X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש העליון קבע: החולה לא יקבל החזר על השתלת כליה בקוסובו שקיים חשד שנרכשה שלא כדין, אך יקבל פיצוי בשל מצב בריאותו שחייב את ביצוע ההשתלה
▪  ▪  ▪
אולי תותר תרומת איברים בתשלום [צילום: אלי דדון]

אדם שעבר השתלת כליה בלתי חוקית בקוסובו, לא יקבל שיפוי על ההוצאות אלא פיצוי על מחלתו. כך קבע (יום ד', 23.10.13) בית המשפט העליון.
גולן ונונו רכש בשנת 2005 ביטוח בריאות בחברת הפניקס, ובפברואר 2008 ביקש ממנה לאשר לו השתלת כליה בקוסובו. חודש לאחר מכן התפרסם החוק לאיסור סחר באיברים, אשר נכנס לתוקפו במאי 2008. ונונו עבר את ההשתלה ביולי 2008, ובינואר 2009 התפרסם חוזר המפקח על הביטוח שהנחה את החברות כיצד לנהוג לאור חוק איסור סחר באיברים.
ונונו תבע מהפניקס שיפוי בסך למעלה מ-400,000 שקל, אך תביעתו נדחתה לאור החשד שהניתוח נעשה תוך סחר בלתי חוקי באיברים. בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את תביעתו של ונונו, והשופט יצחק עמית דחה את ערעורו. ונונו טען שלא ניתן להחיל עליו את חוק איסור הסחר, שכן הוא נחקק לאחר שרכש את הביטוח, אך עמית אומר:
"חוק השתלת אברים אך נתן ביטוי לתקנת הציבור ולתפיסה מוסרית-ערכית, הרואה את התופעה של סחר באברים כעומדת בסתירה חזיתית לתפישות היסוד ולנורמות האתיות המקובלות בימינו במדינות העולם המתקדמות... תקנת הציבור היא המקור הנורמטיבי לאיסור על סחר באיברים עוד לפני חקיקת החוק וכך סברו גם ערכאות קמא ואין לי אלא להצטרף לדברים".
לעומת זאת קבע עמית, כי על הפניקס לשלם לונונו 215,000 שקל - סכום הפיצוי שנקבע בפוליסה למקרה ש"מצבו הבריאותי של המבוטח המחייב ביצוע השתלה שהינה כריתה כירורגית או הוצאה מגוף המבוטח של ריאה, לב, כליה, לבלב, כבד וכל שילוב ביניהם, והשתלת איבר שלם או חלק מאיבר אשר נלקחו מגופו של אדם אחר במקומם או השתלה של מח עצמות מתורם אחר בגוף המבוטח".
עמית מסביר, שחוזר המפקח על הביטוח הורה לחברות לשלם פיצוי הכפוף להמצאת אישור רשמי בדבר הצורך בהשתלה, משום שהוא אינו נחשב כמימון של ביצוע ההשתלה ולכן אין הוראות חוק איסור הסחר חלות עליו. לדבריו, מסקנה זו מתחייבת מכך שהחוק והחוזר נועדו להחמיר את התקנות בנוגע לתשלומים בגין השתלות, וכאמור - כיום ניתן לשלם את הפיצוי. לכן, לא ייתכן שמצבו של ונונו, שרכש את הפוליסה לפני החוק והחוזר, יהיה גרוע יותר מזה השורר כיום.
בשולי הדברים אומר עמית - והשופט יורם דנציגר מסכים עימו - כי ייתכן שבמשך השנים יחול שינוי בנורמות החברתיות המתייחסות בשלילה לתרומת איברים בתשלום, ובהתאם לכך ישתנה ההסדר החוקי בנושא. דנציגר מעיר, כי "אותם חששות התומכים במניעת סחר כאמור באיברים כנגד תמורה ניתנים להסדרה וקיימים מנגנונים שונים של פיקוח ובקרה שיש בהם כדי לנטרל את הסכנות שבאישור סחר באיברים מן החי".
הפניקס חויבה לשלם לונונו 215,000 שקל בתוספת הפרשי ריבית והצמדה משנת 2004 והוצאות בסך 75,000 שקל. השופט אורי שהם הצטרף לדעתם של עמית ודנציגר. את ונונו ייצגו עוה"ד שמואל ילינק, צבי ילינק ואמיר לויט, ואת הפניקס - עוה"ד יובל ששון ומיכל ירדני.

תאריך:  24/10/2013   |   עודכן:  24/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השתלה בלתי חוקית: פיצוי ולא שיפוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בני זוג טענו שעורך דין שמכר את ביתם העלים מהם 1.5 מיליון שקל, אך בית המשפט קבע: הם עצמם הסתירו 750,000 שקל מנושיו של הבעל ומשלטונות מס שבח
איציק וולף
השר לעניינים אסטרטגיים טוען כי אם אירן תסכים להפסיק לחלוטין את העשרת האורניום בתחומה ותרכוש ממדינות אחרות אורניום מועשר לצרכים אזרחיים - לא תהיה לישראל בעיה עם מתקני הגרעין שלה    הסיכוי שאירן תסכים לאפשרות שכזו - קלוש ביותר
עידן יוסף
דב חנין: מיליארדים יושקעו ברכבת לאילת, שחלקה מתחת ליערות בהם יהלכו דובים    תמר זנדברג: הקרב נגד הרכבת לאילת יהיה ארוך
איתמר לוין
עו"ד אמיר סטמרי, ששימש כמנהל מיוחד לנכסיו של חייב, הגיע להסדר נושים שבדיעבד התברר שכלל קנוניה עם כמה מהנושים - אך אלשיך אישרה אותו ודחתה בקשה לעכב את ביצועו
יצחק דנון
החברה טוענת כי חשיפת מידע המהווה סוד מסחרי ומקצועי בעל ערך כלכלי עלולה לפגוע פגיעה ממשית ובלתי הפיכה בחברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il