כמעט חודשיים אחרי התפטרותו של יצחק זוכמן, חברת נ.ת.ע מחפשת מנכ"ל. החברה הממשלתית להסעת המונים, האמונה על קידום התכנון וההקמה של פרויקט הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב לרבות קווי הרכבת הקלה מחפשת לתפקיד תושב ישראל שמלאו לו 25 שנים לפחות.
בדרישות שפרסמה החברה לתפקיד נדרש בעל תואר אקדמי, המוכר על-ידי המועצה להשכלה גבוהה באחד מהמקצועות הבאים: כלכלה, מנהל עסקים, משפטים, ראיית חשבון או הנדסה. דרושות לו חמש שנות ניסיון בתפקיד בכיר בתחום הניהול העסקי של תאגיד בעל היקף עסקים משמעותי או בעל ניסיון בכהונה ציבורית בכירה או בתפקיד בכיר בשירות הציבורי בנושאים כלכליים, מסחריים או ניהוליים.
בחירת המנהל הכללי תיעשה באמצעות ועדת איתור שמינה דירקטוריון החברה מקרב חבריו. מועמדות ניתן להגיש עד 18 בדצמבר. בנ.ת.ע מדגישים כי לפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, נדרש ניסיון בעל תוכן ניהולי של ממש ולא כל כהונה בתפקיד ציבורי די בה כדי להקנות ניסיון ניהולי, וכן גם הניסיון אינו מתמצה בעצם הדרגה אלא בסוג ובאופי התפקידים שמילא המועמד.
עד עתה הוזכרו כמועמדים לתפקיד האישים הבאים: יאיר מעיין,
שאול צמח, יאיר נוה, שאול מרידור ויהודה בר-און.
בר-און הוא בעליה של חברת CIS. הייתה זו החברה שניהלה ותיאמה את ביצוע הארגון-מחדש בתחבורה הציבורית בגוש-דן. בדוח
מבקר המדינה האחרון, נאמר כי מנכ"ל נתיבי איילון לשעבר, שי ברס, העסיק חברה בבעלות קודמו בתפקיד המנכ"ל, יהודה בר-און, כיועצת לחברת נתיבי איילון. ההתקשרות למסירת עבודת ניהול הפרויקט לחברת CIS ביוני 2010 נעשתה שלא בהתאם להוראות תקנות חובת המכרזים. שכר הטרחה של CIS למשך שנתיים הסתכם ב-3.4 מיליון ש"ח - גבוה ב-476% משכר הטרחה שנקבע בחוזה המקורי. בהסכם נקבע גם תשלום קבוע של 150,000 ש"ח לחודש בלי שחברת CIS נדרשה להגיש חשבון מפורט של שעות העבודה שעבדו עובדיה בפועל והתפלגותן על-פי היועצים השונים, אף על-פי שחישוב שכר הטרחה לחודש בהסכם הסתמך על הערכת תשומות העבודה הצפויות לחודש.
אין זו הפעם היחידה בה מוזכרת חברת CIS בבעלות יהודה בר-און בהקשר שלילי. בר-און גם מוזכר בדוח אחר שהוציא מבקר המדינה בעניין חברת מע"צ. החברה העסיקה ארבעה עובדים בכירים לשעבר, שפרשו מהחברה כמה חודשים קודם לחתימת חוזה הייעוץ, כיועצים חיצוניים. אחד מהם היה בר-און ששימש כמשנה למנכ"ל לשעבר. בראשית מאי 2010 הגיש ראש מטה המנכ"ל דאז לוועדת מכרזים בקשה לכלול את החברה בבעלות בר-און במאגר הספקים של החברה. באותו היום אישרה ועדת המכרזים בראשות מר מיכה קופילובסקי המשנה למנכ"ל, את הבקשה. ראש מטה המנכ"ל שימש תקופה ארוכה עוזרו של בר-און, ולפיכך בהמלצה זו התקיים חשש ל
ניגוד עניינים.
בבקשה להתקשרות, כתב קופילובסקי כי בשים לב למורכבות הפרויקט ולהיקפו יש צורך ביועץ ותיק ומנוסה המכיר את כל הרגישויות הכרוכות בקידום פרויקטים תחבורתיים בהיקף גדול. עוד נרשם כי החברה בבעלותו של בר-און זוכה להערכה מצד הגורמים המקצועיים במשרד ובמשרד האוצר, וראויה לבצע בשלב זה את המשימות. עיון בפרוטוקול ועדת המכרזים גילה כי החברה של בר-און הייתה הסַפָּק המומלץ היחיד וכי בנימוקיה רשמה הוועדה כי ההתקשרות מאושרת בפטור בהתאם לתקנה 5 ובהתאם להמלצת משנה למנכ"ל. עוד ציינה הוועדה כי החלטתה התקבלה בהתאם לדוח העומסים ובהתאם לטופס אמות מידה. היקף החוזה שנחתם עם החברה אז נאמד ב-54,000 ש"ח.
החברה הסבירה למשרד מבקר המדינה כי לחברה לא היו באותה עת ספקים אחרים במאגר היועצים לניהול ולארגון תשתיות ציבוריות, מלבד החברה של בר-און.
הביקורת העלתה כי העבודה נמסרה לסַפָּק, תוך חמישה ימים בלבד מיום הכנסתו למאגר הספקים של החברה. כמו-כן, החברה לא פעלה להרחיב את המאגר וממילא, לא נכללו בבקשה ובפרוטוקול ועדת המכרזים שני מועמדים נוספים כנדרש בנהלים. כמו-כן, לא נמצא טופס עומסים של ספקים אחרים.
גורמים בענף התחבורה מציינים כי המנכ"ל הקודם יצחק זוכמן היה נעדר ניסיון הנדסי ותחבורתי בתחום הביצוע. לדבריהם, נראה כי לאור מורכבות הפרויקט נדרש לתפקיד המנכ"ל אדם עם ידע מקצועי בתחום שיוביל את הפרויקט ליישום ולהפעלה מוצלחים.