משרד התחבורה החליט לשדרג את כביש 443 על-מנת שיוכל לקלוט גודש תנועה נוסף, אם יהיה, כתוצאה מהעבודות בכביש 1 ירושלים-תל אביב, בעיקר על-ידי שיפור התנועה של התחבורה הציבורית. חברת "נתיבי ישראל" מבצעת שיפורים לאורך הציר, בקטע שבין צומת גמזו ועד צומת מכבים-רעות, לרבות שיפורים והוספת עמדת בידוק במחסום מכבים. כך מסר השבוע שר התחבורה ישראל כ"ץ במענה לשאלתו של ח"כ
נחמן שי (העבודה), באשר לגודש התנועה בעקבות העבודות בכביש 1.
בבדיקות וספירות תנועה שנערכו בכביש מס' 1 נמצא כי בשעות השיא בבוקר, 50% מהנוסעים הם נוסעי אוטובוסים. על-מנת לעודד מעבר נוסעים נוספים לתחבורה הציבורית, ובאופן זה לצמצם הנסיעה ברכב פרטי, פועל משרד התחבורה בכמה מישורים, בהתבסס על כביש 443. במשרד אומרים כי עידוד הנסיעה בתחבורה הציבורית בכלל ובכביש 443 בפרט יסייע בהפחתת הגודש בכביש 1 בתקופת העבודות.
במהלכים לעידוד התחבורה הציבורית:
- קידום נתיב העדפה לתחבורה ציבורית בכביש 443 - בימים אלה מקודמות התוכניות להסדרת כביש 443, כך שתינתן בו העדפה לתחבורה ציבורית. ההעדפה כוללת נתיב בלעדי, בחלקו בשוליים, עדיפות ברמזורים ונתיבי בדיקה ייעודיים במחסומים. ההעדפה המדוברת היא בקטע שבין צומת גמזו לצומת מכבים.
- בחינה של הסטת קווי תחבורה קיימים לכביש 443 - משרד התחבורה מבצע ספירות בתחנות הביניים בקווים הבין-עירוניים הפועלים כיום בכביש מס' 1. בהתאם לממצאים, יוסטו הקווים הרלוונטיים מכביש 1 לכביש 443 מבלי לפגוע בתושבי מבשרת-ציון ופרוזדור ירושלים המשורתים בתחנות הביניים. בסופו של דבר, עיקר השירות הבין-עירוני הנוסע בין ירושלים לגוש-דן ולצפון הארץ יוסט לכביש 443, כך תצומצם הנסיעה בכביש 1 באוטובוסים. ובמקביל, סבורים במשרד התחבורה, העדפה שתקוים בכביש 443 תמשוך נוסעים להשאיר את הרכב הפרטי ולהשתמש באוטובוסים, שיסעו כאמור בנתיב העדפה בכביש 443.
- מתוכננת הפעלת קווים חדשים מאזור המרכז לירושלים דרך כביש 443: בסמוך למבוא-מודיעים יוקם חניון לכלי-רכב פרטיים בעל קיבולת של כ-600 רכבים. מחניון זה יופעלו קווי תחבורה ציבורית ליעדי תעסוקה עיקריים בירושלים בתדירות גבוהה. קווים אלה ייהנו מהעדפה בתשתית ויהוו חלופה עדיפה, מבחינת מהירות ונוחות הנסיעה, לרכב הפרטי. בנוסף, יתוגבר השירות לאזורי תעסוקה בירושלים מחניון הנתיב המהיר בשפירים.
המדינה משקיעה כ-60 מיליון שקלים בשדרוג דרך 443 ובהכשרתה לקלוט יותר תחבורה ציבורית. העבודות בכבישים מתקיימות אפילו במזג אוויר גשום, אך בתקופת השלג נאלצו לעצור אותן. העבודות מתנהלות גם בשעות החשכה, ככל האפשר, ובימי שישי.
חמישה קבלנים עובדים בו-זמנית ונפרסו בדי יוטה בצדי הדרכים כדי שנהגים סקרנים לא יעכבו את התנועה. בשיטת המכרז שננקטה נבחרו הקבלנים שהציעו את משך הביצוע הקצר ביותר. כל העובר בכביש מבחין בעבודות מסיביות המתבצעות לאורך הכביש, כמעט ללא הפרעה לתנועה, כפי שהיה לפני תחילת ביצוע העבודות.
חברת נתיבי ישראל נוקטת באמצעים נוספים על-מנת להקל על הנוסעים בכביש מס' 1:
- במהלך כל תקופת ביצוע העבודה נשמרים ויישמרו שני נתיבים פתוחים רחבים בכל כיוון, בדומה למצב לפני תחילת העבודות;
- איסור תנועת משאיות של הקבלנים על כביש 1 כדי לא להקשות על התנועה;
- איסור כניסת כלי-רכב קבלניים לשטחי העבודה מכביש 1;
- הוכנו מפרצי עצירה בכל 750 מטר לכלי רכב תקועים;
- הפעלת רכבי גרר לחילוץ כלי-רכב תקועים לאורך הציר 24 שעות ביממה;
- החל בחודש דצמבר 2013 הוצבו ניידות שירות צמודות וייעודיות של חברת נתיבי ישראל, שמטרתן היא לתת מענה למשתמשי הדרך, כדי לצמצם ולמזער הפרעות תנועה על הציר;
- נאסרה תנועה כללית של משאיות בכביש בשעות 06:30-09:30 [זה עוד קודם תחילת העבודות, ע.י.];
- מוקד חברת "נתיבי ישראל" תוגבר והכין עמדה ייעודית לטיפול מהיר והדוק בכביש 1;
- תגבור מערך המצלמות לאורך כביש 1, לאורך כביש 443 ולאורך סביבותיהם, במטרה לשפר את יכולת השליטה בצירים;
- הצבת שלטים דיגיטליים נוספים למסירת מידע לנהג על הגודש בציר בדרכים המובילות לכביש 1 ולכביש 443;
- מערך ההסברה לציבור הנוסעים על העבודות, החלופות והסדרי התנועה.