X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מהנדס עיריית ירושלים לשעבר טוען שיש לזכותו משום שלא הוכח היסוד הנפשי של עבירת השוחד, ומשום שטעה בתום לב בהבנת ההיתר שניתן לו לביצוע עבודות פרטיות
▪  ▪  ▪
שטרית. "אולמרט לא יצר את הקשר" [צילום: פלאש 90]

בעניינו של אורי שטרית במשפט הולילנד לא הוכח היסוד הנפשי הנדרש בעבירת השוחד, ושטרית נהנה גם מההגנה של טעות במצב הדברים. כך טוענים סניגוריו של שטרית, עוה"ד פרופ' קנת מן וניצן וולקן, בסיכומיהם (יום ה', 30.1.14).
"שטרית טעה בהבנתו את כוונותיו ומניעיו של דכנר. טעות זו נבעה ממצבו הנפשי והכלכלי הקשה של שטרית באותה עת ומהתנהלותו המתוחכמת והמניפולטיבית של דכנר. שטרית סבר, כי דכנר מעביר את העבודות למשרדו מטעמים ענייניים ומקצועיים וכי אין מניעה שהוא יעבוד עבור דכנר לאור היתר העבודה המורחב שניתן לו. שטרית גם סבר, ודכנר לא הניח לו לחשוב אחרת, כי ההלוואה [לפרעון חובו לבנק הפועלים] ניתנת לו על-רקע יחסי החברות הקרובים שנקשרו בינו לבין דכנר.
"לכן, בתודעתו של שטרית לא נוצר כל קשר בין העבודות, השכר בגינן וההלוואות לבין עבודתו בעיריית ירושלים. שטרית הקפיד להפריד בין שני מישורים אלה וכל החלטה שקיבל ביחס לפרויקט הולילנד התקבלה מטעמים מקצועיים וענייניים. בדיעבד, לאחר המסכת הארוכה והמפותלת שהתגלתה במשפט זה, מבין שטרית כי תעה בתפיסתו את מניעיו של דכנר". מן ו-וולקן מציינים, כי אילו חשב שטרית שמדובר בשוחד - הוא לא היה מכניס את כל התקבולים מדכנר למערכת ניהול החשבונות של משרדו.
לכל היותר - הפרת אמונים
לדברי מן ו-וולקן, המדינה לא הוכיחה ששטרית פעל בצורה פסולה ביחס להולילנד, והיא כלל לא מייחסת לו פעולה כלשהי בתמורה לטובות ההנאה שקיבל מדכנר. היה פער ונתק בין כוונותיו של דכנר לבין אלו של שטרית: הראשון רצה להשפיע, והשני סבר שהמניעים הם טהורים. לכל היותר ניתן לייחס לשטרית מירמה והפרת אמונים (עבירה שכבר התיישנה - א.ל) ולא קבלת שוחד, נאמר בסיכומים מטעמו.
מן ו-וולקן טוענים, כי יש לפסול את עדותו של דכנר בכללותה, שכן אין אפשרות להבדיל בין חלקי האמת והשקר שבה. אם בכל זאת יחליט השופט דוד רוזן להסתמך על דכנר, הרי שלשיטתם דרוש בכל נושא שבמחלוקת "סיוע ברף הגבוה ביותר". עוד הם אומרים, כי חלקים רבים מעדותו של דכנר בנוגע לשטרית אינם נהנים מסיוע כלשהו ולכן ברור שאין לקבל אותם.
לטענת הסניגורים, עדותו השקרית של דכנר היא היסוד לעמדת התביעה לפיה אהוד אולמרט הוא שחיבר בין דכנר לשטרית. לגירסתם, אולמרט ושטרית לא היו חברים קרובים, ואילו היו - אולמרט לא היה מסייע לשטרית בדרך כה מסוכנת. מצבו הקשה של שטרית בעקבות פטירת אחיו, סמי שריג, היה ידוע לרבים בעירייה ואין הכרח לקבוע שהיה זה דווקא אולמרט שיצר עבורו את הקשר עם דכנר.
בנוגע לפרק המרכזי באישום נגדו - קבלת עבודות פרטיות מדכנר - שב שטרית וטוען בהרחבה, כי מדובר היה בעבודות אמיתיות ולא בכסות לתשלומי שוחד. לדברי סניגוריו, הוא הבדיל בין הלל צ'רני כיזם לבין דכנר כמנהל הפרויקט, ולכן היה מוכן לקבל עבודות מהשני אך לא מהראשון.
רק הסדרת פגישה
מן ו-וולקן מציינים, כי התרשמותו של שטרית מדכנר בזמן אמת הייתה שונה בתכלית מזו שהתגלתה במשפט, וכי בכך דומה שטרית לנאשמים אחרים. עוד נטען, כי שטרית טעה בהבנת היקף העבודות הפרטיות שהותרו לו בידי עיריית ירושלים, לא הבין שאסור לו לבצע מחוץ לירושלים עבודות עבור מי שבונים בירושלים, ולכן עומדת לו הגנת "טעות במצב דברים".
לגירסת ההגנה, שטרית קיבל מדכנר תשלומים על בדיקות היתכנות שביצע עבורו, כפי שעושים אדריכלים אחרים. הסניגורים דוחים את גישת התביעה, שהצביעה על מספר השעות שהושקעו בכל פרויקט כאינדיקציה למופרכות התשלומים, ואומרים שנתון זה אינו מתחשב בכמות שעות עבודת ההכנה שקדמה לכל פעולה. קיים קושי בשחזור כל הפעולות, הן בשל חלוף הזמן והן בשל טעויות שאירעו בתום לב, הם מציינים.
סיכומי ההגנה מתייחסים בהרחבה גם לטיפולו של שטרית בפרויקט הולילנד, ונטען בהם שהוא הערים קשיים בלתי מבוטלים בפני היזמים. "התנהלות זו ממחישה, כי הוא לא חש מחויבות כלשהי כלפי דכנר ולא חשב שהעבודות הועברו למשרדו ואליו בקשר עם מילוי תפקידו כמהנדס העיר", אומרים מן ו-וולקן.
ביחס לחלקו של דכנר בהסדרת חובו של שטרית לבנק הפועלים נאמר בסיכומים, כי שטרית ביקש מדכנר סיוע כמומחה בתחום הפיננסי, ובכל מקרה - הסדרת הפגישה בין שטרית לבין דני דנקנר (אז סגן יו"ר בנק הפועלים) הייתה עניין שגרתי שאין להביאו למחוזות הפלילים. הסדר הפשרה שנחתם בין שטרית לבנק הפועלים היה סביר ונבע ממצבו הכספי של שטרית, ולדעת הגורמים המקצועיים בבנק הוא היה ראוי. הכסף שנתן דכנר לשטרית לכיסוי חלק מהחוב היה הלוואה בלבד, שניתנה על-רקע החברות ביניהם, שבה ההגנה וטוענת.

תאריך:  02/02/2014   |   עודכן:  02/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman  אביגדור קלנר / Avigdor Kalner  אברהם פיינר / Avraham Fainer  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky  אורי שטרית / Uri Shitrit  אורן אדרת / Oren Aderet  אורנה אנג'ל / Orna Angel  אילן סובל / Ilan Sobal  אירית באומהורן  איתן מעוז /  Maoz Eitan"  אלי זהר /  Zohar Eli"  אלי שמחיוף  אלימלך קורצווייל  אמנון יצחקניא  אמנון ספרן  אתי בן-דור  בנק הפועלים בע"מ / Hapoalim Bank Ltd  גיורא אדרת /  Aderet Giora"  גיל פרידמן  דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen  דוד רוזן / David Rozen  דני דנקנר  הדס ליס / Hadas Lis  הלל צ'רני  הלל צ'רני  טל שפירא  טליה דאר  יהושע פולק  יובל גבעון  יוני תדמור / Yonni Tadmor  יוסי אולמרט  יורם ראב"ד /  "  יעקב אפרתי  יפעת מנור-נהרי  ירון גולומב  ירון ליפשס  ליאת ארזי  ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey  מאיר רבין  משה  ישראל  משה שמיר  עודד  גזית / Oded gazit  עודד  קם  עופר ברטל / Ofer Bartal  עמוס ון-אמדן  פרופ' קנת מן ושות', משרד עורכי דין / Mann & Co. Attorneys at Law  קנת מן  קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"  קרן קורן-בנדלק  רוני בלקין  רועי בלכר  רותי  ליטבק  שולה זקן / Shula Zaken  שי פינס /  Shai Pines"  שלומית הראל-שוורץ  שלמה בן-עמרה  שמואל קליין  שמואל דכנר  שמעון גלאון  שמעון קליין  תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שטרית: לא הבנתי שדכנר משחד אותי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יסוד נפשי? זה תופס לגבי אולמרט ל"ת
מייק  |  2/02/14 20:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט הולילנד
איתמר לוין
סניגוריו של ראש עיריית ירושלים לשעבר מגדירים את האשמתו בשוחד כ"אבסורד מפלצתי"    טוענים: לופוליאנסקי לא ניהל את "יד שרה"; דכנר תרם לארגון גם כהונאת מס; קצב אישור הפרויקט פגע בהקמת בתי המלון במסגרתו
איתמר לוין
מבקשים להעביר לצדדים את סיכומיהם במשפט הולילנד רק ביום בו סניגוריה של זקן יסכמו בעל-פה    צפויים לתקוף את זקן ולטעון ששיקרה בנוגע לכספים שביקשה מדכנר לכיסוי גרעונות הבחירות של אולמרט
איתמר לוין
את שתי המילים שבכותרת, צרפו בבקשה לסיומו של כל אחד מהקטעים הבאים. לפעמים האמונה היא מתוך תקווה, לפעמים היא מתוך ספקנות. על אפיפיור השואה, עתידו של מעריב, הרשויות המקומיות, הלקח של בית שאן, התוכנית "עובדה" ומשפט הולילנד
איתמר לוין
מתייחסת לבעייתיות בעדותו של דכנר בציטוט מפסק דין של שמגר, לפיו ניתן לחלק עדות ולתת אמון בחלק מן הדברים ולדחות את היתרה    "הסיאוב פשט לאורך ולרוחב במערכות הציבוריות"
איתמר לוין
המדינה טוענת שהתנהלותם של אולמרט, קלנר וצ'רני בתקופה שקדמה לפנייתו של דכנר למשטרה, מלמדת שהם ידעו שיש אמת בטענותיו    טוענת עוד: קלנר וצ'רני היו מוכנים לשלם כדי שדכנר ישתוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il