X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אורנשטיין הורה לבן-משה ואלשטיין לחשוף בתוך שבוע בפני רשות ניירות ערך, כונס הנכסים הרשמי והמומחה מטעם בית המשפט את מבנה השליטה בעסקיהם ואת מקורותיהם הכספיים
▪  ▪  ▪
בן-משה. גילוי כעת [צילום: פלאש 90]
מה הלאה
רו"ח איל גבאי אמור להודיע עד 29.12.13 לשופט איתן אורנשטיין האם ההסברים על מבנה השליטה ועל מקורות המימון של מוטי בן-משה (בעיקר) ושל אדוארדו אלשטיין מספקים את רשות ניירות ערך, את כונס הנכסים הרשמי ואותו. סביר להניח שרגולטורים נוספים יבקשו לקבל מידע: משרד התקשורת, השב"כ, רשות ההגבלים, רשות המיסים, הרשות למניעת הלבנת הון ועוד. לכן, לא בטוח ששבועיים יספיקו לכך, במיוחד כאשר במקרה של בן-משה עסקינן במארג של חברות שרובן בחו"ל.
אם כולם יהיו מרוצים - השליטה באי.די.בי תעבור לבן-משה ואלשטיין ללא צורך בהחלטה נוספת של אורנשטיין. אבל נוחי דנקנר יכול לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון, שכן החלטתו של אורנשטיין בנויה כמעט לחלוטין על קביעות משפטיות ולא על ממצאים עובדתיים. אם דנקנר יעשה זאת - סביר להניח שהעברת השליטה תעוכב עד להחלטה בערעור, אותה ישתדל ביהמ"ש העליון לתת במהירות. לא נראה שמישהו ירצה ליצור אפשרות, ולו קלושה, שהקונצרן הגדול בישראל יחליף ידיים פעמיים בתוך מספר חודשים.
אם גבאי יקבע שאין מידע מספיק או שאין מידע מספק, יכול אורנשטיין לפסול את הצעתם של בן-משה ואלשטיין ולקבוע שדנקנר ואלכסנדר גרנובסקי יחזיקו בשליטה - ואז יטיל על גרנובסקי את אותה חובת גילוי. הוא יכול להחזיר את הכדור לאסיפות הנושים, ויכול גם לקבוע שאינו מאשר שום הסדר - ואז ודאי יבקשו הנושים לפרק את אי.די.בי. בכל מקרה, ההכרעה הסופית היא עניין של לא מעט שבועות ואולי אפילו כמה חודשים.

מוטי בן-משה ואדוארדו אלשטיין ירכשו את השליטה באי.די.בי, אך תחילה יהיה על השניים למסור מידע מלא על אופן השליטה בעסקים ועל מקורותיהם הכספיים. המידע יימסר בתוך שבוע לרשות ניירות ערך, לכונס הנכסים הרשמי ולמומחה מטעם בית המשפט, רו"ח איל גבאי. כך החליט (יום ג', 17.12.13) שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין בהחלטה המשתרעת על פני 48 עמודים.
אורנשטיין קבע, כי הוא מאשר את ההסדר שהציעו בן-משה ואלשטיין, אך ההסדר ייכנס לתוקף רק לאחר שבודקי המידע יאשרו שקיבלו את כל הדרוש להם. הוא הורה לגבאי לדווח לו עד 29.12.13 על קבלת המידע ועל המסקנות מכך.
הצעת בן-משה ואלשטיין כוללת את המרכיבים הבאים: הזרמת 650 מיליון שקל לאי.די.בי פיתוח; הקצאת 46.7% מניות פיתוח לנושי החברה; תשלום מזומן לנושי החברה בסך 300 מיליון שקל; הצעת רכש למניות פיתוח בהיקף של 512 מיליון שקל בשתי פעימות, האחת עד 250 מיליון שקל עד 31.12.15 והשנייה עד 262 מיליון שקל עד 31.12.16; הזרמה עתידית לפיתוח בהתאם לצורך המוערך ב-300 מיליון שקל בשנת 2014 ו-500 מיליון שקל בשנת 2015; הלוואת גישור של לא פחות מ-100 מיליון שקל עד 15.3.14 למשך שישה חודשים או עד מועד ביצוע ההסדר לפי המוקדם.
בהחלטתו אומר אורנשטיין, כי חובותיה של אחזקות מסתכמים ב-2 מיליארד שקל, אך בקופתה רק כמה מאות מיליוני שקלים. הוא סוקר את תהליכי הסדרי החוב באחזקות ובאי.די.בי פיתוח ואת ההצעות השונות שהועלו בשנה האחרונה, וכן את עמדותיהם של המתמודדים על השליטה.
אורנשטיין גם מזכיר את חוות דעתו של גבאי, אשר הצביע על עדיפות מסוימת להצעתם של דנקנר ואלכסנדר גרנובסקי, ועל השלכותיו של חוק הריכוזיות. עוד הוא מציין, כי אסיפות הנושים תמכו ברוב הדרוש (75%) בהצעתם של בן-משה ואלשטיין, ומפרט את נימוקי התנגדותם של דנקנר וגרנובסקי לאישור ההחלטה בידי בית המשפט.
תספורת של 30% בלבד
לדברי אורנשטיין, מדובר בהליך מורכב שחייב אותו לתת החלטות סבוכות ודחופות. "ההתמנה הועילה, כי לפני שתי ההצעות המשופרות יספגו הנושים הפסד של 30%, שהוא נמוך משמעותי מזה שהיה לפני שנה", ציין אורנשטיין. עוד הוא אומר, כי קיבל מכתבים מאזרחים שהביעו את דעתם, ולכן הוא מתייחס בהחלטתו לשאלתם החוזרת ונשנית מדוע אינו מורה על פירוק אי.די.בי. על כך משיב אורנשטיין, כי אינו יכול להורות על פירוק בלא בקשה כזו, ואין כל ביטחון שכל החברות שבשליטת אי.די.בי היו נמכרות בנפרד.
בהתייחסו להתנגדויות להצעות אומר אורנשטיין, כי לא ראה את הצעתו של דנקנר כהצעה של אי.די.בי עצמה כפי שזו טענה. לדברי אורנשטיין, אין מניעה לכפות הסדר נושים על חברה חדלת פרעון, וגם בכך הוא דוחה את עמדת אי.די.בי. בין היתר הוא מציין, כי במצב בו החברה היא חדלת פרעון, כפי שהודתה אי.די.בי אחזקות, מסורה בידי הנושים ההחלטה כיצד להמשיך לפעול – הסדר או פירוק.
אורנשטיין אומר, כי לא מצא בהתנגדותם של דנקנר וגרנובסקי שהיא עומדת ברף הגבוה המחויב כדי שלא לכבד את רצונם של הנושים. ההלכה היא שעל בית המשפט לכבד את רצון הנושים, אלא אם נפלו פגמים מהותיים באופן הצבעתם של הנושים, וזאת לא הוכח – קובע אורנשטיין. בין היתר הוא דוחה את טענתם בדבר ספירת הקולות בהצבעות הנושים ואת טענותיהם נגד צורת התנהלותו של בן-משה ואלשטיין.
טענות דנקנר - היתממות
בנוגע לטענה על העדר מידע מספק בנוגע לבן-משה אומר אורנשטיין, כי ספק אם דנקנר ואי.די.בי בכלל יכולים להעלות אותה. החברה לא עמדה בהתחייבויותיה לנושיה, ואילו דנקנר עצמו גייס בזמנו את אלשטיין לשותפות עימו – ולכן טענותיו על חוסר מידע לגביו הן "יותר מתמוהות" ו"היתממות". גם ההתנגדות בנוגע לבן-משה היא בעייתית, שכן דנקנר עצמו לא פירט את מקורותיו הכספיים של גרנובסקי "ועל כך נאמר: הפוסל – במומו פוסל".
למרות כל זאת, אומר אורנשטיין, טרם בשלה הדרך לאישור הסדר הנושים. יש לחייב את בעלי השליטה בגילוי מלא, שכן אמורים לשלוט במי שמחזיק בכמה מן החברות החשובות במשק. "עוצמתן של אלו מחייבות שבעלי השליטה בהן יגלו את כל הפרטים המהותיים, ובהם צורת השליטה, מקור הכספים להשקעה בחברה ולהשקעה עתידית", קובע אורנשטיין.
לדברי אורנשטיין, אין לקבל את טענת בן-משה לפיה יידרש לגילוי מלא רק אם יהיה עליו לגייס הון. "באשר לעיתוי הגילוי – אין מקום לכך שהסדר הנושים ייצא לדרכו בעוד זמן קצר, ורק בעתיד יתברר המידע ואז ייגרם נזק בלתי הפיך לציבור המשקיעים. ההסדר מחייב אישור של רגולטורים וממילא הם יידרשו לגילוי מלא", אומר אורנשטיין. לפיכך, מאמץ אורנשטיין את עמדתו של גבאי ולפיה יש לחשוף את כל המידע עוד לפני אישור ההסדר.
אורנשטיין אומר, כי יש להפקיד את חשיפת המידע על בן-משה בידי מי שמומחיותם בכך – רשות ניירות ערך והכנ"ר (שטענו שניתן להמתין עד להנפקה עתידית של אי.די.בי). אליהם יצורף גבאי, וכל רגולטור יוכל לבקש מהשלושה לקבל מידע נוסף.

תאריך:  17/12/2013   |   עודכן:  17/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אלשטיין ובן-משה יחשפו - ואז ירכשו
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מה עם עצות נביא השקר הרנטגן?
שולם  |  17/12/13 14:15
 
- דנקנר כבר לא מתייעץ עם הרנטגן
מקס פאואר  |  17/12/13 15:02
2
כמה ״שכ״ט״על יעוץ שולם לרנטגן?
שולם  |  17/12/13 16:36
3
יום חג,אך חייב לטפל בפירמידות
ריקוטק  |  17/12/13 18:13
4
כאוס? כאילו שעכשיו יש סדר  ל"ת
9 מיליארד ש"ח חוב  |  17/12/13 19:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אי.די.בי. - המשבר
איתמר לוין
יו"ר בנק הפועלים: הנושא של רכישות ממונפות בידי בעלי שליטה - היה ונגמר    יו"ר מזרחי: היו שגיאות במתן אשראי ממונף    נשיא לשכת רואי חשבון: פירוק אי.די.בי יגרום נזקים כבדים לנושים ולבעלי המניות
שי שלו
דנקנר לגלובס: "כל השנים האמנתי באי.די.בי והשקעתי את כל כספי ברכישת עוד ועוד מניות של הקבוצה"    "חייבים גילוי מלא לגבי מוטי בן משה ומקורותיו הכספיים. זה לא משחק ילדים. מדובר בשליטה על כלל ביטוח, סלקום, שופרסל, נכסים ובניין"
איתמר לוין
השופט התבקש לקבוע האם להעביר את השליטה לידי מוטי בן-משה ואדוארדו אלשטיין, או להותיר אותה בידי נוחי דנקנר יחד עם אלכסנדר גרנובסקי    עשוי לדחות את ההחלטה כדי לקבל מידע נוסף על בן-משה    ובינתיים: בן-משה דורש מרו"ח ברלב התנצלות
עופר וולפסון, איתמר לוין
ברלב מציג את מבנה הבעלות המורכב של אקסטרה, המשתרע על פני שבע מדינות, ואומר שמדובר בתכנון מס אגרסיבי במיוחד או בניסיון לטשטש את זהות הבעלים; במקרים קיצוניים עלול מבנה כזה לשמש תשתית להלבנות
אפרת פרץ
בן-משה: "אני בעל השליטה היחיד באקסטרה; מסכים לשקיפות מלאה"    עו"ד כספי: "החברה שלו רשומה באיי הבתולה - שיוכיח בעלות"    חגי אולמן: דירקטוריון אי.די.בי אחזקות נגוע באינטרסים של דנקנר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il