X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופט יצחק עמית מציין שבקשת מידע על מצבה הנפשי של המתלוננת עשויה להיות במטרה למנוע ממנה להעיד או לנבוע מדעות קדומות, וקובע שעל ביהמ"ש לבחון היטב את המניעים לפני שייענה לבקשה
▪  ▪  ▪
עמית. אינטרס לשמור על החיסיון

סניגורים של נאשמים בעבירות מין מבקשים לעיתים לקבל מידע אינטימי על הקורבן, במטרה להרתיע או להחליש אותה וכך להשיג הסדר טיעון נוח יותר. על תופעה זו מתריע (23.1.14) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית.
לדברי עמית, בקשת מידע שכזה - בעיקר בנוגע למצבה הנפשי של המתלוננת - עשויה לנבוע משלושה מניעים. הראשון: בשל ההקלות שניתנו בדיני הראיות בנוגע לעבירות מין, מבקשת ההגנה למצוא כל קצה חוט שיקל עליה. השני: "צעד טקטי אשר נועד להרתיע את המתלוננת או להחלישה טרם מתן עדות, או כדי להשיג הסדר טיעון נוח, שבסיסו הרצון להימנע מגרימת סבל וטראומה נוספת למתלוננת עקב חשיפת חומר הפוגע בפרטיותה".
המניע השלישי: "בבסיס התופעה עומדות דעות קדומות, מיתוסים וסטריאוטיפים שיש לשרשם לגבי 'אשמתה' של המתלוננת (נוכח התנהגותה, הופעתה וכיו"ב), או לגבי מצבה הנפשי הרעוע, באשר אישה 'נורמלית' לא הייתה נקלעת מלכתחילה לאותה סיטואציה שהמיטה עליה בסופו של דבר תקיפה מינית".
לבקש במהלך המשפט
לאור זאת מדגיש עמית: "בבוא בית המשפט לבחון את בקשת הנאשם לקבל חומר הנוגע לטיפול הנפשי שעברה המתלוננת, שומא עליו לזהות אם בבסיס הבקשה עומדים שיקולים טקטיים ומיתוסים ודעות קדומות, או אינטרס אמיתי ובתום לב של הנאשם, שאז, ורק אז, אנו מגיעים למבחני הרלוונטיות ואיזון האינטרסים בין הנאשם למתלוננת". לאור זאת, הוא סבור שמוטב שהבקשה לגילוי החומר תיעשה במהלך המשפט ולא במסגרת קבלת חומר החקירה לפניו, כך שהשופט הדן בתיק יוכל להחליט מהי מידת הרלוונטיות שלו.
עוד עומד עמית על האינטרס החשוב של שמירת החיסיון בין הקורבן לבין מי שנתן לה טיפול נפשי: "לחברה יש אינטרס כי נפגעת עבירה תעבור תהליך טיפולי-שיקומי. נקודת המוצא היא, שהקשר הטיפולי מבוסס על יחסי האמון בין המטפל למטופל, ומכאן הוראות הסודיות החלות על מטפל". החיסיון הוא אבן היסוד של הטיפול, מדגיש עמית ומוסיף:
"כאשר בעבירות מין עסקינן, האינטרס של החברה הוא כפול - תפיסת העבריין ושיקום הקרבן. הפרה של הסודיות והדיסקרטיות של טיפול נפשי שניתן בעקבות אירוע תקיפה מינית, כדבר שבשגרה, עלולה לפגוע באינטרס חברתי חשוב זה. מנגד, הגנה על סוד השיח שבין מתלוננת למטפל, מגן על הערך של ההליך הטיפולי ומעודד את המתלוננת לבקש טיפול כדי לקבל מזור לטראומה ולמצוקה שחוותה".
לא די בטענה סתמית
עמית מסכם: "שומא על בית המשפט לזכור שעסקינן בהתנגשות בין שתי זכויות חוקתיות בעלות משקל סגולי גבוה. לכן, לא סגי בטענה סתמית של הנאשם כי המתלוננת הסכימה לקיום יחסי מין, כדי לערטל את המתלוננת מזכותה לפרטיות, תוך חיטוט בסודותיה הכמוסים ובנימים האינטימיים והרגישים ביותר של נשמתה ופרטיותה. ומנגד, די לנאשם כי יצביע על קיומו של יסוד סביר להניח שהחומר עשוי לעזור להגנתו - ובית המשפט יורה על גילויו. כל מקרה צריך להיבחן לגופו, על-רקע נסיבותיו הקונקרטיות ותוך שימוש זהיר ומושכל בנוסחת האיזון של יסוד סביר.
"...[קיימת] חובה לאזן בין זכות הנאשם לבין הצורך למזער ככל שניתן את הפגיעה בפרטיותה ובכבודה של המתלוננת בעקבות הליכי המשפט. גם כאשר בית המשפט מורה על גילוי של חומר שיש בו כדי לפגוע בפרטיות או בחסיון השיח של מתלוננת-מטפל, החשיפה צריכה להיות מידתית, שלא מעבר לנדרש להגנת הנאשם, ותוך נקיטה באמצעי זהירות לבל ידלוף המידע האישי מחוץ לאולם בית המשפט".
עמית קיבל את ערעורה של המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב וקבע, שמידע הנוגע לטיפולים נפשיים שעברה מתלוננת בעבירות אונס ומעשי סדום לא יימסר לנאשמים - ליאל שיינר ואלעד וילינגר - במסגרת חומר החקירה. עמית מציין, כי לפחות חלק מהחומר שהתבקש מלמד שהמניע של ההגנה אינו טהור, אלא נועד להרתיע את המתלוננת מלהעיד. עמית קבע, כי הנאשמים יוכלו לשוב ולבקש את החומר במסגרת ההליך העיקרי.
את המדינה ייצגה עו"ד יעל שרף, את הנאשמים ייצגו עוה"ד יניב שגב ותמי אולמן, ואת מרכז נגה - עו"ד ליאור שני.

תאריך:  27/01/2014   |   עודכן:  27/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סניגורים מנסים להרתיע מתלוננות בעבירות מין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אכזריות הסנגורים של הפושעים
במשפטי אונס   |  27/01/14 11:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
תושבים באזור נמל לטקיה דיווחו על שרשרת פיצוצים עזים שאירעו במהלך הלילה    הרשתות החברתיות בסוריה מדווחות על מתקפת מטוסי קרב על מחסן טילי S-300    התקשורת הסורית מכחישה
איציק וולף
פרצת אבטחה חמורה    חברת אבטחת מידע דיווחה כי לפחות 15 מחשבים ששייכים למערכת הביטחון נשלטו במשך כמה ימים על-ידי פצחנים שחדרו אליהם תוך שימוש בהודעת דואר אלקטרוני מפוברקת    אחד המחשבים שייך למינהל האזרחי    אגף התקשוב של צה"ל בודק את האירוע
הדר פרבר
כשליש מהם נזקקו לסיוע סיעודי מהקרן - למעלה מ-36,000 ניצולי שואה, אשר פנו לקרן לקבלת החזר בגין הוצאות רפואיות
עידן יוסף
חברי הכנסת התרשמו בצורה שונה מהמתקן הפתוח בחולות    רוזין: "יש תחושה של כלא"    מזרחי: "ניתנים שירותים רבים לרווחת השוהים במתקן"    אוחיון: "דרושים שיפורים מינוריים"    שקד: "התנאים ראויים ביותר"
עידן יוסף
בניה ספדו לה: "לחמה לצדק ולא שגתה באשליות שווא"    הנשיא פרס: "היה לה אומץ לב אזרחי אותנטי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il