X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחקר חשף שלושה אריגים נדירים בני 2000 שנה אשר נצבעו בחילזון הארגמן עד היום נמצאו בישראל שני אריגים בלבד אשר נצבעו בארגמן האמיתי
▪  ▪  ▪
אריגים נדירים

‏אלפי אריגים מהתקופה הרומית נמצאו במדבר יהודה, באזורי הנגב והערבה, כשעד כה התגלו מתוכם רק שניים שנצבעו על-ידי חילזון הארגמן וכעת, במסגרת מחקר של רשו תהעתיקות נחשפו שלושה אריגים נדירים נוספים, השייכים לפיסות אריגים יוקרתיים שייתכן כי שימשו כפרטי לבוש בתקופה הרומית.
את המחקר ערכה ד"ר נעמה סוקניק. עבודת הדוקטורט של ד"ר סוקניק נעשתה בהנחייתם של פרופ' זהר עמר מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה וד"ר דוד אילוז מהמחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בר-אילן. בחינת האריגים נעשתה ע"י ד"ר אורית שמיר, אוצרת הממצאים האורגניים ברשות העתיקות.
אריגים יוקרתיים אלה, ממערות ואדי מורבעאת השוכנות דרומית לקומראן, נחשפו במסגרת מחקר שבדק את חומרי הצבע של 180 דגימות אריגים ממערות מדבר יהודה. בין אריגים רבים שמרביתם נצבעו בחומרים מן הצומח, נמצאו שני אריגים בגוון ארגמני-בורדו, שנצבעו בצביעה כפולה בעזרת שניים מהחומרים היקרים ביותר בעת העתיקה - ארגמון כהה קוצים וכנימה ארמנית.
אריג שלישי, עשוי צמר המעיד על כך שסיבי החוטים נצבעו בחשיפה לאור או בושלו לאחר צביעתם ומייצגים שימוש נוסף בחלזון הארגמן להשגת הגוון הכחול ויתכן כי לפנינו אריג תכלת שנעשה בטכניקה הדומה לעשיית התכלת שבציצית חשיבותו של אריג זה גדולה, שכן כמעט שאין לו מקבילות בממצא הארכיאולוגי.
בחינת האריגים הצביעה על כך ששני אריגי הארגמן נטוו באופן יחודי בטוויה שאופיינית לאריגי יבוא, ומאידך האריג הכחול נעשה בטוויה האופיינית לאריגים המקומיים.
מבין כל הצבענים שהיו בשימוש, הארגמן נחשב לצבען היוקרתי למן התקופות הקדומות, אך דומה שבתקופה ההלניסטית-רומית האהדה הציבורית אליו הגיעה לשיאה. אריגים הצבועים בארגמן העידו על יוקרתו של הבגד ועל מעמדו החברתי של בעליו.
היו תקופות בהן לֵבוש הארגמן נאסר על ההמון והותר לקיסר ולמשפחתו בלבד. מהלכים אלו רק הגבירו את הפופולריות של צבע הארגמן שמחירו נסק והיה זהה למחירו של הזהב.
קשה לדעת בוודאות כיצד התגלגלו אריגים יוקרתיים למערות מורבעאת. ייתכן כי אריגים אלה היו חלק מרכושם של אותם פליטים יהודים מתקופת מרד בר-כוכבא ומייצגות את מצבם הכלכלי הטוב עוד לפני פרוץ המרד.
אפשרות אחרת היא כי הן היו חלק מרכושם של יחידה צבאית רומית קטנה שעל-פי הממצאים התמקמה במערות מורבעאת לאחר מרד בר-כוכבא. ייתכן כי אותם חיילים הביאו חלק מרכושם מחוץ לגבולות הארץ, וחלקו האחר רכשו במהלך שירותם בארץ מהאוכלוסייה המקומית היהודית.
שלושת האריגים שופכים אור על מערות מורבעת ומייצגים את הצבעים היוקרתיים ביותר בעת העתיקה: התכלת, הארגמן ותולעת שני.

תאריך:  31/12/2013   |   עודכן:  01/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ראש הרשות הפלשתינית הצהיר כי הפלשתינים ינצלו את תפקידם על-מנת לסכל את המשך ההתנחלויות הישראליות, במיוחד בירושלים    "נעצור את סרטן ההתנחלויות בדרך דיפלומטית, מדינית וחוקית"
עידן יוסף
היועצים המשפטיים מתנגדים למגורי מגדלי עדרי הבקר בשטח הגידול תוך עקיפת מוסדות התכנון    ועדת הכלכלה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להסדרת הרעייה
יצחק דנון
התובע מאשים את אלקטרה באי עמידה בהתחייבויותיה על-פי חוזי שירות התחזוקה ובכך שהיא מעניקה שירות חלקי בלבד ברמה נמוכה מאוד
עופר וולפסון
כוחות צבא נורבגיה הנמצאים על ספינות מול חופי קפריסין מתכוננים לפרק את הנשק הכימי של סוריה    צילומים שסופקו על-ידי הכוחות המזוינים שלה מציגים את החיילים מתכוננים להובלת המטען, שרעילותו גבוהה במיוחד
איציק וולף
שרת המשפטים הממונה על המשא-ומתן עם הפלשתינים מתריעה: יש מחיר כבד מאוד לאי חתימה על הסכם    "הבחירה היא בין שתי אופציות שהן לא משהו"    מזכיר המדינה האמריקני יגיע מחר לאזור בפעם העשירית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il