X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
וינשטיין מבקש מביהמ"ש העליון לקבוע, כי רשויות מינהליות זכאיות שלא להעניק אישורים על העדר חובות, גם אם אינן יכולות לפעול לגבייתם
▪  ▪  ▪
וינשטיין. שיהוי ולא התיישנות [צילום: יוסי זליגר]

הרכב מורחב של שופטי בית המשפט העליון ידון בשאלה האם הליכי גבייה מינהליים פאסיביים כפופים לדיני ההתיישנות. כך קבעו (יום ב', 18.11.13) השופטים עדנה ארבל, עוזי פוגלמן ודפנה ברק-ארז. ההרכב ייקבע בידי הנשיא אשר גרוניס.
השופטים קיבלו בנקודה זו את בקשת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. היועץ מבקש מבית המשפט העליון לקבוע, כי הליכי גבייה מינהליים פאסיביים אינם כפופים לדיני ההתיישנות אלא לדיני השיהוי, ולפיכך הרשויות יכולות לגבות חובות מאזרחים בלא קשר לשאלת ההתיישנות, ובלבד שהן אינן משתהות בנקיטת הליכי הגבייה. זאת, באמצעות סירוב להעניק אישורים על העדר חובות והתנייתם בתשלום החובות.
לדברי הפרקליטות, "בהעדר גבייה מינהלית, לא רק שתימנע האכיפה כלפי הסרבנים ותוסר ההרתעה כלפי הציבור כולו, אלא שלנוכח העדר גבייה כלפי הסרבנים עלול להתערער הבסיס המוסרי והאזרחי לביצוע מרצון של תשלומי החובה ע"י האזרחים שומרי החוק", נאמר בעמדת היועץ.
סוגייה של מיליארדי שקלים
הדברים הוצגו במסגרת ערעורה של עיריית חיפה על קביעתו של בית המשפט המחוזי בעיר, לפיה לא רק שדיני ההתיישנות האזרחית חלים על גבייה מינהלית, אלא שהדברים נכונים גם ביחס לגבייה מינהלית פאסיבית. כלומר, לא רק שהרשויות הציבוריות אינן יכולות לנקוט באמצעים לגביית חובות בחלוף תקופת ההתיישנות, אלא הן אף מחויבות לתת לחייב אישור על העדר חובות, הדרוש לצרכים שונים כגון העברת בעלות על נכס בטאבו.
לדברי משרד המשפטים, מדובר בסוגייה עקרונית בעלת השלכות כלכליות בהיקף של מיליארדי שקלים, משום שחוקים רבים מסמיכים רשויות ציבוריות שונות לגבות מכוח פקודת המיסים (גבייה) את סוגי המס השונים, אגרות, היטלים, ארנונות, דמי ביטוח לאומי, דמי ביטוח בריאות, קנסות, עיצומים כספיים, אגרת רשות השידור ועוד.
בהלכת נסייר שניתנה ביוני 2010 קבע בית המשפט העליון, כי הליכי הגבייה המינהליים כפופים לדיני ההתיישנות האזרחיים. פסק הדין ניתן במסגרת תביעת ארנונה בין אזרח לבין עירייה, כאשר עמדת היועץ המשפטי לא התבקשה למרות השלכותיה העקרוניות של הסוגייה.
"הסרבנות לא תועיל"
באפריל 2012 פרסם וינשטיין הנחיה בנושא הפעלת הליכי גבייה מינהליים. נקבע בה, כי רשויות שישתהו מעבר לשלוש שנים בגביית חובות, לא יוכלו לנקוט בהליכי גבייה מינהליים, אלא בהתקיים נסיבות חריגות.
לדברי וינשטיין בעמדתו כעת, קשה להשלים עם תוצאה לפיה בעלי תפקידים יתנו אישורים על העדר חובות, על-אף שהחובות קיימים ועומדים בעינם ואין כל סיבה או טעם שלא להפעיל לגביהם גבייה פאסיבית. "תכלית הגבייה המינהלית הפאסיבית היא להעביר לסרבני המס את המסר שסרבנותם לא תועיל להם, היות שממילא ייאלצו לשלם את חוב המס כאשר יגיעו לבקש אישור להעברת הנכס". לפיכך, כל קביעה אחרת משמעה "עידוד החייבים להסתיר נכסים על-מנת שגבייה אקטיבית לא תישא פרי, למשוך זמן ולנסות להגיע לחלוף תקופת ההתיישנות".
תאריך:  19/11/2013   |   עודכן:  19/11/2013
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
הרכב מורחב לשאלת התיישנות גבייה פאסיבית
תגובות  [ 2 ]מוצגות  [ 2 ] כתוב תגובה 
1
וינשטיין - אל הילחם באזרחים
מישהו  |  19/11/13 19:04
2
פריץ
חרד  |  19/11/13 19:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
בבקשת הפירוק נטען כי החברה נקלעה לקשיים כלכליים והודיעה לעובדיה על הפסקת פעילותה העסקית ואי-יכולתה לשלם להם את שתי המשכורות האחרונות
יפעת גדות
אור ירוק: ישראל נמצאת במקום הראשון בשיעור הילדים ההרוגים בתאונות דרכים בקרב המדינות המפותחות    בכל שנה נהרגת כיתת לימוד שלמה בתאונות דרכים, בממוצע כ-40 ילדים
יצחק דנון
לקוח של הבנק טוען כי הבנק גובה מלקוחותיו שלא כדין עמלת משיכת מזומנים מכספומטים מרוחקים באמצעות כרטיסי אשראי של תשלובת ישראכרט
איתמר לוין
בג"ץ דחה את עתירתו של לטיף חלימי, המוחזק במעצר מינהלי מאז אוגוסט 2010: הוא מסוכן מאוד ואין בכוונתו לזנוח את השימוש בטרור לקידום הקיצוניות הדתית בה הוא מאמין
יפעת גדות
רוב הזיהומים הגורמים לייצור כמות רבה של ליחה ונזלת מאפיינים מחלות וירליות שייעלמו מעצמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il