X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט קובע: ליברמן נהג שלא כראוי בפרשת השגריר בן-אריה, אך נותר למעלה מספק סביר האם מעשיו מהווים עבירה של הפרת אמונים כפי שנקבעה בפסיקה
▪  ▪  ▪
מאק-קלמנוביץ. "הפסיקה לא הכירה עד כה" [צילום: בוצ'צ'ו]

"אכן, הנאשם נהג שלא כראוי, אך עם זאת, כפי שציין הנשיא ברק בפרשת שבס, 'לא כל כשלון הוא עבירה. לא כל טעות בשיקול דעת נתפסת כאיסור פלילי. לא כל התנהגות פגומה מבחינה אתית, צריכה להענש במאסר'". זהו המשפט המרכזי בחלק המשפטי בפסק הדין בו זוכה אביגדור ליברמן.
השופטים חגית מאק-קלמנוביץ, יצחק שמעוני ואיתן קורנהאוזר מבססים את הניתוח המשפטי של פסיקה קודמת ובעיקר על פסק דינו של בית המשפט העליון במשפט שבס. לדבריהם, "פרשת שבס לא קבעה גבולות עבירה רחבים יותר, לא גיבשה יסודות נוספים המקימים עבירה זו, אלא ביקשה לקבוע גבולות מוגדרים יותר לעבירה. יתרה מכך: בשל החשש מפני הרחבת יתר של גבולות העבירה, ביקש בית המשפט בפרשת שבס, לצמצם את גבולותיה".
הנקודה המרכזית בהכרעה האם מעשיו של ליברמן היוו הפרת אמונים, אומר בית המשפט, היא השאלה האם ידע שזאב בן-אריה מדליף לו מידע שקיבל בתוקף תפקידו כשגריר ישראל בבלארוס בנוגע לחיקור הדין בעניינו. המדינה היא שכרכה בין העניינים, ומשנקבע שליברמן לא ידע זאת - נשמטת הקרקע מתחת לטענת הפרת האמונים.
בדרך כלל יש נסיבות חמורות
"אין ספק שהנאשם היה מודע לכך שמעשהו של בן-אריה הינו מעשה פסול, שכן לכל הפחות מדובר בהדלפה המהווה פגיעה בחקירה מתנהלת... יחד עם זאת, הנאשם קיבל את המידע מבן-אריה, באופן מפתיע ובלא שביקש זאת. כפי שקבענו, המאשימה לא עמדה בנטל ההוכחה כי הנאשם ידע, או היה עליו לדעת, שהמידע הגיע לידיעת בן-אריה מתוקף תפקידו כשגריר או במהלך עבודתו כשגריר. בקביעה זו יש כדי להפחית במידה רבה מהחומרה בה ראה הנאשם את מעשהו של בן-אריה, ובהתאם להשליך על המשך פעולות הנאשם לאחר מכן. יש לראות בקביעה זו כרסום ניכר ומשמעותי ביותר בטיעוני המאשימה", קובע בית המשפט.
לאור כל זאת נקבע, כי לא הוכח ברף הנדרש במשפט הפלילי, כי ליברמן עלול היה לחוש, או שמא אף חש בפועל, במחויבות גדולה כלפי בן-אריה או צורך בהכרת תודה וגמול, אשר הביאו אותו להיות נתון בניגוד עניינים.
מאק-קלמנוביץ, שמעוני וקורנהאוזר ממשיכים בניתוח המשפטי: "נסיבות מקרה זה, בהתאם לעובדות שהוכחו בפנינו, אינן מתיישבות עם חומרת המקרים בהם הכירה הפסיקה כמקיימים את יסודות עבירת המרמה והפרת האמונים... הרשעה בעבירת הפרת אמונים מלווה, דרך כלל, בנסיבות חמורות מאלה המתוארות בפרשת שבס, ובמקרים רבים אף נלוות למעשה עבירות נוספות, כגון לקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה ועוד... הפסיקה לא הכירה עד כה במקרים הדומים למקרה שבפנינו, ככאלה המקימים עוצמת ניגוד עניינים חריפה כפי שטענה המאשימה".
השופטים מסכמים: "בית המשפט העליון ביקש לקבוע תוכן ממשי לגבולות עבירת הפרת האמונים. גבולות אלה עדיין אינם ברורים די הצורך, ומכל מקום אנו סבורים כי מעשיו של הנאשם כפי שהוכחו בפנינו אינם באים בגדרם. ככל שהמעשים אינם ראויים, אינם מוסריים ואינם עומדים בסטנדרט המצופה מאיש ציבור, ודאי במעמד כה בכיר של שר בממשלת ישראל, נותר ספק סביר, ואף למעלה מכך, האם מעשים אלה עולים כדי עבירה פלילית. ובהתאם להלכה הנוהגת, 'כאשר יש ספק - אין ספק'".

תאריך:  06/11/2013   |   עודכן:  06/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא מוסרי, לא אתי - אבל לא פלילי
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
גם מערכת המשפט בישראל בקריסה
דודי30  |  6/11/13 16:39
 
- נכון ועוד
יוסי מ  |  7/11/13 00:06
2
ארצי מולדתי הגעת לסוף הדרך ל"ת
לייבלה  |  6/11/13 17:30
3
לא מוסרי, לא אתי וכן פלילי
עידןסובול   |  6/11/13 21:10
4
הוכחה טעות גסה של בג"צ ...
מב"י  |  6/11/13 23:15
 
- חזקת החפות? יוק!
עידןסובול   |  7/11/13 11:06
5
הוכחה טעותו הגסה של בג"צ
מב"י  |  7/11/13 00:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת ליברמן
איציק וולף
המערכת הפוליטית סוערת לנוכח הזיכוי המוחלט של ליברמן מן האישומים נגדו    ראש האופוזיציה: שחיתות ציבורית חמורה כמו שחיתות פלילית    השר סער מתח ביקורת על הפרקליטות    השר בנט: שמח שליברמן יחזור לתפקידו כשר חוץ
איתמר לוין
"אני שמח ש-17 שנה הסתיימו"    אינו אומר האם יחזור למשרד החוץ, אך התיק שמור עבורו בידי נתניהו    התובעת: האמנו שיש די ראיות, נקרא את פסק הדין ונשקול את צעדינו
איתמר לוין
בית המשפט: ליברמן לא יזם את קבלת המידע מזאב בן-אריה על חיקור הדין; מינויו לצוות המדיני של השר תאם את כישוריו; ליברמן פעל בניגוד עניינים במינוי בן-אריה לשגריר בלטביה, אך לא ברמה הפלילית
איתמר לוין
בית משפט השלום בירושלים יכריע בעוד חודש האם יו"ר ועדת החוץ והביטחון ביצע עבירה של מירמה והפרת אמונים במינויו המתוכנן של זאב בן-אריה לשגריר ישראל בלטביה
איתמר לוין
בהמלצת שופטי בג"ץ חזרו בהם אומ"ץ ומיקי רוזנטל מהעתירה נגד ההחלטה שלא להעמיד לדין את ליברמן בחשדות העיקריים נגדו    השופטים: לא נהפוך ל"יועץ משפטי על"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il