X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
היועץ לשעבר ל ביטחון לאומי במשרד רה"מ:

'לארה"ב יש נשק נגד אירן, אך חו"ח מלהפעילו'

במאמר אורח ב"ניו-יורק טיימס", כותב יעקב עמדירור: היכולות הצבאיות של ארה"ב דווקא דחפו את שש המעצמות להגיע להסכם עם אירן, במקום להפך
▪  ▪  ▪
עמידרור. היכולת הצבאית האיצה ההסכם [צילום: פלאש 90]

במאמר אורח בעמוד האופ-אד ב"ניו-יורק טיימס", מותח יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי במשרד רה"מ, ביקורת נוקבת על ההסכם בין שש המעצמות לבין אירן. עמידרור, שאינו נושא עתה שום תפקיד רשמי, מרשה לעצמו להחריף את טון הביקורת נגד ההסכם ואומר דברים שרה"מ בנימין נתניהו אינו יכול להרשות לעצמו לומר.
עמידרור קובל על כך שבידי ארה"ב יש נשק מיוחד לטיפול בבעיה האירנית, אך במקום שעובדה זו תחשל אותה לנקיטת עמדה תקיפה נגד טהרן, וושינגטון ובעלות בריתה דווקא נרתעות מהפעלתו. במילים אחרות: היכולות הצבאיות של ארה"ב דווקא דחפו את שש המעצמות להגיע להסכם עם אירן, ולא להפך.
"ארה"ב, תחת הנהגתו של הנשיא אובמה, פיתחה מערכות נשק מתוחכמות שנועדו במיוחד להרתיע את אירן מרכישת יכולות גרעיניות", כתב עמידרור. "אבל חס ושלום שבמערכות אלה ייעשה שימוש. זו התחושה השלטת בבירות המערב. כתוצאה מכך, היכולות הצבאיות הגדולות יותר של ארה"ב דווקא דחפו את שש המעצמות לסגור עסקה בז'נווה, במקום שהיכולות האלה יקשיחו את עמדתן".
"ובעוד שממשל אובמה טוען שהאופציה הצבאית עודה מונחת על השולחן, אם אירן לא תקיים את תנאי ההסכם החדש, האיום הזה נעשה פחות ופחות אמין", מציין עמידרור במאמר.
"תומכי ההסכם מדגישים שבדיקות הפקחים הבינלאומיים (במתקני הגרעין האירניים) יהיו תכופות וקפדניות, אך אנשים שבקיאים בהיסטוריה של מאמצי הפיקוח הקודמים מטילים ספק בכך, וזאת בלשון המעטה", מוסיף עמידרור. "אם האירנים יחליטו להונות את הפקחים, הם יצליחו בכך. הם עשו זאת בעבר".
והוא כותב עוד: "המצדדים בעסקה אומרים גם, שמדובר רק בהסכם ראשוני וכי המאבק האמיתי יתנהל במהשך. הניסיון שנצבר בשבועות שחלפו אינו מעורר אופטימיות".
"שש המעצמות (ארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה) הראו שהן היו מעוניינות בהסכם יותר מאירן", גורס עמידרור. "הצד שהיה אמור לשמש מטרה לסנקציות השיג יותר מהצדדים שהטילו אותן. אין שום סיבה להאמין, שאמצעי הלחץ בידי המעצמות בעתיד יהיו רבים יותר מאשר אמצעי הלחץ שהיו בידיהן בעת המו"מ בז'נווה. להפך, הן פשוט ויתרו על אמצעי הלחץ שהיה בידיהן. לאחר שנים של מו"מ נטול כנות, רק כמה חודשים מפרידים בין אירן לבין הפצצה".
לדבריו, ההסכם אינו מגולל אחורה, במידה משמעותית, את יכולותיה הגרעיניות של אירן. טהרן עשתה רק ויתורים קוסמטיים כדי לשמר את מטרתה העיקרית: להמשיך ולהעשיר אוראניום, ולפיכך ההסכם אינו ניצחון של הדיפלומטיה אלא כשלונה.
"העסקה רק תדרבן את אירן לגלות עקשות רבה יותר", מדגיש עמידרור. "כל מי שניהל מו"מ עסקי או דיפלומטי יודע, שאינך מפחית את הלחץ על הצד שכנגד בעת המו"מ; אבל בעצם זה מה שקרה בז'נווה".
"המערב ויתר על המכשיר הדיפלומטי היעיל ביותר שהיה באמתחתו תמורת הבטחות ריקות שאירן תגלה רצון טוב", הוא כותב. "אני מתפלל שההימור הזה ישתלם, מפני שאם לא, יישאר רק מכשיר אחד שיוכל למנוע מאירן להניח ידיה על נשק גרעיני. ועידת ז'נווה עשתה את העולם מקום מסוכן יותר. זה לא היה צריך להיגמר כך".

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  28/11/2013   |   עודכן:  28/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
'לארה"ב יש נשק נגד אירן, אך חו"ח מלהפעילו'
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
רוחני החייכן כמו יהודי מול גוי
ראיס-פוטין-טיל400  |  29/11/13 15:35
 
- לארה"ב יש נשק נגד איראן,
שמ  |  29/11/13 18:37
2
לעולם לא מאוחר להפציץ. ל"ת
ירון זכאי 1  |  1/12/13 00:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
אריאל י. לוין
האמת על ההסכם בין המעצמות לאירן מתחילה לצאת לאור, והיא עוד פחות נעימה ממה שפורסם עד כה    בינתיים צה"ל מתכונן לעימותים אפשריים עם הפלשתינים    וגם תזכורת היסטורית לימי המכבים, בלי אף מילה נוספת
איציק וולף
נשיא ארצות הברית ביקש מראש הממשלה להפסיק למתוח בפומבי את ביקורתו על הסכם הביניים שחתמו המעצמות עם אירן    הציע שיעביר את הסתייגויות ישראל באמצעות משלחת שתגיע לוושינגטון
ד"ר רון בריימן
למי ששכח, השכן ממול של "השותף לשלום" שהובא לרמאללה במסגרת "תהליך השלום" אינו אלא אנו עצמנו, כולל ירון לונדון, דן מרגלית, הח"מ ועוד מיליוני יהודים
עליס בליטנטל
כשצ'מברליין חזר ממינכן ללונדון בספטמבר 1938 ונופף בידו בנייר ההסכם של אי-לחימה בין גרמניה ובריטניה - הייתה זו אשליה מתוקה שהיטלר הצליח לאחז בה את עיני המעצמות שהקריבו לשם כך את צ'כיה. כך הוא הרדים אותן לעוד שנה, במהלכה התעצם כוחו הצבאי (מה שהיה מנוגד להסכם הכניעה של גרמניה בוורסאי 1919 לאחר מלה"ע ה-1). וכך הצליח מנהיג אירן להרדים את המעצמות בהסכם ז'נבה 2013
יוסף אליעז
על משקל "כמו פיל בחנות חרסינה", אובמה מתנהג כעכבר בחדר מלא מלכודות, והוא כמעט ואינו פוסח על אחת מהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il