X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אקטיביזם שיפוטי נגד ראשי רשויות

פרידמן: "בג"ץ חוקק חוק שמנוגד לחוק"

פרופ' דניאל פרידמן: "ביהמ"ש הפך למחוקק מעבר לגבולות שלו ועקף את חוק הכנסת. הפסיקה שקבע מנוגדת לחוק הכנסת, שכבר הסדיר את הסוגיה" מצא: "ביהמ"ש נקט בפטרנליזם חריף על הדמוקרטיה"
▪  ▪  ▪
פרידמן. חוק לא ישים [צילום: תמיר ברגיג]

"בג"ץ חיבר כאן חוק שהוא מנוגד לחוק הכנסת. הרעיון שפקיד בכיר יכול להגיש כתב אישום ולסלק אדם מתפקידו עוד לפני ששופט ראה את העניין, הוא בעיניי מסוכן מאוד. יש כאן קומבינציה של חקיקה מצד ביהמ"ש מצד אחד, והתנגשות עם חוק כנסת מצד שני - וביהמ"ש לא רואה בכך כל בעיה". כך אמר (יום ב', 9.12.13) שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן.
בכינוס במכללה האקדמית נתניה, שעסק בהחלטת בג"ץ להדיח את ראשי הערים של בת ים, נצרת ורמת השרון עקב החשדות למעשי עבירה שנעשו לכאורה בתפקידם כראשי העיריות, אמר פרידמן: "הבעיה היא עד כדי כך מגוחכת כי החוק של הכנסת פשוט לא יכול לבוא לידי ביטוי - אדם שיורשע כבר לא יוכל להתפטר. הוא יצטרך להיות מפוטר מתפקידו עוד לפני שיורשע, ולכן החוק של הכנסת כלל לא ישים".
לדבריו, פסק הדין של בג"ץ אומר בעצם ש"נכון שהחוק אומר שראש המועצה מפסיק את תפקידו רק אחרי הרשעה עם קלון, אבל יש גוף שנקרא המועצה שיכול לפטר אותו, ולא סביר שהוא לא מפטר אותו כשיש כתב אישום חמור. יש בחוק ראשי הרשויות סעיף ספציפי בנושא ספציפי, וביהמ"ש עוקף אותו באמצעות האפשרות של הפיטורים".
עוד אמר פרידמן כי "הפרדת הרשויות נועדה לייצר גוף מחוקק שקובע את הנורמות הכלליות שאמורות לחול גם עליו, ויש גוף אחר שאמור ליישם את החוק שקבעה הרשות המחוקקת. אחד הדברים המסוכנים ביותר הוא שבאותה רשות יתרכז גם הכוח החקיקתי וגם הכוח השיפוטי. יש מקום שביהמ"ש יקבע הלכה או יחוקק כאשר יש לקונה, חוסר חקיקתי, ולא כדי לעקוף את חוק הכנסת או להתגבר עליו. לגבי ראשי רשויות, הכנסת קבעה באופן שיטתי שהרשעה עם קלון גוררת השעיה מהתפקיד. החוק לא צריך לומר שלפני הרשעה ראש הרשות לא צריך להיות מושעה, מספיק שהחוק אומר ממתי הוא כן מושעה - היה ברור שראש רשות מקומית יכול להתמודד ויכול להמשיך לכהן בתפקידו. כולם הבינו שלפי החוק ראשי הערים לא צריכים להתפטר, אבל ביהמ"ש קבע שכולכם לא הבנתם נכון".
שופט ביהמ"ש העליון בדימוס, אליהו מצא, שנכח אף הוא בכינוס אמר כי "פסק הדין בעניין ראשי הרשויות מתיימר ללכת בהלכת דרעי ופנחסי והוא לצערי פסק דין לא נכון. ביהמ"ש רצה להסדיר את הסוגיה הזאת באופן רצוי - ואני מסכים איתו באופן אישי) - אבל ביהמ"ש לא יכול להשליט דין רצוי כאשר יש דין מצוי. פסק הדין בסמוך למועד הבחירות שידר לבוחרים מסר מאוד מבלבל - אנחנו מפטרים אותם אבל אנחנו לא יכולים למנוע מהם להתמודד מחדש; הם לא ראויים לכהן שעה אחת נוספת, אבל אתם יכולים לבחור בהם שוב".
"באופן אישי", הוסיף מצא, אני מסכים שלראש עירייה יש השפעה עצומה והרבה מאוד פיתויים, וצריך שבמשרה הזאת יכהנו אנשים שהם לא חפים מפשע אלא גם חפים מחשד. אולם יש בפסק הדין הזה פגיעה משמעותית בחזקת החפות ואמירה שהם כבר לא ראויים, ואת זה צריכה לומר הכנסת ולא ביהמ"ש. ביהמ"ש נקט פה בפטרנליזם חריף על הדמוקרטיה - רוכברגר, לחיאני וגפסו נבחרו שלושתם ברוב מאסיבי, וביהמ"ש חזה זאת וכתב בפסק הדין "לעיתים נדמה כי עינו האחת של הציבור מכוסה והוא משלים עם תופעות והתנהלות שביהמ"ש לא יכול להשלים עימן" - זה פטרנליזם על הדמוקרטיה! הציבור לא מספיק ראוי בשביל לבחור, ולכן אנחנו כביהמ"ש נגיד להם. זה ניסיון להתערבות פוליטית וביחד עם מועד הגשת כתבי האישום זה יוצר מראית עין של ניסיון להכשיל".
עוד הוסיף וביקר את פסיקת ביהמ"ש: "חודשיים לפני הפרשה הזאת, ביקשו לפטר גם את צבי בר בגין כתב אישום חמור מאוד. אבל מכיוון שצבי בר אמר שהוא לא מתכוון להתמודד שוב - לא פיטרו אותו. איך זה יכול להיות? את אלה מפטרים רק בגלל שהם מתמודדים, ואותו לא מפטרים רק כי הוא לא מתמודד? צריך לקוות שבעתירות שעומדות ותלויות בבג"ץ, הסחבת תהיה דווקא מצווה - תנו למחוקק להגיד את שלו קודם כל".
זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה, אמר: "אני חושב שהמחוקק לא הגיע לנושאים האלה כי איש לא צפה שלמצב הזה נגיע. סברתי כחבר כנסת וגם כראש עיריית רעננה שאפשר לכהן ביושר. ראש עיר נבחר באופן ישיר על-ידי הציבור - וזה יוצר מחויבות שבעיניי היא גבוהה יותר אפילו משל ח"כ או ראש ממשלה. ללכת לציבור ולהגיד לו שלא בחרתם טוב, או בחרתם לא נכון זה פגיעה באמון. למרות שיש ראשי ערים שהלוואי ולא היו נבחרים לתפקידם, זה צריך להיות מונח על שולחן הכנסת ומהר ולא בפני ביהמ"ש העליון. ראש עיריית יבנה עמד במשפט למעלה מ-10 שנים ובסוף זוכה - חזקת החפות היא המעט שמגיע לראשי הערים. יותר מזה, להטיל את המלאכה של הפיטורים על מועצת העיר זה פשוט לא הגיוני - ראש העיר הוא זה שבונה את הקואליציה ומחלק להם את התפקידים שחלקם מאוד נוחים".
ד"ר חיים שיין מהמכללה האקדמית נתניה אמר: "ליבת העניין זה דמותה של מדינת ישראל ולא סעיף כזה או אחר, ומה תפקידו של ביהמ"ש בנסיבות שמדינת ישראל הגיעה אליהן. למרות שאני ממבקריה הגדולים של התרבות השיפוטית האקטיביסטית, הסכנה הגדולה ביותר במדינת ישראל זה פרימת הלכידות חברתית בגלל השחיתות, ואני חושב שביהמ"ש מכה על חטא - כי בתיקים אחרים כמו דיניץ ושבס הוא טעה במאבק השחיתות.
"הפסיקה הכל כך משמעותית של ביהמ"ש דווקא זירזה את הכנסת להניח הצעת חוק ולדון בעניין. אקטיביזם שיפוטי לכשעצמו הוא דבר פסול. אמון הציבור צנח לאחר שהנשיא ברק עזב את ביהמ"ש העליון ב-50% - זה המחיר שהעליון שילם על האקטיביזם. אבל יש רגעים שבהם המשפט אמור להשיג את המטרות החברתיות בחברה שבה הוא פועל - וצריך לחזק את ידיו כאשר זה קורה", דברי שיין.

תאריך:  10/12/2013   |   עודכן:  10/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרידמן: "בג"ץ חוקק חוק שמנוגד לחוק"
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
צנחן  |  10/12/13 02:20
2
כשאת בייניש החליף גרוניס...
לייבלה  |  10/12/13 02:58
3
נהפכנו למדינת משטרה
יוסף הצדיק...  |  10/12/13 05:34
4
לא לחוקים עוקפי בג"ץ
ביניש  |  10/12/13 08:28
5
שיכפולים בעליון
אהרון רול2  |  10/12/13 08:34
6
דרך פוליטית של בג"ץ
נגד השלטון  |  10/12/13 08:41
7
תאוות השררה גם במערכת המשפט ל"ת
איפכה מסתברא  |  10/12/13 09:26
8
לעצור ולחשוב
יוסי מ  |  10/12/13 09:45
9
סוף סוף מזכירים את דיניץ ושבס.
אהוד פרלסמן  |  10/12/13 10:37
 
- אמת
יוסי מ  |  10/12/13 12:23
10
לחיאני: "אני ראש העיר
הרב חיים נבון  |  10/12/13 10:56
 
- לרב נבון
יוסי מ  |  10/12/13 12:29
11
פלישת הכוח המשפטי לדמוקרטיה
אמון הציבור   |  10/12/13 15:23
12
כבר נאמר-שבגצ=פקידים מטומטמים! ל"ת
גימי-יהודי יהודה  |  10/12/13 21:27
13
בג"צ פורע חוק - נפרע את הבג"צ
שוטים בירושלים  |  19/01/14 08:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
עו"ד אברהם פכטר
הלחימה בפשע – צריכה להיעשות בחיזוק המשטרה בכוח אדם, באמצעים, בתשתיות ובציוד מתוחכם. לחימה בפשע – ע"ח זכויות אזרחיות, פגומה ופסולה
עו"ד משה גולדבלט
האם עצומה חתומה על-ידי מיליוני חותמים המגדירים עצמם כשייכים ללאום הישראלי תהווה הוכחה קבילה לקיומו של לאום זה?    יש שאלות שבמהותן הן בלתי שפיטות מבחינה נורמטיבית ומבחינה מוסדית
נרי אבנרי
ביטול חוק המסתננים ע"י שופטי בג"צ הינו מעשה אנטי דמוקרטי. "העם הוא הריבון, והכנסת היא הביטוי של רצון העם. פגיעה במחוקק, כמוה כפגיעה בדמוקרטיה" (אהרן ברק, 14.9.06)    הלכתי לארכיון...
דוד אוחנה
הממשלה והכנסת שקיבלו מנדט מהציבור הן שצריכות להחליט על המדיניות בכל הנוגע לבעיית הפליטים, או לכל בעיה אחרת - ולא בית המשפט העליון
עידן יוסף
ראש הקואליציה מזהיר מפני הסמכות שנטל לעצמו ביהמ"ש העליון להתערב בהליך החקיקה של הכנסת באופן המערער על חוקים שהתקבלו ברוב של מעל 61    "מחר יגידו לנו שכותרת החוק היא לא בסדר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il