X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חברת דן החלה בהליכים לרכישת 166 אוטובוסים עירוניים - בפיקוח משרד התחבורה אוטובוסי סולאריס, שהבאתם ארצה תתאפשר במסגרת פתיחת השוק לתחרות, יופעלו בקווים של קבוצת עפיפי
▪  ▪  ▪
עוד 166 אוטובוסים לדן עד סוף 2014 [צילום: פלאש 90]
חברת דן מזלזלת בחובתה להתנהל כנדרש
עידן יוסף
ב-30 השנים האחרונות ביצעה דן רכישות של שלדות ואוטובוסים מחברה מחו"ל בלי שקיימה לצורך כך הליכים תחרותיים תוך חריגה מסדרי מינהל תקינים * בחלק מהציוד התגלו כשלים ממשיים
לרשימה המלאה

"לשקול לאפשר התמודדות אגד במכרזים"
עידן יוסף
כך ממליץ מבקר המדינה שגילה את סכומי העתק בהם מממנת המדינה את הקואופרטיב בגלל הסכמים סבוכים שחתמה במדינה מול אגד ואפילו בכירי האוצר והתחבורה לא ידעו להסביר
לרשימה המלאה

בהוראת משרד התחבורה, פרסמה חברת דן לפני כחודשיים לרכישת אוטובוסים חדשים, לאחר כשלוש שנים וחצי בהם נמנעה מרכישה שכזו וקיבלה הערה ממשרד מבקר המדינה. המכרז הוא ל-166 אוטובוסים, שכולם יגיעו לישראל טיפין-טיפין עד סוף 2014.
זהו מכרז בינלאומי לאוטובוסים עירוניים שבו לא מוגדרים מראש היצרן, השלדה או המרכב. בינתיים נמצא המכרז בשלב ה-PQ (שלב ההצעות). משרד התחבורה יפקח על המכרז מול קרן ההצטיידות, בהתאם לנוהל עבודה חדש יחסית מחודש אפריל. המשרד הוא זה שיחליט מתי יסופקו האוטובוסים ולאחר שהחברות יציגו את יכולתן חהביא אוטובוסים הראויים לתחבורה הציבורית, שאוטובוסיהן אכן עומדים בתקינה ושהן מסוגלות לבצע תחזוקה לכל אורך חיי האוטובוס (15 שנים), יוחלט מי יהיו רשאים להשתתף במכרז. הליך התמחור ייעשה בפיקוח היועץ המשפטי של דן, רואה חשבון, משרד התחבורה ואגף החשב הכללי במשרד האוצר.
לאחר בחירת החברות ילווה משרד התחבורה את תהליך המכרז עד לאספקתם של האוטובוסים האמורים בהתאם לכללים. היום משתמשת ישראל בתקן האירופי "יורו", ומאשרת שימוש באוטובוסים בתקן "יורו 6". גם לא אירופים מייצרים את אותו תקן - הסינים, הטורקים ואחרים. בין היתר, יהיה על האוטובוסים שיירכשו לכלול מידע דיגיטלי, נראות של מספר הקו, מידע בתוך האוטובוס, כריזה, נגישות מלאה לבעלי מוגבלויות והלימה עם תחנות עגינה על המדרכות. כיום לא חייבות החברות להתקין רמפה הידראולית, משום שתקינת הרשויות המקומיות, הכפופות למשרד הפנים, אינה מחייבת מדרכות נגישות המותאמות לאותן רמפות.
במשרד התחבורה מבטיחים כי התעריפים לרכישת אוטובוסים יהיו זולים יותר מאשר היום, וכי יתרת הכסף תלך לרכישת עוד אוטובוסים.
הליך דומה אמור להתקיים גם באגד, ובהסכם הבא של דן צפוי משרד התחבורה לבטל את קרן ההצטיידות. במקומה, המפעיל יעשה מכרז, ואם יעמוד בכל הכללים ויביא את האוטובוסים - הוא יקבל את הכסף ממשרד התחבורה.
פתיחת השוק לתחרות
פתיחת שוק האוטובוסים לתחרות בידי משרד התחבורה תאפשר גם לייבא אוטובוסים לתחבורה ציבורית מחברות זרות, שיתחרו בשתי החברות הישראליות הוותיקות מרכבים והארגז.
בין היתר יתאפשר ייבוא של אוטובוסי חברת "סולאריס". האוטובוס, אותו תייבא ארצה קבוצת עפיפי, צפוי להגיע לישראל במרס 2014. קבוצת עפיפי, המפעילה תחבורה ציבורית בישראל, לא תהיה מפעילת התחבורה הציבורית היחידה שתייבא אוטובוסים ובין יתר החברות צפויה גם חברת מטרופולין לייבא [אחת ממחזיקות השליטה במטרופולין, מכשירי תנועה, היא יבואנית 'מאן']. ייתכן כי למגוון צי האוטובוסים המשמשים לתחבורה ציבורית יתוספו גם כאלה המופעלים במימן וגם בחשמל - דוגמת אחד האוטובוסים של חברת דן המונע כעת בחשמל בתור ניסוי.
כ"ץ: חסכנו מיליארד ש"ח
על המדינה יהיה לוודא שהשוק המקומי לא ייפגע קשה מדי באופן שיוביל לפיטורים המוניים וכי המפעלים הישראלים אכן יקבלו את ההגנה המובטחת בצורת 15% יתרון לאוטובוסים שמורכבים בארץ, וכן שהליכי התקינה יהיו כאלה שאינם מגמישים את הבטיחות כדי לאפשר כניסת חברות סיניות. שר התחבורה ישראל כ"ץ כתב בסוף השבוע את הדברים הבאים: "בשקט מתחת לרדאר מהפכה נוספת. הסתיים המונופול לאספקת אוטובוסים לתחבורה הציבורית ע״י שני מפעלים בישראל, ללא הליך תחרותי ובמחירים מופקעים במימון המדינה. במכרז הראשון לאספקת 100 אוטובוסים, שפורסם לאחר שינוי המדיניות, זכו אותם שני המפעלים במחיר נמוך ב-240 אלף ש״ח לכל אוטובוס ממה שקיבלו עד עכשיו ועדיין נשאר להם רווח. בשלוש השנים הקרובות צפויה הזמנה של 3,000 אוטובוסים חדשים. כפול ההפרש = 720 מיליון ש״ח, אותו תכננו הבעלים הפרטיים להעביר לכיסם כרווח אקסטרה על חשבון המדינה. עם התרחבות התחרות יגדל ההפרש ללמעלה ממיליארד שקלים, שיוקצו כולם לשיפור התחבורה הציבורית".

סדרי רכישת אוטובוסים / דוח מבקר המדינה
דן - חברה לתחבורה ציבורית בע"מ (להלן - חברת דן, החברה או דן) מתפעלת 18% מענף התחבורה הציבורית במדינה, והיא המפעילה הגדולה ביותר בתחבורה הציבורית בגוש דן . המדינה מסבסדת, בין היתר, את רכישת האוטובוסים על ידי חברת דן. ההסכם האחרון בין המדינה לדן נחתם במאי 2007 לתקופה של עשר שנים (להלן - הסכם הסובסידיה); בהסכם נקבע כי היקף התמיכה השנתית יהיה 87 מיליון ש"ח. הסכם זה אף כולל נספח ולפיו את תקציב ההצטיידות באוטובוסים תנהל הקרן לחידוש משק האוטובוסים, המורכבת מנציגי דן והממשלה (להלן - הקרן). בשנים 2007-2011 העבירה הממשלה לקרן זו 458 מיליון ש"ח בקירוב עבור רכש אוטובוסים. עד מועד סיום הביקורת, דצמבר 2012, יובאו לארץ כל האוטובוסים של דן כשלדות ועליהן נבנו מרכבים על ידי שתי חברות ההרכבה בישראל - חברה א' וחברה ב' (להלן - חברות ההרכבה). דן משלמת עבור הרכבת השלדות לחברות ההרכבה מתקציב הקרן.
דוח על הביקורת ב“דן“, אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית בע“מ / דוח מבקר המדינה
דין וחשבון זה של מבקר המדינה, הראשון על "דן", אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית בע"מ, מסכם את הביקורת שנעשתה באגודה עד דצמבר 1990. נתונים אחדים עודכנו לאוגוסט 1992. בדיקות משלימות נעשו במשרד התחבורה ובמשרד האוצר. ממצאי הביקורת הובאו לידיעת הנהלת האגודה. בדין וחשבון זה מובאים הממצאים העיקריים. האגודה עומדת לביקורת המדינה לפי סעיף 9 (8) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 (נוסח משולב), כגוף נתמך בידי הממשלה. מבקר המדינה החליט להפעיל את הביקורת על האגודה באוגוסט 1987. « « 1. דן, אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית בישראל בע"מ מספקת שירותי תחבורה ציבורית לתושבי גוש דן והסביבה, ומפעילה כמה קווים מאזור זה לשומרון ולבקעת הירדן. נוסף על כך היא מבצעת נסיעות מיוחדות בשביל מוסדות ומפעלים, נסיעות מזדמנות ונסיעות במסלולים מיוחדים למטיילים ולתיירים. כדי להבטיח תחבורה ציבורית ברמה נאותה ובמחיר עממי מקיימת הממשלה פיקוח על השירות ועל תעריפי הנסיעה, ונותנת תמיכה למפעילים. סדרי מתן התמיכה והתנאים המתלווים לכך מוסדרים בהסכמים תקופתיים בין הממשלה לבין האגודה. הסכם בנושא זה נחתם ב-1983 לתקופה של עשר שנים, (מ-1.2.81 ועד 31.3.91); הסכם חדש נחתם באפריל 1992 ותוקפו עד 31.12.94. התמיכה מתבטאת בכך שהממשלה נושאת בהפרש בין ההוצאות התקניות של הפעלת השירות, שנקבע בסל תשומות מוסכם, לבין פדיון תקני שנקבע בהסכם. עוד מבטיח ההסכם מימון מצד הממשלה לשם הצטיידות האגודה באוטובוסים, לשם הקמת תשתית הדרושה לקיום שירותי האגודה ולשיפורים מסוימים לרווחת הנוסעים. כדי לאפשר לאגודה לפעול בלא לשאת בנטל חובות שנוצרו עקב גרעונות בעבר, התחייבה הממשלה בהסכם משנת 1983 לכסות את כל התשלומים הדרושים לפרעון החובות האלה. היה יסוד סביר לצפות, כי ההסכם מ-1983 יסייע לאגודה לפעול אגב איזון כלכלי, אולם האגודה המשיכה לפעול אגב צבירת הפסדים שהגיעו, לפי דוחותיה הכספיים, בסוף שנת 1990 לכ-85 מיליון ש"ח. אחת הסיבות למצב הזה היה גידול הפער בין ההכנסות התקניות שנקבעו בהסכם לבין ההכנסות בפועל במהלך העשור שעליו חל ההסכם עם הממשלה. הממשלה והאגודה לא קבעו מנגנון שהיה מאפשר לאגודה לקבל תמיכה בשל ירידה בהכנסות מסיבות אוביקטיביות. הן אף לא פעלו די הצורך להתאים את ההוצאות של האגודה לירידה בביקוש לשירותיה. לגידול הגרעון ולקשיים הפיננסיים של האגודה תרמה גם פרישה מוקדמת של חבריה, שהיתה מלוות בהוצאת סכומים גדולים לפדיון המניות של אותם חברים ולתשלומים בגין תנאי הפרישה; לפי תקנון קרן הגמלאות של האגודה, זכאים חבריה לפרוש בגיל מוקדם יחסית, ולקבל פנסיה בתוספת מענקי פרישה. תנאים אלה הם מעבר למקובל במשק הציבורי בארץ. הפרישה המוקדמת היא גם אחד הגורמים לגרעון האקטוארי הגדול בקרן הפנסיה של חברי האגודה. אמנם האגודה העבירה לקרן סכומים ניכרים נוסף על ההפרשות השוטפות, ובשנים האחרונות נטלה עליה את תשלום הגמלאות לפורשים שלמטה מגיל 65, אולם הסדרים אלה לא הספיקו להביא את הקרן לאיזון אקטוארי. הדיונים במשרדי האוצר והתחבורה ב-1991 בדבר הנהגת רפורמה מקפת בתחבורה הציבורית, לא הביאו תוצאות ממשיות ולפיכך הוסכם להמשיך בקווים כלליים את ההסדרים בעניין תמיכת הממשלה במפעילי התחבורה הציבורית, ודבר זה בא לידי ביטוי בהסכם בין הממשלה לאגודה מאפריל 1992. לדעת מבקר המדינה, על הממשלה להמשיך ולחפש דרך לשכלול ההסדרים ולביסוס התמיכה על מבחנים אוביקטיביים, אשר יעלו בקנה אחד עם הבטחת קיומה של תחבורה ציבורית במחירים שווים לכל נפש, ועם חתירה לרמת שירות שיהיה בה כדי לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית גם בידי בעלי רכב פרטי. 2. עם פעולות האגודה שעליהן עמד משרד מבקר המדינה בדוח הזה נמנית מערכת הקשרים בין האגודה לבין חברות שהן בבעלותה או בבעלות חבריה, או בבעלות משותפת שלה ושל חבריה, שבהנהלות שלהן חברים חברי מזכירות האגודה. אחדות מן החברות האלה אינן פעילות, אחדות פועלות בענף התיירות ואחדות מחזיקות בנכסי דלא ניידי המושכרים לאגודה. האגודה מקבלת מהחברות דמי ניהול ומספקת להן מימון בתנאים מועדפים. אחת החברות שבבעלות מלאה של האגודה, מכרה נכס דלא ניידי רב ערך לחברה, שבבעלות חברי האגודה, בלא שערך הנכס נבדק בקפדנות הנדרשת נוכח שוויו הרב ומערכת הקשרים שבין האגודה והחברה שרכשה את הנכס. לדעת מבקר המדינה, הקשרים בין האגודה לבין חברות שבבעלות חברי האגודה, במישרין או בעקיפין, חייבים להתנהל על בסיס עסקי, כדי למנוע אפשרות שהאגודה, הנהנית מתמיכה, תיטיב עם חבריה באמצעות חברות שבבעלותם. 3. במסגרת הביקורת בדק משרד מבקר המדינה היבטים שונים של מינהל באגודה והעלה ליקויים בתחום תנועת האוטובוסים וטיב השירות לנוסע. עוד נמצאו ליקויים בהליכי משמעת כלפי נהגים שהיו מעורבים בתאונות; בסדרי מתן הלוואות לגורמים חיצוניים מכספי קרן ההצטיידות הממומנות בידי הממשלה; בתנאי ההעסקה המפליגים של אחד העובדים הבכירים; ובסדרי רכישת חלפים ומכירת ציוד שלא התנהלו בהקפדה על כללי מינהל מקובלים. 4. האגודה, המפעילה תחבורה ציבורית באזור מטרופוליטני מרכזי במדינה, תוך קבלת תמיכה ניכרת מקופת הציבור, עושה מאמצים כדי לשפר את השירות לנוסעים, בין השאר, עקב התחרות הקיימת בקווים מסוימים. בד בבד עם מאמצים אלה עליה לפעול לקראת איזון כלכלי לטווח ארוך ולייחד תשומת לב רבה יותר לסדרי מינהל תקינים. סדרים אלה יסייעו לה לנהל את המפעל המשקי הגדול שבבעלותה הן לטובת חבריה והן לטובת ציבור הנוסעים, הזכאים תמורת כספם וכספי הממשלה המוזרמים לאגודה, לשירות טוב ויעיל.
תאריך:  28/12/2013   |   עודכן:  28/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוק האוטובוסים נפתח: קרן ההצטיידות תבוטל
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
קנו כחול לבן,תוצרת הארץ
אליהו חיים  |  28/12/13 20:41
 
- הלו, פלצן שמאלן, את מוכן לנהוג
מקס פאואר  |  29/12/13 14:40
 
- זה נותן פרנסה ל1000 משפחות?
אליהו חיים  |  30/12/13 23:10
2
הגיע הזמן לטפל בגזלנים
א+  |  28/12/13 20:58
3
למה צריך להגן על תוצרת הארץ ?  ל"ת
knv  |  29/12/13 00:14
4
נפתח הכל לזבל הסיני
זאב12345  |  29/12/13 05:30
5
הגנת התעשיה מפני יבוא בהיצף
אבי22  |  29/12/13 06:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
אלי אלון
בחלק מהשירותים הציבוריים בתחנות המרכזיות בתחבורה הציבורית, רמת הניקיון וההיגיינה נמוכה    שתן על הרצפה או על האסלה ושיירי צואה שלא מנוקים שעות רבות והיעדר נייר טואלט לניגוב - הן תופעות שכיחות
עידן יוסף
שרי התחבורה והאוצר יחתמו על צו לייקור מחירי הנסיעה באוטובוסים וברכבות ב-4.7%    מחדל המידע: לא נמסרה הודעה מסודרת לנוסעים
איתמר לוין
בית המשפט האריך עד סוף מרס 2014 את הקפאת ההליכים לתחנה המרכזית החדשה בתל אביב, כדי לאפשר לנאמנים לגבש מתווה חדש להסדר, ודחה את בקשת אגד לאפשר להגיש בקשת פירוק
איתמר לוין
במסגרת הסכם פשרה בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית, התחייבה העירייה להנגיש תוך שנה 80% מהתחנות    עד יוני 2015 יונגש גם מרכז השירות המצוי בקומה 1 - בבניין העירייה
עידן יוסף
חברת מטרופולין רכשה 170 אוטובוסים חדישים ומשודרגים המצויידים בטכנולוגיה חדשה בהשקעה של כ-200 מיליון ש"ח    קווים קיימים יתוגברו    משרד התחבורה ביטל שני קווים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il