תלמידי ישראל מדורגים במקום ה-40 מתוך 64 מדינות בתחום המתמטיקה והמדעים. כך עולה ממחקרי פיז"ה לשנה שעברה שפורסמו (יום ג', 3.12.13) על-ידי משרד החינוך. מדובר במדד הבודק את רמת הבקיאות של תלמידים בני 15 בתחומי ידע שונים.
בישראל נערכו המבחנים באופן ממוחשב ובאופן ידני למדגם מייצג של 5,055 תלמידי כיתה י' הלומדים ב-172 בתי ספר שונים ברחבי הארץ. נתוני שנת 2012 מהווים עלייה של מקום אחד בדירוגה של ישראל בתחום המדעים לעומת נתוני שנת 2009. בתחום הקריאה עלתה ישראל שלושה מקומות והיא מדורגת כיום במקום ה-33 בעולם.
אל המקומות הראשונים הגיעו סינגפור, הונג קונג, טאייוואן, קוריאה, מקאו, יפן וליכטנשטיין.
שיעור התלמידים המצטיינים, שהצליחו להשיב נכונה על שאלות בדרגת קושי גבוהה, קרוב בישראל לאחוז המצטיינים במדינות ה-
OECD. 10% מצטיינים בקריאה בישראל לעומת 8% ב-OECD, ו-9% מצטיינים במתמטיקה לעומת 12% מצטיינים ב-OECD.
שיעור המתקשים גדול בישראל בפער ניכר משיעור המתקשים במדינות המפותחות - 24% מתקשים בקריאה לעומת 17% במדינות המפותחות ו-34% - שליש מכלל התלמידים - מתקשים במתמטיקה לעומת 23% במדינות ה-OECD.
נתוני מבחני פיז"ה חושפים עוד כי הפערים שבין התלמידים המצטיינים בישראל לבין התלמידים החלשים הוא מהגבוהים בעולם. כמו-כן קיים פער גדול בין תלמידים יהודים לערבים בציונים שהשיגו, פער שמתבטא בעד 100 נקודות בממוצע.