X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בהופעת הבכורה שלה בוועדת הכספים הציגה הנגידה תחזית אופטימית למדי, עם צפי צמיחה של 3.3% ב-2014 אומרת כי ההשפעה של שער החליפין על התעסוקה גבוהה בהרבה מאשר על הייצוא וכי המשבר בשוק הדיור נובע מהיעדר היצע ואלטרנטיבות השקעה
▪  ▪  ▪
פלוג בוועדת הכספים [צילום: פלאש 90]

תחזית אופטימית באופן יחסי, הציגה הבוקר (יום ב', 6.1.14) נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, בהופעת הבכורה שלה בוועדת הכספים.
בסקירה המאקרו כלכלית לוועדה אמרה פלוג, שהצמיחה ב-2014 צפויה לעמוד על 3.3% בלבד, זאת לאחר עשור שבו שיעור הצמיחה בישראל היה גבוה מאשר ברוב המדינות המפותחות. לעומת זאת, הייצוא הישראלי עדיין מדשדש בעקבות ירידה בהיקפי הסחר העולמי בעקבות המשבר והייסוף בשער החליפין. עם זאת ציינה פלוג, כי "התחזקות השקל לא בהכרח תפגע בייצוא". עוד הפתיעה בקריאה לממשלה "להגדיל את מס ההכנסה השלילי במשק כדי לצמצם את שיעורי העוני בקרב אנשים עובדים שמשתכרים שכר נמוך".
בסקירה המאקרו-כלכלית, פתחה פלוג בנתוני הצמיחה: "ב-2013 הפעילות הגלובלית עדיין הייתה ממותנת. ארה"ב מסיימת עם צמיחה של 1.6% ואירופה עם צמיחה שלילית של 0.4%-. הצפי ל-2014 עומד בארה"ב על 2.6% ובאירופה על 1%. הצמיחה בסחר העולמי ב-2013 עמדה על 2.9% ואילו ב-2014 הצפי הוא 4.9% וזה עשוי להשפיע לחיוב על הייצוא הישראלי. הצמיחה אצלנו הייתה הרבה יותר גבוהה לעומת המדינות המפותחות וכך גם צפויה להיות בשנים הקרובות. בשנים 2014-2013, שיעור הצמיחה יעמוד על כ-3.3%, אך בניכוי התרומה מהפקת הגז, מעט פחות - בין 2.6% ל-2.9%. אחרי ההתאוששות בסחר החוץ בעקבות המשבר הגלובלי, הייצוא עדיין מדשדש, בעיקר בגלל הביקושים הממותנים בעולם וגם הייסוף בשער החליפין תרם לכך".
עם זאת קבעה פלוג: "התחזקות השקל לא צפויה לפגוע בייצוא. תעשיית ההיי-טק והטכנולוגיה-המעורבת, מהווה את חלק הארי בייצוא; 80% מכלל הייצוא והתעשיה המסורתית מהווה כ-20%".
"פער הולך ונפער בשיעורי הפריון"
ביחס לתעסוקה אמרה כי דווקא התעשיה המסורתית והמעורבת-מסורתית מהווה 58% משוק התעסוקה, כך שההשפעה של שער החליפין על התעסוקה רבה יותר מאשר על הייצוא. בשוק העבודה, שיעור התעסוקה בקרב גילאי 64-25 עלה במהלך העשור האחרון והתייצב בתחילת 2012 ועמד על 74.5%, שיעור ההשתתפות, 78.7%, הוא שיעור גבוה מאוד בהשוואה בינלאומית. פלוג ציינה כי "עיקר הגידול במשרות בשנתיים האחרונות הוא בעיקר בתחומי השירותים ולא במגזר העסקי. מבחינת הפריון, משנות ה-80' יש גידול מתון בשיעור הפריון שזה התוצר לשעת עבודה והוא צומח בקצב איטי בהשוואה למרבית המדינות המפותחות והפער הולך ונפער, מכיוון ששיעור ההשקעה שלנו נמוך בהגדלת ההון לעובד ובהבאת טכנולוגיות חדישות. השכר גם מבטא את הפריון הנמוך יחסית למדינות ה-OECD".
כאמור, פלוג הפתיעה כשקראה לממשלה להגדיל את מס ההכנסה השלילי. "יש עלייה בשיעור העוני בקרב משפחות ללא מפרנסים, הנתמכות בקצבאות, במשפחות עם שני מפרנסים שיעור העוני נמוך יחסית אך יש עלייה בשנים האחרונות. במשפחות עם מפרנס אחד, שיעור העוני עומד על 25.9%. החדשות הטובות הן שכשיש גידול בשיעור התעסוקה, זה אכן משפיע על הירידה בשיעורי העוני. יש גידול בשיעור התעסוקה, התייצבות בשיעורי העוני, אלא שאפילו בקרב משפחות עם שני מפרנסים קיימים שיעורי עוני. יש להגדיל את מס ההכנסה השלילי כדי לצמצם את העוני בקרב אנשים שכן מצטרפים לשוק העבודה".
בעניין מדיניות בנק ישראל אמרה: "הבנק ממשיך במדיניות של שמירה על היציבות הפיננסית, שמירה על טווח האינפלציה, טיפול בייסוף וצמצום הסיכונים על נוטלי המשכנתאות. הממשלה קבעה שהיעד של האינפלציה יהיה קבוע בין 1% ל-3% ואנחנו בתוך היעד והחשיבות בציפיות לטווח הארוך, לצורך החוזים העתידיים של המדינה. הציפיות אכן מעוגנות בתחום הזה. לגבי שער החליפין, בנק ישראל פעל לקיזוז תנודות חריפות באמצעות רכישות מט"ח, כדי לקזז את ההשפעה של רכישת הגז על החשבון השוטף".
"פעלנו להפחית הסיכון במשכנתאות"
בנושא הדיור אמרה פלוג כי המשבר נובע בעיקר בגלל מחסור בהיצע הדירות למגורים וירידה באטרקטיביות של אפיקי השקעה אחרים. "מדיניות הבנק היא שימוש בכל הכלים - קודם כל באמצעות הריבית, שהורדה עד ל-1%, כדי לתמוך בפעילות ולמתן את הייסוף. הבנק פעל להפחית את הסיכון במשכנתאות, להגביל את החלק של המשכנתה בריבית משתנה, שכשתעלה הריבית, זה ישפיע על גובה ההחזר החודשי. המטרה לחזק את יציבות המערכת וקודם כל להפחית את הסיכון לנוטלי משכנתאות".
לגבי ההתערבות בשער החליפין אמרה פלוג כי אלה נעשות "במקרים של תנודות חריגות בשער החליפין שאינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים - רכישות מט"ח לקיזוז לחצי הייסוף הנובעים מתגובת היתר של השוק להפקת הגז". יש לציין, כי יתרות המט"ח של בנק ישראל עלו בצורה משמעותית בשנים האחרונות וכיום הבנק מחזיק מעט יותר מ-80 מיליארד דולר לעומת כ-30 מיליארד דולר בתחילת 2007.
חדשות טובות מסרה לוועדה לגבי היחס חוב-תוצר: "אם התקציב ינוהל בתוואי הגירעון החוב הלאומי (3%), החוב ירד ל-68%. אומנם תידרש התאמה בהיקף ניכר כדי לעמוד ביעד הגירעון, ביחס ההוצאה לתוצר בתוואי מדיניות שונים, כגון מדיניות המיסים, העמקת הגבייה של ההון השחור לעומת הקטנת ההוצאה הממשלתית".
בסיכום הדגישה פלוג, כי "עדיין יש סיכונים, בעיקר בגלל אירופה שבה שיעורי הצמיחה נמוכים. ישראל צלחה את המשבר בגלל היציבות הפיננסית. המערכת הבנקאית איתנה, אך נדרש לחזק את הלימות ההון והנזילות, רמת היעילות התפעולית נמוכה בהשוואה בינלאומית ונדרשים צעדי התייעלות, כולל צמצום הוצאות השכר ואיזון מנגנוני התגמול. גובשו צעדים לשיפור התחרותיות של המערכת הבנקאית, בפרט למשקי הבית ועסקים קטנים. בטווח הקצר נדרש לנהל את המשק בסביבה עולמית של צמיחה איטית וריבית אפסית, תוך איזון בין תמיכה בצמיחה ובסקטור הסחיר לבין שמירה על היציבות הפיננסית ובכלל זה יציבות המשכנתאות. בטווח הארוך: עידוד צמיחה שתכלול אוכלוסיות בעלות שיעורי השתתפות נמוך, תוך עלייה בהון האנושי ובכושר ההשתכרות".
"ריבית גבוהה יותר הייתה פוגעת במשק"
חברי הכנסת איחלו לפלוג הצלחה בתפקידה. אחדים בחרו להעלות נקודות הדורשות בחינה. ח"כ אראל מרגלית (העבודה): "אם שער החליפין ב-2014 יישאר ברמה הנוכחית המשק הישראלי יעמוד לפני גל פיטורים גדול. בנק ישראל ניסה להתמודד עם האתגרים האלה ולא הצליח ונדרש שינוי דרמטי במדיניות".
ח"כ איציק שמולי (העבודה) העלה את עניין הריביות הנמוכות שהשפיעו לרעה על שוק הדיור. פלוג השיבה כי "אם היינו משאירים את הריבית יותר גבוהה הפגיעה במשק הייתה הרבה יותר גדולה ולכן היה חשוב האיזון והורדנו את הריבית".

תאריך:  06/01/2014   |   עודכן:  06/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהים צרצור  אברהם מיכאלי  אברהם (אבי) וורצמן  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איילת שקד / Ayelet Shaked  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן כבל / Eitan Cabel  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליהו ישי  אמנון כהן  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דב חנין / Dov Hanin  דב ליפמן  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זבולון כלפה  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנא סוייד  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלב אבו-עראר  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יעל גרמן / Yael  German  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת קריב  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק הרצוג  יצחק וקנין  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל חסון  ישראל כץ / Israel  Katz  כרמל שאמה-הכהן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מוחמד ברכה  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מיקי רוזנטל  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מסעוד גנאים  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה מזרחי  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משה זלמן פייגלין  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  נסים זאב  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סתיו שפיר / Stav Shafir  עדי קול  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עמרם מצנע  עפו אגבאריה  עפר שלח / Ofer  Shelah  פניה (פאינה) קירשנבאום  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קרנית פלוג  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רונן הופמן  רות קלדרון  רינה פרנקל  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שמעון  אוחיון  שמעון סולומון  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פלוג: יש להגדיל את מס ההכנסה השלילי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פלוג:יש להגדיל את מס הכנסה
שמ  |  6/01/14 17:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 19
עידן יוסף
סגן השר לשירותי דת מתחייב לדאוג למחירים זולים גם למי שאינו מסתמך על היתר המכירה    "היבואנים היו אנשים חרדים, ועל הציבור החרדי להוקיע מתוכו מי שמנסה להרוויח על חשבון המשפחות הגדולות"
עופר וולפסון
ראש עיריית ירושלים: "אלה סכומים שאנחנו לא מכירים במקרי חירום. הסופה הסיגה אותנו לאחור בכמה שנים מבחינת התשתיות"    במשרד הפנים אומדים עד כה את נזקי הרשויות ב-73 מיליון שקל בלבד
עופר וולפסון
הוועדה להגברת התחרות בתחום הדואר מתכננת להמליץ על הפחתה משמעותית במספר ימי החלוקה ועל גמישות בשעות פתיחת הסניפים    ד"ר רייך: "אם החברה לא תתייעל, היא לא תקבל הטבות"    באוצר אומרים כי צריך לקחת בחשבון הפרטה
עידן יוסף
היועצים המשפטיים מתנגדים למגורי מגדלי עדרי הבקר בשטח הגידול תוך עקיפת מוסדות התכנון    ועדת הכלכלה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להסדרת הרעייה
עידן יוסף
ההורים והילד יוזמנו לשימוע, והם גם יוכלו להביא עורך דין מטעמם, שימומן ע"י המדינה    יו"ר הוועדה לשלום הילד: "לעובדים סוציאליים אין זמן לעשות בדיקות אמתיות, ומצפים מהם לחרוץ גורלות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il