ישראל ניצבת במעלה סולמות אי-השוויון והעוני של העולם המערבי אך הדרך בה בוחרת הממשלה "להתמודד" עם הסוגיה, היא באמצעות ועדות לסוגיות נקודתיות: ועדת טרכטנברג, ועדת הריכוזיות, או הוועדה למלחמה בעוני.
בסקירת מרכז אדוה (יום ד', 29.1.14) מעלים מחבריה כי אי-השוויון, סוגיה מקרו-כלכלית ומקרו-חברתית, דורשת התמודדות ברמה הממלכתית והמשקית הגבוהה ביותר, וכי מה שנדרש הוא לא הגדלה של קצבה זו או אחרת בכמה עשרות שקלים, או הורדת מחירים בכמה אחוזים, אלא מאמץ משולב בשתי חזיתות: יצירת צמיחה מאוזנת שתייצר תעסוקה המאפשרת מחיה בכבוד ויצירת מערך שירותים חברתיים שיאזנו את תוצאות הצמיחה הבלתי-מאוזנת.
הסיבה לפערים המתרחבים? המאמץ רב-השנים לקדם ולהעצים את המגזר העסקי תוך צמצום תקציב המדינה לווה בהידלדלות של השירותים החברתיים שהמדינה מספקת - שירותים שבהם תלוי שדרוג יכולותיהם של הישראלים המצויים בשולי הפיתוח כך שיוכלו ליטול חלק בפעילות הכלכלית והמדעית העתידית.
הסקירה מגלה כי לצד "אומת הסטארט-אפ" המתגמלת ביד נדיבה את אזרחיה - כ-10% מהשכירים - והרבה יותר מכך את מנכ"לי התאגידים הגדולים ואת המאיון העליון הנהנה מהכנסות גבוהות מהון, ישנה "ישראל של מטה" ובה 75% מהשכירים משתכרים פחות מהשכר הממוצע ובתוכם 30% המשתכרים שכר מינימום ופחות. בעוד שראשי המדינה מתגאים באבטלה נמוכה - 5.8%, ביישובים הערביים שיעור דורשי העבודה נע בין 15% ל-30% וברבות מעיירות הפיתוח בין 10% ל-15%.
הפתרון, לדברי מכון אדוה - שדרוג רמת החינוך וההשכלה של כל האוכלוסייה. "בעידן שבו תעסוקה שבצדה שכר הוגן כרוכה בהשכלה גבוהה, פחות מ-50% מבני/ות הנוער זכאים לתעודת בגרות ורק 28.8% ממסיימי תיכון מתחילים בלימודים אקדמיים בתוך 8 שנים מיום סיום התיכון", נכתב בסקירה. דוגמה נוספת המובאת בסקירה: רשת הביטחון הסוציאלי הישראלית זוכה למימון הנמוך מכלל הארצות החברות ב-
OECD - כ-15.8% תוצר לעומת בין 20% ל-30% תוצר ברוב ארצות אירופה המערבית.
המצב בשטח כעת לא מזהיר, בלשון המעטה. לפי הסקירה, מערכת החינוך לא מצליחה לפרוץ את מחסום ה-50% של זכאות לתעודת בגרות בקרב גילאי 17. ב-2012, שיעור הזכאות לתעודת בגרות מתוך שכבת גיל זו עמד על 49.8%. בתחילת העשור הקודם כבר נרשם שיעור דומה, אלא שמאוחר יותר היו ירידות.
מקרב מסיימי תיכון ב-2004, רק 34.6% התחילו עד 2012 בלימודים אקדמיים (באוניברסיטאות ומכללות אקדמיות בארץ; לא כולל האוניברסיטה הפתוחה ומכללות להוראה).