X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שר השיכון: התוכנית תביא לבניית רבבות דירות שינוי מהותי בשיטה: היוזמה עוברת מפרטיים לממשלה קודם יבנו דירות לדיירים המתפנים, ורק אחר כך יהרסו את הבניין הישן מי יממן? לשם מה האופציה?
▪  ▪  ▪
אריאל. בניית רבבות דירות [צילום: פלאש 90]

ועדת השרים לעניני דיור אישרה (יום ב', 18.11.13) את הצעתו של שר השיכון אורי אריאל, לבניית דירות בשיטת "בינוי פינוי", השונה מהותית מתוכנית פינוי-בינוי שהייתה נהוגה עד היום. בין ההבדלים היסודיים, יזמת הבניה עוברת מיזמים פרטיים לממשלה, וסדר הפעולות מתהפך - קודם בונים ואחר כך מפנים.
אריאל מאמין שהתוכנית תביא לבניית רבבות דירות. ואלה עקרונות התוכנית:
  • הממשלה תאתר קרקעות פנויות, בבעלות רשות מקרקעי ישראל, הנמצאות בסמוך לשכונות מגורים ישנות.
  • הרשות תמכור את המגרשים ליזמים, במכרזים רגילים. היזם יורשה למכור רק 50% מהדירות המאושרות על-פי התב"ע. הוא יחויב לשמור בצד, למשך זמן מסוים, את הדירות הנותרות, ולתת לממשלה אופציה לרכשן במחיר שיקבע מראש במכרז.
  • היזם יבנה בנייני מגורים על המגרשים שקנה, וימסור את הדירות לדיירי הבניינים הישנים הסמוכים.
  • משרד השיכון יפרסם "קול קורא" לדיירים,ויקרא להם לבוא ולקבל בחינם את הדירות החדשות. (מי לא ירצה מתנה? ראה בהמשך)
  • לאחר מכן יהרוס היזם את הבניינים הישנים, ויבנה על המגרש בניינים חדשים. הוא ימכור את הדירות החדשות בשוק, במחירים רגילים.
בעיה: דרושה הסכמה פה אחד
נקודה חשובה ובעיתית היא, שהתוכנית כולה מותנית בכך שכל הדיירים , כלומר 100 אחוז מהם, יענו להצעה, ויסכימו לעבור מדירה ישנה לדירה חדשה וגדולה יותר. דרישה זו עלולה לעורר קשיים ולטרפד את התוכנית. לדוגמא, אם דירה מסוימת איננה רשומה בטאבו על שם הדייר, מסיבה כלשהיא, הוא לא יוכל לחתום על מסמך שבו הוא מוותר על הדירה.
מי יממן?
בעיה חמורה נוספת היא מימון הפרויקט. על-פי ההצעה, יחויב היזם לשלם בעד המגרש, הוצאות הפיתוח והוצאות הבניה של בניין חדש, וכל זאת לפני שמכר אפילו דירה אחת בבניין הסמוך שיבנה. המדובר בהשקעה גדולה, שתדרוש מהיזם להשיג מקורות מימון גדולים, וזאת בתקופה שבה הבנקים מגבילים מתן אשראי לענף הנדל"ן.
מי ינהל?
נקודה לא ברורה נוספת היא מי ינהל את הפרויקט. מדובר, למשל, בסקר מקיף כלל-ארצי לאיתור שכונות ומגרשים המתאימים לתוכנית. הגוף המנהל יצטרך לחתום על הסכמי פינוי עם כל הדיירים, לבדוק את טיב הבניין והדירות שיבנו בעבורם, ולפקח על פינוי הדירות הישנות ומעבר הדיירים לדירות החדשות. כן יהיה עליו להחליט, איזה דירה יקבל כל דייר בבניין החדש. לממשלה אין כיום חברה שתעסוק בפעילות מעין זו.
מה תעשה הממשלה באופציה?
בנוסף, לא ברור מה תעשה הממשלה באופציה שקיבלה. הצעת האופציה אינה נותנת ליזם ביטחון ברווחיות הפרויקט, מאחר שהממשלה רשאית, אך לא חייבת, לקנות ממנו את הדירות (בתקופה העליה ממדינות חבר העמים, נתן שר השיכון דאז אריאל שרון אופציה לקבלנים, עם התחיבות לקנות את הדירות).
חוץ מזה, מה תעשה הממשלה בדירות שתקבל? האם היא תהפוך לסוחר נדל"ן או למתווך דירות? ומה בכלל יש לה לעשות עם מאות ואלפי דירות בבעלותה, המפוזרות בכל חלקי הארץ?

תאריך:  18/11/2013   |   עודכן:  18/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אושרה תוכנית "בינוי-פינוי" לבניית דירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
המפקח על הבנקים הציג את "תעודת הזהות הבנקאית", שתהיה מורכבת מדירוג אשראי אישי ללקוח ומנתונים פיננסיים ברורים ונהירים    יאפשרו יכולת מיקוח מוגברת ללקוח וניוד קל בין הבנקים
עופר וולפסון
בבדיקת רשות המיסים התברר כי החשוד כי לא רק הבריח מספר רב של פעמים סחורה שעליה לא שולם מס, אלא שהמכולות שיועדו לרשות הפלשתינית לא עברו בידוק ביטחוני שכן נרשמו כמיועדות עבור חברה ישראלית
איתמר לוין
ריטייל 3000 לא הצליחה להגיע להסכם על קבלת הזיכיון מהרשת העולמית, אך מציעה לרכוש את הנכסים והפעילות של הרשת שהייתה בבעלותו של אבי מלכה
גד פרץ
בוועדה יושבים נציגים ממשרד התקשורת, אגף התקציבים ואגף החשב הכללי    אבי ברגר יעמוד בראש הוועדה מתוקף תפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת
אלעזר לוין
ועדת השרים לעניני דיור אישרה ברוב של ארבעה נגד אחד את הצעות שר האוצר להקים חברה ממשלתית לבניית דיור להשכרה, וכן הקמת גוף עליון לתכנון מתחמים גדולים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il