי זלצר - למחזמר שהיה ללהיט ענק. לאורך השנים הועלה המחזמר שוב במספר הפקות, שהתבססו כולן על בימויו של יזרעאלי. אולם בשנת 2002 החליט הקאמרי להעלות את "עוץ לי גוץ לי" בבימוי חדש של רוני פינקוביץ.
יזרעאלי טען, כי מאחר שגם בבימוי זה נשמרו העקרונות שהציב כאשר הפך את המחזה למחזמר, הוא זכאי לתמלוגים ולקרדיט. הקאמרי טען, כי אין מקום לתשלום תמלוגים עשרות שנים לאחר ביצוע העבודה, וציין שיזרעאלי אינו זכאי להם על-פי החוזה שנחתם עימו בשנות ה-60. לשיטת הקאמרי, שנתמכה בעדויות של כמה מבכירי התיאטרון בישראל (כגון מנכ"ל בית לסין, ציפי פינס, והמחזאי הלל מיטלפונקט), קבלת תביעתו של יזרעאלי תביא לתוהו ובוהו, בו כל מי שהיה מעורב בהפקת כלשהי ידרוש תמלוגים לאחר שנים רבות.
ברון קיבלה את עמדתו של הקאמרי: "חופש היצירה והבימוי מחייב להגביל את זכות היוצרים בגין עבודת הבימוי כך שזכות זו תפקע עם רדת ההצגה מן הבמה, ולא תוסיף להשתרע על הפקות מאוחרות בבימוי חדש. ולענייננו - פרופ' יזרעאלי אינו בעל זכות יוצרים בעבודת הבימוי של ההפקה החדשה; כך הגם שביצע את חלוקת הטקסט, והגם שמדובר בעבודה שמגלמת את דרישת היצירתיות הקבועה בחוק".
"די בהורדת המסך על אלה"
ברון מציינת, כי ייתכנו מקרים בהם יינתנו זכויות לאורך זמן, אך הדבר תלוי בהגדרת התפקיד של מי שטוען לקיומן. כך, למשל, אם מדובר בדרמטורגיה או בעיבוד. ואולם, יזרעאלי נשכר כבמאי של "עוץ לי גוץ לי", ואילו סבר שעבודתו נרחבת יותר - היה עליו להסדיר זאת בחוזהו. לדברי ברון,
"לא מן הנמנע כי בחר שלא לעשות כן, באשר באותה עת היה במאי צעיר המצוי בראשית דרכו המקצועית - והסתפק בעצם ההזדמנות שניתנה לו על-ידי הקאמרי לביים הצגה על-פי מחזה מאת גדול המחברים שלונסקי, ובהשתתפות כוכבי התיאטרון הישראלי. בהחלט יכול להיות כי גם בחר בחכמה - שכן העבודה שביצע בהצגה 'עוץ לי גוץ לי' הקנתה לפרופ' יזרעאלי מוניטין רבים, ואולי היא זו שפתחה את הדלת לקריירת הבימוי המוצלחת והמרשימה שהיום היא חלק מן הרזומה שלו".
ברון מסיימת את פסק הדין בנימוק מדוע לא חייבה את יזרעאלי בהוצאות: "מדובר בסוגייה שהיא עקרונית במידה רבה; ולא בכדי עוררה עניין ויצרים בקרב רבים וטובים מאנשי המקצוע מן השורה הראשונה בעולם התיאטרון בישראל. דומה כי יש לה השלכות גם מעבר לעניינם הפרטי של הצדדים. על כן וברוח התיאטרון שהוא ביסוד המחלוקות שביניהם, די בהורדת המסך על אלה".

תאריך:  18/10/2013   |   עודכן:  18/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
במאי "עוץ לי גוץ לי" לא יקבל תמלוגים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שר הפנים יכנס בשבוע הבא דיון במטרה לגבש בדחיפות הסדר חקיקתי בסוגיית כהונתם של ראשי רשויות מקומיות לאחר הגשת כתבי אישום    וינשטיין לבג"ץ: יש להדיח את לחיאני
יצחק דנון
בכתב האישום נטען כי הנאשמים קשרו קשר עם שני מעורבים נוספים להסרת חסימה של מכשירי טלפון של לקוחות פרטנר שנגנבו או אבדו בעבור מחזיקיהם שלא כחוק ובתמורה כספית
איתמר לוין
השופט אורי שהם: קורבנות גילוי עריות עשויות לבקש רחמים על בן המשפחה שפגע בהן - בדומה לתסמונת האישה המוכה
איציק וולף
הממשל האמריקני שוקל להפעיל 'ברז פיננסי' שבמסגרתו תהיה הקלה מסוימת בעיצומים הכלכליים שהוטלו על אירן כצעד בונה אמון ואם זו תבצע צעדים מעשיים לצמצום תוכנית הגרעין    שווי הנכסים שיופשרו מגיע למיליארדי דולרים
עידן יוסף
במערכת הביטחון סבורים שאין קשר ישיר בין ניסיון הפיגוע אמר לבין ארבעת הפיגועים בחודש האחרון    ח"כ יוגב מוטרד מהערכת פיקוד המרכז: "ההסתה ברשות משפיעה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il