X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שכבה קטנה של מנכ"לים ואנשי היי-טק מרוויחה הרבה מעל הממוצע, אך בקרב הערבים ותושבי עיירות פיתוח האבטלה גואה סקירת מרכז אדוה: "מאמץ רב-שנים להעצים את המגזר העסקי, תוך צמצום השירותים החברתיים, ובראשם החינוך"
▪  ▪  ▪
חברי הקאסטה "ישראל של מטה" [צילום: פלאש 90]
שכבה מצומצמת שחיה היטב [צילום: AP]

  • מדד הג'יני (הבוחן אי-שוויון בעוגת ההכנסות) של ישראל הוא מן הגבוהים בארצות ה-OECD: ב-2010, ישראל, עם מדד ג'יני בגובה 0.376, הייתה ממוקמת במקום ה-5 מבין 35 מדינות. מאז אמצע שנות ה-1980, אי-השוויון גדל בחלק מארצות ה-OECD ובממוצע, ב-5.3%. בישראל עלה מדד הג'יני מ-0.326 ל-0.376 – עלייה של 15.3%.
  • ב-2012 ההכנסה החודשית של שכירים עירוניים אשכנזים (ילידי ישראל לאב יליד אירופה או אמריקה) עמדה על 42% מעל ההכנסה החודשית הממוצעת של כלל השכירים העירוניים. הכנסתם של שכירים עירוניים מזרחים (ילידי ישראל לאב יליד אסיה או אפריקה) עמדה על 9% מעל לממוצע וזו של עירוניים ערבים עמדה על 34% מתחת לממוצע.
  • ב-2012, משק בית בחמישון העליון הפריש לפנסיה ולתגמולים סכום חודשי ממוצע של 1,168 ש"ח, לעומת סכום של 64 ש"ח שהפריש משק בית בחמישון התחתון.

ישראל ניצבת במעלה סולמות אי-השוויון והעוני של העולם המערבי אך הדרך בה בוחרת הממשלה "להתמודד" עם הסוגיה, היא באמצעות ועדות לסוגיות נקודתיות: ועדת טרכטנברג, ועדת הריכוזיות, או הוועדה למלחמה בעוני.
בסקירת מרכז אדוה (יום ד', 29.1.14) מעלים מחבריה כי אי-השוויון, סוגיה מקרו-כלכלית ומקרו-חברתית, דורשת התמודדות ברמה הממלכתית והמשקית הגבוהה ביותר, וכי מה שנדרש הוא לא הגדלה של קצבה זו או אחרת בכמה עשרות שקלים, או הורדת מחירים בכמה אחוזים, אלא מאמץ משולב בשתי חזיתות: יצירת צמיחה מאוזנת שתייצר תעסוקה המאפשרת מחיה בכבוד ויצירת מערך שירותים חברתיים שיאזנו את תוצאות הצמיחה הבלתי-מאוזנת.
הסיבה לפערים המתרחבים? המאמץ רב-השנים לקדם ולהעצים את המגזר העסקי תוך צמצום תקציב המדינה לווה בהידלדלות של השירותים החברתיים שהמדינה מספקת - שירותים שבהם תלוי שדרוג יכולותיהם של הישראלים המצויים בשולי הפיתוח כך שיוכלו ליטול חלק בפעילות הכלכלית והמדעית העתידית.
הסקירה מגלה כי לצד "אומת הסטארט-אפ" המתגמלת ביד נדיבה את אזרחיה - כ-10% מהשכירים - והרבה יותר מכך את מנכ"לי התאגידים הגדולים ואת המאיון העליון הנהנה מהכנסות גבוהות מהון, ישנה "ישראל של מטה" ובה 75% מהשכירים משתכרים פחות מהשכר הממוצע ובתוכם 30% המשתכרים שכר מינימום ופחות. בעוד שראשי המדינה מתגאים באבטלה נמוכה - 5.8%, ביישובים הערביים שיעור דורשי העבודה נע בין 15% ל-30% וברבות מעיירות הפיתוח בין 10% ל-15%.
הפתרון, לדברי מכון אדוה - שדרוג רמת החינוך וההשכלה של כל האוכלוסייה. "בעידן שבו תעסוקה שבצדה שכר הוגן כרוכה בהשכלה גבוהה, פחות מ-50% מבני/ות הנוער זכאים לתעודת בגרות ורק 28.8% ממסיימי תיכון מתחילים בלימודים אקדמיים בתוך 8 שנים מיום סיום התיכון", נכתב בסקירה. דוגמה נוספת המובאת בסקירה: רשת הביטחון הסוציאלי הישראלית זוכה למימון הנמוך מכלל הארצות החברות ב-OECD - כ-15.8% תוצר לעומת בין 20% ל-30% תוצר ברוב ארצות אירופה המערבית.
המצב בשטח כעת לא מזהיר, בלשון המעטה. לפי הסקירה, מערכת החינוך לא מצליחה לפרוץ את מחסום ה-50% של זכאות לתעודת בגרות בקרב גילאי 17. ב-2012, שיעור הזכאות לתעודת בגרות מתוך שכבת גיל זו עמד על 49.8%. בתחילת העשור הקודם כבר נרשם שיעור דומה, אלא שמאוחר יותר היו ירידות.
מקרב מסיימי תיכון ב-2004, רק 34.6% התחילו עד 2012 בלימודים אקדמיים (באוניברסיטאות ומכללות אקדמיות בארץ; לא כולל האוניברסיטה הפתוחה ומכללות להוראה).

תמונת מצב חברתית 2013 / דוח
הדו"ח השנתי של מרכז אדוה: תמונת מצב חברתית 2013
תאריך:  29/01/2014   |   עודכן:  29/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הממשלה משקיעה בוועדות במקום בצמיחה מאוזנת
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
כרגיל מרכז אדוה שמאל קיצוני
מרכז מאוס  |  29/01/14 07:01
 
- כרגיל, ימין אלים ומטומטם.  ל"ת
קבל תיקון  |  29/01/14 09:41
 
- לקשקשן ממעל.....
מומחה לחורי תחת  |  29/01/14 09:53
 
- מתוך הידיעה:
הבנת הנקרא.  |  29/01/14 10:40
2
עלילות ביביהו במדינת היהודים
בוץ'  |  29/01/14 09:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
כך חשף מרכז המחקר והמידע    הפרקליטות: "כאשר אין ראיות חיצוניות לתיק והילד לא מספק ראיות - יש בעיה"
שירות גלובס
משה גולדמן, מנהל השקעות בכיר, שאול מאור, מבעלי בית ההשקעות מאור לוסקי והדר אושרת, מנהל חדר מסחר בדויטשה בנק ישראל - חשודים כי גרפו רווחים של מיליוני שקלים על חשבון עמיתי קופות הגמל של פסגות
אריאל י' לוין
נתניהו: "האמריקנים יכולים להציג מסמך עמדות משלהם אך ישראל אינה חייבת לקבל אותו"    "באירן יש הסכמה למחיקת מדינת ישראל מעל פני האדמה"    "עידן המידע העולמי הוא הזדמנות כבירה למדינת ישראל"
איתמר לוין
הרבנות הודיעה לבג"ץ, בעקבות עתירה של תנועת נאמני תורה ועבודה, כי תפסיק להעניק את ה"כושר" למי שלא עומדים בבחינות
איתמר לוין
הבן נולד בפונדקאות בארה"ב מזרעו של אחד מהם ובג"ץ הורה למשרד הפנים לרשום גם את בן-זוגו כאב    קורא למדינה להסדיר את רישום התינוקות בפונדקאות חו"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il