X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מליאת רשות השידור אימצה את מסמך "הבעת עמדה ואיזון בשידורי אקטואליה ברשות השידור" רק כתב עם 7 שנות ותק יוכל לחוות דעה הקוד החדש מכיר בכך שבעיתונות המודרנית מגיש צריך להביע את דעתו בשידור, אך מציב סייגים
▪  ▪  ▪
רשות השידור תאזן את עצמה [צילום: פלאש 90]
   אורן פרסיקו
קוד גילת

   עידן יוסף
כהנא: "כתבי רשות השידור מפחדים לדבר"

מליאת רשות השידור אימצה את מסמך "הבעת עמדה ואיזון בשידורי אקטואליה ברשות השידור", כפי שהוכן על-ידי ועדת האתיקה. מאחר שההנהלה לא הגישה תוכנית אופרטיבית ליישום המסמך בתוך 60 יום כנדרש, אימצה המליאה את המסמך כפי שגובש על-ידי ועדת האתיקה בראשות השופטת בדימוס ד"ר בלהה כהנא.
בהיעדר תוכנית חלופית של ההנהלה המתנגדת למסמך, ישמשו סעיפים 5.2, 5.3 ו-6 (פירוט במסמך המצורף) כמצע להנחיות מעשיות שיגובשו כהחלטות של ועדה משותפת לוועדת התוכן ולוועדת האתיקה.
על-פי הקוד האתי, תותר הבעת עמדה בשידור בתנאים ברורים ולבעלי תפקידים מסוימים, וזאת מתוך הבנה כי בעיתונות המודרנית חלו תמורות המחייבות לעיתים הבעת דעה.
קוד כהנא מפרט מי, באיזו תוכנית ובאלו נסיבות יוכל להביע את דעתו. על-פי המוצע, יהיה מדרג הבעת הדעה כדלהלן:
  • מגישים בתוכנית אישית - בתוכנית אותה מגיש עיתונאי קבוע, ברצועת שידור קבועה, הניתנת לו על-סמך יכולת או ניסיון רב-שנים בשידור, יודגש בפתיח ובסגיר, באמצעים ברורים שמדובר בתוכנית אישית (למשל: "הכל דיבורים - תוכניתו/ם של..."). במקביל, יתחייבו המגישים לשמור על הכללים. יותר להם להביע דעה אישית, אך עליהם לדאוג לאיזון מבחינת מגוון הייצוג לסוגיות שבמחלוקת.
  • פרשנים - הפרשנים חופשיים יותר בהבעת דעות במסגור הדברים כדעה וכפרשנות. כלומר, כשהמגישים יעבירו את השידור לפרשנים ייאמר משפט בנוסח: "ועתה נעבור לפרשננו לענייני...". בזמן הצגת "טור הדעה" יבחינו הפרשנים בין דיון ב"עובדות יבשות" לבין דעתם. הפרשנים יקפידו להבהיר כי הדברים הם הערכה אישית ולא "עובדות".
  • כתבים - אלה יביאו את קולות הצדדים השונים במחלוקות ציבוריות, לא יביעו דעה אישית וייצמדו לדיווח על האירועים והתופעות אותם הם מסקרים. כתבים בעלי ניסיון רב של שבע שנים לפחות יהיו חופשיים להביע הערכות מקצועיות ביחס למשמעות הקונפליקטים אותם הם מסקרים, בציון שמדובר בהערכתם האישית ("להערכתי", "למיטב שיפוטי", "מתוך ניסיוני" וכן הלאה).
  • מגישי תוכניות אקטואליה - לא ינקטו עמדה בעניינים של מחלוקת ציבורית (למעט נושאים בקונצנזוס, כגון: גינוי מעשים פליליים או אמפתיה לקורבנות). מנגד, יקפידו לתפוס את תפקיד "פרקליטו של השטן" ובלבד שיעשו זאת באופן תרבותי והוגן בראיונות עם בעלי עניין בנושא הנמצא במחלוקת ציבורית.
  • קרייני חדשות ברדיו ומגישי חדשות בטלוויזיה - בשידורי החדשות להקפיד לא רק על איזון, נייטרליות ועובדתיות בתכנים. חובה לשמור ככל האפשר על נייטרליות באופן הביטוי ובכלל זה על אופן העברת הקודים שאינם מילוליים, המלווים את הדיבור, ומשלימים את המסר, ובכלל זה האינטונציה ושפת הגוף.
  • עורכים - בחירת נושאים, ניסוח כותרות ובחירת המרואיינים צריכים להיות על בסיס "הרטוריקה של האובייקטיביות" ועל עיצוב רוחו של השידור, ככזה הפונה לקהלים שונים ומגוונים.
הרשות תיצור גם שקיפות ברשימות המרואיינים, המראיינים והנושאים, ותפרסמם באתר רשות השידור. ככלל, מציעה הוועדה לטפח קאדר של מגישי תוכניות אישיות ממגוון רחב ככל האפשר המייצג את שכבות החברה הישראלית.
המעקב אחר יישום ההחלטות, שייכנסו לתוקף ב-1 בנובמבר, יהיה באחריות ועדת התוכן.

טיוטה: הבעת עמדה ואיזון בשידורי האקטואליה ב"רשות השידור" (ספטמבר 2012)
ועדת האתיקה של רשות השידור נתבקשה לתת דעתה בעניין הבעת עמדה ואיזון בשידורי הרדיו והטלוויזיה של השידור הציבורי. ברקע לפעולת הועדה בעניין זה עמדה, מחד, הקביעה החד-משמעית של תדריך החדשות והאקטואליה, המוכר כ"תדריך נקדי", לפיה "אין לרשות [השידור] קול, מדיניות או השקפות משלה. אין הרשות משדרת "מאמרי מערכת". מתפקידם של הרשות ועובדיה הוא להניח לקולות שונים לדבר בעדם" (עמ' 35). מאידך, למול מסמך זה, שנוסח לראשונה לפני כ-40 שנה, עומדת פרקטיקת השידור בזירת המדיה הצפופה והתחרותית של ימינו (ובכללם המדיה החדשים), הקוראת לשלב הבעת עמדה בשידורים, בצד שידורים מאוזנים יותר. פרקטיקה זו נשענת על-בסיס תפיסות עדכניות ביחס לפרופסיה העיתונאית, לפיהן על העיתונות להיות ביקורתית (ולשם כך, בין היתר, להביע דעה לעיתים גם באופן ישיר), ועל העיקרון לפיו אין אפשרות מעשית לשדר באופן נטול-פניות לחלוטין ("אובייקטיבי"), על אחת כמה וכמה בתוך משדר בודד. זאת ועוד, יש להביא בחשבון שינויים מרחיקי לכת בפורמטים של הצגת החדשות, שנוצרים גם כתוצאה מהתרחבות האפשרויות הטכנולוגיות, המרחיבים את אופני המבע האישי ושאינו ערוך.
תאריך:  21/10/2013   |   עודכן:  21/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בלהה כהנא  רשות השידור
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההנהלה לא הגיבה, ורשות השידור תתאזן
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
רשות השידור תתאזן כשתיקבר. ל"ת
קדושת החברא  |  21/10/13 16:24
2
כן,בטח
שקול  |  21/10/13 17:55
3
כן,בטח
שקול  |  21/10/13 18:02
4
לסגור את הזונות עכשיו!!!
לאטמה  |  21/10/13 18:36
5
מה תגיד איילה חסון...? !
הפלא ופלא  |  21/10/13 19:34
6
נו באמת...
ABE33  |  21/10/13 20:49
7
לזרוק לכלבים מגישים חד-צדדיים.
מדמוני אסף  |  21/10/13 21:43
8
מרשם לשליטת השמאל
אזון או לעג לעם  |  22/10/13 03:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
טוענת להמשך השימוש במיקור חוץ ע"י ההנהלה ואי-קליטת המתדלקים המועסקים כעובדי קבלן    טענות נוספות: פרטיות הקופאיות נפגעת ונהלי הבטיחות מופרים    בוועד מרגיעים את הציבור: "נהיה יצירתיים ולא נפגע בנוסעים"
עופר וולפסון
תספק גז טבעי למפעל החדש של קבוצת נגב בירוחם לתקופה של עד 7 שנים    במפעל החדש, בו הושקעו כ-200 מיליון שקל, ייוצרו אריחי גרניט הפורצלן בטכנולוגיות מתקדמות
יצחק דנון
בתביעה נטען כי שופרסל מטעה את צרכני תרסיס השמן המיובא ומשווק על ידה מאחר שהמוצר מכיל תוספות של חומרים שונים שעורבבו עם שמן הזית
איציק וולף
חיילי גדוד 51 של גולני חשפו זירת מטענים בסיור פתיחת ציר    חבלני צה"ל פוצצו את המטענים באופן מבוקר
איתמר לוין
החברה הגיעה לסף קריסה בשל המשבר בנדל"ן העולמי ובשל אחזקתה בפרויקט הולילנד    זיל פלדמן ירכוש את מלוא הבעלות, דסטיני ולידר יאבדו את אחזקותיהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il