X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כך התברר מדיון שקיימה הוועדה לשוויון בנטל היו"ר איילת שקד מבקשת לרכך את המסקנות ולהחיל עיצומים כלכליים במקום פליליים על חרדים שלא יתגייסו: מי שלא רוצה לתרום שיישאר לגור בבית הוריו ולא יקבל משכנתה מהמדינה
▪  ▪  ▪
הוועדה לשוויון בנטל. לא נשקלו חלופות
שקד. הבינה את הפלונטר [צילום: פלאש 90]

ועדת פרי לא בדקה לעומק את ההבטים המשפטיים שבהטלת עיצומים והזדרזה לקבוע עיצומים פליליים על תלמידי ישיבות שלא יתגייסו מבלי לבדוק את החלופות. כך התברר (יום ג', 5.11.13) בדיון של הוועדה לשוויון בנטל שעסק בסעיף 16ג'. סעיף זה אומר שאם החברה החרדית לא תעמוד ביעדי הגיוס משנת 2017 והלאה, יחול עליה חוק גיוס חובה, למעט 1,800 המתמידים.
חברי הכנסת בדיון התבקשו בדיון להביע את עמדותיהם ולהציע אלטרנטיבות, אך חברי הכנסת של שס ויהדות התורה העדיפו לעסוק רק בחלק הראשון ושבו לתקוף את חוק הגיוס. הסעיף האמור עומד בלב המחלוקת על החוק.
יושב-ראש הוועדה, חברת הכנסת איילת שקד, נתנה רקע לנושא והסבירה כי כשוועדת פרי התחילה את עבודתה הייתה הנחת יסוד שהעיצומים יהיו כלכליים, אך במשך עבודתה הסתבר לה כי העיצומים הכלכליים לא יעמדו במבחן המשפטי. "ישבנו עם הייעוץ המשפטי של הכנסת במסגרת עבודתי כיו"ר הוועדה, והחלטנו כי אנו מעוניינים להעלות על השולחן את ההצעה לסנקציות כלכליות גם מתחום המשכנתאות והארנונה. בן אדם שלא שירת בצבא, אין שום סיבה שהמדינה תתן לו משכנתה", אמרה שקד.
עינת פישר, היועצת המשפטית של השר פרי, פרסה בפני חברי הוועדה את השתלשלות התהליך שבו הוחלט להחליט בחוק על עיצומים פליליים וטענה כי בתחילת הדרך היה ניסיון להפעיל עיצומים כלכליים בלבד שיכללו שלילת הטבות וכדומה. אולם "הסנקציות נבחנו על-ידי משרד המשפטים ועל-ידי קובעי המדיניות ומשרד המשפטים כשהעמדה בגדול היא שהטבות שתכליתן סוציאלית לא נכון להשתמש בהן כסנקציות", אמרה. "התכלית העיקרית שבגללה נפסלו הסנקציות הללו היא כי תכליתן סוציאליות. והן לא הטבות שנועדו להיות כסנקציה. משרד המשפטים אמר שזה לא הכלי המתאים", אמרה.
חבר הכנסת אטיאס הביע מחאה על אמיתות הדברים ואמר :"זה שקר. יש עלו החלטות ממשלה על כך שאם שני בני הזוג לא מממשים את כושר ההשתכרות שלהם אז הם לא יקבלו הטבות סוציאליות. כל שירותי הרווחה במדינת ישראל מותנים בכושר השתכרות. אם זה 100 אחוז סוציאלי זה ראיה לאותם משפטנים שגררו אותנו לסיפור הפלילי. עולם המשפטים הוא לא שחור ולבן זה עולם של שיקול דעת ואני כופר בדבר הזה ש"משפטית לא ניתן לעשות זאת".
שקד ביקשה הבהרה מנציגת משרד המשפטים לאור דברים אלו ושאלה: "מדוע אי-אפשר לקבל סנקציה כלכלית שאם לא עומדים ביעדים כל מי שהוא בגיל גיוס 26-18 לא זכאי לסיוע בשכר דירה וארנונה ולא זכאי למשכנתה?"
בניגוד לעמדה שהוצגה על-ידי פישר, אמרה איה דביר ממשרד המשפטים דברים מעט שונים. "אם אני מבינה נכון, אתם לא שואלים כאן על חלופה לעונש פלילי. כל מה שאתם דנים בו עכשיו זה לא סנקציות. אתם אומרים "אין חובת שירות, מותר לך לדחות את גיוסך לעולם ועד, אבל אנחנו נטיל עליך את קשיים כלכליים שלא יאפשרו לך להיות בחוץ באמת. אלו תמריצים שליליים ולא סנקציות, והם לא נבחנו במסגרת ועדת פרי. אנחנו רק אמרנו ששימוש בכלים סוציאליים לסנקציות הוא בעייתי".
שקד, שהבינה כי ועדת פרי לא בדקה לעומק את נושא העיצומים הכלכליים, ביקשה מהיועץ המשפטי של הכנסת וממשרד המשפטים לבחון לעומק את המודל של התמריצים השליליים ולהכין תשובות לישיבה הבאה בנושא.
מודל הגיוס עלול לקרוס
ח"כ עפר שלח אמר בדיון: "אם לא יצא מהוועדה הזו פתרון עד דצמבר אז או שיגויסו כל החרדים, וזה מצב שלא צה"ל ולא הציבור החרדי מוכנים לו, או שיקרוס מודל הגיוס של צה"ל. יש ציבור שמערכת היחסים עם החוק בישראל זה עניין של מו"מ עבורו בעוד מולו יש ציבור שמערכת היחסים שלו עם החוק זה זה שהוא מקיים אותה. החוק כיום מציע יעדים נדיבים שמאפשרים לנו להתחיל לפתור את הבעיה הלאומית הזו, שנוצרה לפני 65 שנה ולעמוד ביעדים מבלי להפעיל את חוק הגיוס החובה". לסיום דבריו, אמר שלח לחברי הכנסת החרדים: "אם אתם תבהירו לציבור שלכם שאי-אפשר, אם אתם תציתו את מלחמת התרבות הזו האש היא עליכם ולא עלינו".
ח"כ משה גפני הגיב לדבריו של ח"כ שלח ואמר: "איך קורה שיש מפלגה גדולה בכנסת שמציעה הצעות שאנחנו נצטרך להיכנס איתן למלחמת תרבות ממש? (נישואים של בני זוג מאותו מין, תחבורה ציבורית בשבת וכדומה). זה לא מתחיל ונגמר בחוק הגיוס. בסופו של דבר תעלה על השולחן השאלה האם מדינת ישראל היא מדינה יהודית או לא? ואתם רוצים שלא תהיה פה מדינה יהודית. אתם רוצים מדינה ככל המדינות".
גפני רתח והפנה אצבע מאשימה כנגד ראש הממשלה: "אני רותח מזעם על ראש הממשלה - זה אחד הנושאים המרכזיים של העם היהודי במדינת ישראל . מה זה הוא עומד מהצד? מה זה הדבר הזה? לא יסולח. הוא צריך לשמוע את כל הצדדים. אז מה אם אנחנו באופוזיציה? זה נושא שיקרע את העם".
גפני שיבח את איילת שקד על התנהלותה כיו"ר הוועדה ואמר: "הייתה אצלנו התלבטות אם לבוא לוועדה הזו. אנחנו מעריכים מאוד את עבודתך כיושבת-ראש הוועדה. ההתנהגות שלך כיו"ר הוועדה באופן אובייקטיבי נעשית בעדינות ונורמליות. אנחנו עדיין כאן בוועדה בגלל ההתנהגות שלך. עם זאת, המציאות שבה שהחוק יאמר שמי שלומד תורה הוא עבריין - הוא משהו שלא נהיה חלק ממנו".
ביום שני הבא צפויה הוועדה לעבור על חוק השירות האזרחי.

תאריך:  05/11/2013   |   עודכן:  05/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהים צרצור  אברהם מיכאלי  אברהם (אבי) וורצמן  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איילת שקד / Ayelet Shaked  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן כבל / Eitan Cabel  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליהו ישי  אמנון כהן  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דב חנין / Dov Hanin  דב ליפמן  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זבולון כלפה  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנא סוייד  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלב אבו-עראר  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יעל גרמן / Yael  German  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת קריב  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק הרצוג  יצחק וקנין  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל חסון  ישראל כץ / Israel  Katz  כרמל שאמה-הכהן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מוחמד ברכה  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מיקי רוזנטל  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מסעוד גנאים  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה מזרחי  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משה זלמן פייגלין  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  נסים זאב  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סתיו שפיר / Stav Shafir  עדי קול  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עמרם מצנע  עפו אגבאריה  עפר שלח / Ofer  Shelah  פניה (פאינה) קירשנבאום  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רונן הופמן  רות קלדרון  רינה פרנקל  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שמעון  אוחיון  שמעון סולומון  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדת פרי מיהרה לקבוע עיצומים פליליים לחרדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
איתמר לוין
אריה דרעי ואביגדור ליברמן הולכים מדחי אל דחי    כיצד לא להיכשל שוב בנושא גיוס החרדים    משהו לא טוב קורה להחלטות של השופט אילן שילה    צריך להחליף את הדיסק בנוגע לנבחרת הכדורגל    אסון צפוי מראש בטיפול ברעידות אדמה    50 שנות קונספירציה סביב רצח קנדי
עידן יוסף
חיל-האוויר: החיל מסוגל לקלוט לשורותיו עד פי 4 חיילים חרדים    חיילים מגדוד נצח יהודה יוצאים עם מדים, נשקים וג'יפ צבאי לשכונות חרדיות, כדי לנהל שיחת רחוב עם קבוצות צעירים
צ'לו רוזנברג
מה שבנט ושקד אומרים ועושים בעניין גיוס החרדים איננו כלל חשוב. אלה פוליטיקאים המחזיקים מעצמם לשווא. מי שרוצה להיות צודק ימשיך במסכת הטמטום של שוויון בנטל. מי שרוצה להיות חכם, ישנה כיוון ויעשה הכול כדי לשלב את החרדים במעגל התעסוקה
עידן יוסף
יעלון: גיוס החרדים כרוך במחיר כלכלי אך זה הוא מחיר שווה לשלם    שקד: מכסת ה-1,800 מתעלמת ממתמידים ועוסקת במצטיינים    אטיאס: על הצבא להגדיר יעדי גיוס ולאפשר לכל השאר ללמוד
איתמר לוין
תא"ל הרב רפי פרץ מגלה, שהוא מקיים שיחות עם רבנים חרדים בנושא גיוס בני הישיבות    "צה"ל ערוך לתת לחרדים אוכל בתשעה הכשרים שונים"    "חשוב שהרב הצבאי יבוא מהמערך הלוחם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il