X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בדיקה שנעשתה באיגוד המשתמשים בהובלה ימית העלתה כי חלה עלייה של 11% בהיקף הפעילות הנמלית בנמל חיפה וירידה של 2% בנמל אשדוד בנטרול מטענים בשטעון יש איזון בין הנמלים עם יתרון לאשדוד
▪  ▪  ▪
גידול בפעילות בנמלי ישראל באופן עקבי זה למעלה מעשור [צילום: AP]

במחצית הראשונה של שנת 2013 שונעו בנמלי ישראל למעלה מ-25 מיליון טון של מטענים ביחס ל-23.6 מיליון טון מטענים במחצית הראשונה של שנת 2012 ו-22.5 מיליון טון במחצית השנייה של 2012. כך עולה (יום ב', 4.11.13) מפרסום דוח איגוד המשתמשים בהובלה ימית. מתוך הכמות הנ"ל שונעו ביבוא כ-14 מיליון טון וביצוא כ-11 מיליון טון (ביחס ל-13.5 מיליון טון ביבוא ופחות מ-10 מיליון טון ביצוא באותה תקופה אשתקד).
גם בחינה של תנועת המכולות בנמלים מצביעה על גידול של כ-2.5% במחצית הראשונה של שנת 2013 לעומת המחצית הראשונה של שנת 2012. בחינה של כמות המכולות המלאות שנכנסו או יצאו משערי הנמלים, מצביעה אף היא על גידול של קרוב ל-20,000 מכולות בין ינואר-יולי 2012 לינואר-יולי 2013.
מנהל המחלקה הכלכלית באיגוד, אביאל קורן, שערך את הבדיקה, מציין כי מגמת גידול הפעילות בנמלי ישראל נמשכת באופן עקבי זה למעלה מעשור מלבד החריג שנרשם בשנת 2009, עקב המשבר הכלכלי העולמי. קורן מציין עוד כי בבחינת כמות המכולות המלאות יש גידול של 3% ביבוא ו-1.1% ביצוא - 16,400 מכולות ביבוא במחצית ראשונה של 2013, ביחס למחצית הראשונה אשתקד, וגידול של 3,000 מכולות בלבד ביצוא בתקופה זו בהשוואה בין 2013 ל-2012.
העיצומים פוגעים משמעותית בנמל חיפה
באיגוד המשתמשים בהובלה ימית מתריעים כי מגמת הגידול העקבית עלולה להשתנות בעקבות העיצומים הננקטים לאחרונה בנמל, וכי כבר עכשיו מסתמנת ירידה של עשרות אחוזים בפעילות נמל חיפה עקב העיצומים.
הגידול העקבי בפעילות נמל חיפה, הנמשך ברציפות משנת 2010, נמשך גם במחצית הראשונה של שנת 2013. גידול זה בא לידי ביטוי בכל אחת משלוש צורות מדידה - על-פי תנועת המטענים בטונאז', על-פי כמות המטענים בטונאז' המובלים במכולות ועל-פי כמות המכולות. זאת, לעומת ירידה בפעילות נמל אשדוד לפי כל אחד מפרמטרים אלו, בהשוואה בין פעילות נמלים אלו במחצית הראשונה של 2013 לבין הפעילות במחצית הראשונה של 2012.
עם זאת, יש לזכור כי כמויות השטעון (מטען במעבר בין מדינה למדינה שאינו מיועד לישראל) נמצאות בגידול עקבי בנמל חיפה, שדרכו עוברים כמעט כל השטעונים המגיעים לישראל (בשנת 2012 הסתכמו כמויות השטעון בחיפה בכ-238,000 TEU (גידול של 19% לעומת השנה שקדמה), ובנמל אשדוד עברו 16,007 TEU בשטעון). למעשה, למרות שנמל חיפה משרת מספר מכולות גדול יותר מנמל אשדוד, הרי כמות המכולות, העוברות דרכו שלא בשטעון, כלומר, עם סחורה הנכנסת לישראל או יוצאת ממנה, היא קטנה מהכמות העוברת בנמל אשדוד. נראה כי בשל התרכזות השטעון בנמל חיפה והיקפיו, מסתמן איזון בין הנמלים בפעילות היבוא לישראל והיצוא ממנה, עם יתרון קל לנמל אשדוד.
עוד נמצא כי בשני הנמלים הנוספים, נמל אילת ונמל מספנות ישראל, ניכרת מגמת גידול משמעותית, המעידה על התפתחותם. עם זאת, שני נמלים אלה יחד משנעים רק כ-7% מטונאז' המטען בנמלים בישראל.
באיגוד המשתמשים בהובלה ימית מדגישים כי הגידול העקבי בהיקף השטעונים דרך נמל חיפה, המסתמן כבר שנים כ"האב" המועדף במזרח התיכון על-ידי חברות ספנות רבות, בצד הגידול הנמשך בסחר הישראלי, מחייב את מקבלי ההחלטות להשקיע בפיתוח מקביל של שני הנמלים, בצד הקמת הרציפים החדשים, שעליה החליטה ממשלת ישראל.

תאריך:  04/11/2013   |   עודכן:  04/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרושים נמלי ים נוספים בישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
דרוש בלבית.
אליהו חיים  |  4/11/13 16:59
2
אין צורך בנמל נוסף.
ניצולת הנמלים?  |  4/11/13 22:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
הכנסות החברה גדלו בחצי מיליון שקל ל-67.7 מיליון שקל, כתוצאה משיווק מוצרים חדשים, בעיקר בקטגוריות האמבטיה והמטבח    החברה תחלק 15 מיליון שקל דיבידנד באמצע נובמבר
ראובן לייב
סוף השבוע הקרוב יאפשר לציבור הישראלי לחזות מקרוב במצודותיהם הפרטיות של תושבים ומוסדות בעיר הבירה, היוצרות מארג יפהפה של מורשת ושל אורבניות, כשכל בית צופן את סודו המיוחד. סיפוריהם של בתים מבפנים בירושלים
עופר וולפסון
ג’רוסלם השקעות, המחזיקה ב-30% מטופ אי ויז'ן, דיווחה כי החברה קיבלה הזמנה למערכות ממדינה באפריקה, בעסקה ששוויה כ-10 מיליון שקל
איתמר לוין
מנהל חטיבת החדשות בערוץ הראשון עומד לדין משמעתי אך מסרב להשעות את עצמו    פרקליטו צופה שההליך יימשך לפחות שנה ואולי שנתיים, ודוחה את ההצעה שנסטלבאום ימלא בינתיים תפקיד אחר
שירות גלובס
ידיעות אחרונות: הפתעה לעובדי צ'ק פוינט בחגיגת ה-20 שנה לענקית אבטחת המידע: הופעה של להקת כוורת, שהתאחדה לכבודם שוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il