סגנית השר לבטיחות בדרכים, חברת הכנסת ציפי חוטובלי, ערכה בכנסת יום עיון (יום ג', 31.12.13) בנושא הרפורמה בפקודות התעבורה. ביום זה השתתפו אנשי אור ירוק, אגף התנועה, חברי ועדת חן שעל-סמך המלצותיה גובשה תוכנית ארגון-מחדש בחקיקה, נציגים מ
משרד התחבורה והפרקליטות.
הסעיפים המרכזיים בחקיקה של פקודות התעבורה כוללים:
- החמרה על נהיגה בהשפעת אלכוהול;
- הקלות לאזרחים - בפריסת קנסות, התחשבות בעבריינות מקרית וכן מניעת עינוי דין כלפי נאשמים, כאשר תקופת הפסילה עד תום ההליכים תיקצב מראש בידי בית המשפט;
- מתן כלי אכיפה נוספים לשוטרים;
- החמרת עונשי שלילה בגין עבירות המסכנות חיי אדם;
מדיניות אגף התנועה עם תחילת שנת המפנה, השר לביטחון הפנים,
יצחק אהרונוביץ' ומפכ"ל המשטרה, רנ"צ
יוחנן דנינו, קבעו את המאבק בתאונות הדרכים כיעד מוביל והכרחי.
אגף התנועה במשטרה מסר כי מאז תחילת השנה צומצמו תאונות הדרכים ב-812 וסך הנפגעים קטן ב-900. מספר ההרוגים עלה השנה בשמונה בני אדם, זאת לאחר ירידה של 100 הרוגים בשנה אשתקד. ממשלת ישראל החליטה בזמנה כי עד לשנת 2016 יש לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים ל-280 לכל היותר.
בהודעת אגף התנועה נאמר כי הוא פועל על-פי מדיניות ברורה וממוקדת שהתבססה על למידה, חשיבה ומחקר, וכוללת את הנקודות הבאות:
- מיקוד בדוחות איכות ולא כמות - מיקוד בעבירות המסכנות חיים ובעבירות בריונות בכביש (כגון: חציית צומת באור אדום, חציית קו הפרדה, אי-מתן זכות קדימה להולכי רגל) - קרוב ל-40% ירידה בכמות הדוחות;
- מיקוד ב"כבישים אדומים" בבינעירוני ו"רחובות אדומים" בתחום העירוני - תוך דגש לאחריות המוטלת על ראשי הערים בשיתוף פעולה לצמצום ההרוגים בתחומם;
- מיקוד באוכלוסיות פגיעות, כגון: הולכי רגל, ילדים וכלי רכב דו-גלגליים - השנה נהרגו חמישה הולכי רגל פחות מאשר אשתקד. אוכלוסייה פגיעה זו מהווה כשליש מסך ההרוגים השנה;
- מיקוד באוכלוסיות פוגעות, כגון: נהגי כלי רכב כבד ועברייני תנועה רצדביסטיים - בשנת 2013 נעצרו על-ידי אגף התנועה למעלה מ-1,300 נהגים עד לתום ההליכים;
- מיקוד בהסברה ואכיפה במגזר הלא-יהודי - נעשה תוך שיתוף פעולה ארוך טווח ושיטתי עם הרשויות המקומיות;
- שימת דגש למתן שירות וסיוע למשתמשי הדרך - במצבי שגרה וחרום.
ראש אגף התנועה, ניצב משה צ'יקו אדרי, אמר כי הוא שם דגש בהשגת מטרה אחת - רתימת כלל השותפים העוסקים בבטיחות בדרכים לשיתוף פעולה מתואם ורציף למען הצלת חיי אדם בכבישים. לראשונה, נערכה השבוע, ביוזמת אגף התנועה, סדנה בין-משרדית לגיבוש יעדי פעולה לשנתיים הבאות, לכלל השותפים העוסקים בתחום.
כחלק מראיית שוטרי התנועה כנותני שירות וסיוע למשתמשי הדרך, פועל אגף התנועה לפיתוח אפליקציה לטלפון הנייד אשר תספק את כל המידע העדכני הנחוץ לאזרח, כולל מיקום מכשור האכיפה האלקטרוני (א-3).
חידוש נוסף שאגף התנועה פועל לקדמו הוא הקמת ועדה ציבורית אשר תקבע את מיקום עמודי א-3, בהתבסס על נתוני מחקר שיובאו בפניה. חברי הוועדה יהיו אנשי ציבור, אקדמיה ותקשורת והכל כדי לאפשר שקיפות מירבית לציבור.
בשנת 2014 יתמקדו שוטרי אגף התנועה ומתנדביו באכיפת עבירות של היסח דעת, בדגש על שליחת מסרונים מטלפון
סלולרי במהלך נהיגה. על-מנת להוכיח את הסיכון הרב שיש לעבירה זו כגורם משפיע בתאונות דרכים, פועל אגף התנועה לבצע חקירה גם של סלולר הנהג המעורב בתאונה.