מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) יהיה מעתה המדד המרכזי לקביעת המחירים בשוק הדירות. כך החליט צוות בין-משרדי שבדק את הנושא בשנה האחרונה, ומסקנות הביניים שלו מתפרסמות כאן לראשונה במלואן.
הצוות מונה על-ידי המועצה הלאומית לכלכלה, לאור ההבדלים הגדולים שהתגלו בין המדדים השונים ולאור חוסר בהירות בנושא. הצוות פסל את שלושת המדדים האחרים הקיימים כיום, כמפורט בהמשך. מצד שני, ממליץ הצוות להכניס לשימוש שורת מדדים חדשים:
- מדדים נפרדים של הלמ"ס למחירי דירות חדשות ולמחירי דירות יד שנייה.
- מדד המחירים הממוצעים של כל הדירות במשק, ולא רק של הדירות שנמכרו בשנה מסוימת.
- מדד ההוצאות לשירותי דיור, כולל ריבית על משכנתה.
הצוות אף ממליץ ללמ"ס להעזר בעתיד בנתוני עסקות בדירות יד שנייה, המתפרסמים בלוחות באינטרנט. כן מומלץ לקבל הערכות על מצב השוק והערכות לגבי העתיד משלוש קבוצות של פעילים - קבלנים, שמאי
מקרקעין ומתווכים.
מינהל הכנסות המדינה טוען: הדירות הוזלו ב-18%... הצוות פסל את שלושת המדדים האחרים הקיימים כיום: מדד המחירים הרבעוניים של הדירות שמחושב על-ידי הלמ"ס; מדד מחירי דירות 4 חדרים בלבד של השמאי הממשלתי; מדד המחירים של מינהל הכנסות המדינה. הצוות אף מצא, כי בעוד שלפי מדדי הלמ"ס והשמאי, עלו מחירי הדירות בין דצמבר 2008 ליוני 2013 ב-45% וב-30% בהתאמה, הרי לפי נתוני מינהל הכנסות המדינה הוזלו(!) הדירות בתקופה זו ב-18%.
עוד מצא הצוות, כי מדד הלמ"ס שיקף בעבר רק 45% מכלל העסקות בדירות. אולם לאחר שרשות המיסים החלה להעביר אליו נתונים משלימים, הוא משקף עתה 85% מכלל העסקות, כאשר יתרת ה-15% הן עסקות בין גופים קשורים זה בזה.
על-פי המלצת הצוות, ישופר עוד יותר טיב הנתונים של הלמ"ס על-ידי הוספת מערכות הנתונים הבאים למדד המרכזי שלה:
- שיפור נתוני מחירי הדירות של מינהל רשות המיסים. למעשה מדובר בנתוני שלטונות מס שבח, מאחר שכל מי שמכר דירה חייב לדווח על מכירתה למס שבח. הצוות ממליץ לחייב את שני הצדדים לדווח על העסקה, ולהעביר את הנתונים המלאים ללמ"ס;
- נתונים הנמצאים בידי משרד השיכון, המרכז מחירי דירות על-פי חוק המכר.
- נתוני הבנקים למשכנתאות, המקבלים הערכות של שמאים על כל דירה שהם נותנים הלוואה לבעליה.