X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
גרוניס קובע שהטאבו חייב לדרוש אישור של הרשות המקומית על העדר חובות ארנונה כתנאי לרישום משכנתה לעומת זאת, פרעון חוב היטל השבחה אינו יכול להוות תנאי לרישום משכנתה
▪  ▪  ▪
גרוניס. אין מקום ל"חקיקה שיפוטית" [צילום: פלאש 90]

"על רשם המקרקעין לדרוש, כתנאי לרישום משכנתה, תעודה מטעם הרשות המקומית המעידה על סילוק חובות הארנונה, כאשר מדובר בחובות מאת בעל הנכס ביחס לאותו נכס, כלומר כאשר הבעלים של המקרקעין הוא אף המחזיק בהם". כך קובע (יום ד', 5.2.14) ביהמ"ש העליון בהרכב של שבעה שופטים בראשות הנשיא, אשר גרוניס, שכתב את חוות הדעת העיקרית.
לעומת זאת, קובע גרוניס, "לא קמה חובה לשלם היטל השבחה, בד-בבד עם רישום המשכנתה. מטעם זה, לא נפל פגם בנוהל על פיו פועל רשם המקרקעין, שמכוחו לא נדרשת בשלב רישום המשכנתה תעודה מטעם הוועדה המקומית המעידה על תשלום היטל ההשבחה הרובץ על הנכס הרלוונטי".
מתי צומחת החובה
גרוניס מתמצת כך את הכרעתו בנושא הרישום: "ההבחנה האמורה בין היטל ההשבחה לארנונה נובעת מהבדל יסודי בין שני החיובים הנזכרים. שוני זה נוגע למועד בו צומח החיוב לתשלום הארנונה והיטל ההשבחה. בעוד שהחובה לתשלום הארנונה צומחת ככלל באופן שוטף, ובלא תלות בשאלה האם יש בידי הנישום כספים נזילים, הרי החובה לתשלום היטל ההשבחה, אמורה לצמוח רק כאשר נעשתה פעולה למימוש הזכויות במקרקעין, וככלל, כאשר הדין מניח כי יש בידי הנישום כסף נזיל לתשלום ההיטל. היינו, עיקרון המימוש ושיקול הנזילות, אשר עומדים בבסיס ההצדקה שלא לחייב בתשלום היטל השבחה בעת רישום משכנתה, אינם בעלי משקל ברוב רובם של המקרים, לעניין החיוב בתשלום הארנונה.
"אכן, כאשר הבעלים של נכס מקרקעין מבקש לרשום עליהם משכנתה, אין סיבה למנוע מהרשות המקומית לדרוש כי הלה ישלם את חובותיו אליה בגין חיובי ארנונה, שעה שמדובר בחובות של בעל הנכס ביחס לנכס, אשר מועד פירעונם חלף, ובעל המקרקעין נמנע מלשלמם. המצב הוא שונה בתכלית לגבי היטל ההשבחה, שהמועד לשלמו אמור להיגזר, בסופו של דבר, מעיקרון המימוש, המהווה אחד מן העקרונות הבסיסיים בדיני המס. אזכיר, כי לגבי ארנונה, ובניגוד להיטל השבחה, הגעתי למסקנה פרשנית לשונית מאוד ברורה, לפיה קיימת חובה לפרוע את חובות הארנונה כתנאי לרישום עסקת המשכנתה".
מעמד בעת חדלות פרעון
אבחנה דומה מבצע גרוניס לעניין מעמדה של רשות מקומית בעת חדלות פרעון וכינוס נכסים למימוש משכנתה. לרשות יש מעמד של נושה מובטח לגבי חובות ארנונה, ואין לה מעמד כזה לגבי חובות של היטל השבחה. גרוניס מדגיש לגבי חובות הארנונה, כי "השעבוד חל, כמובן, אך על המקרקעין שבגינם לא שולם חוב הארנונה וכאשר הבעלים הוא אף המחזיק, היינו כאשר הבעלים הינו החייב בארנונה". גרוניס אומר, כי שינוי במעמדה של העירייה כנושה יכול להיעשות רק בחקיקה ואין מקום ל"חקיקה שיפוטית" בנושא זה.
השופטים עדנה ארבל, אליקים רובינשטיין, אסתר חיות, יורם דנציגר, חנן מלצר ועוזי פוגלמן הסכימו עם גרוניס בנוגע למעמדה של הרשות כנושה בגין חובות ארנונה והשבחה לעניין. מלצר התנגד בדעת יחיד למסקנה בנוגע לפרעון חובות ארנונה כתנאי לרישום משכנתה, וחיות התנגדה בדעת יחיד למסקנה בנוגע לפרעון חובות היטל השבחה כתנאי לרישום משכנתה.
פסק הדין ניתן בעתירה לבג"ץ של עיריית הרצליה שהוגשה בשנת 2004 ובערעורים של בנק טפחות משנת 2005 ועיריית רעננה משנת 2006. בשלושת התיקים הופיעו עוה"ד אילנה בראף-שניר, אסף הראל, עופר שטריקר, ענר הלמן, שאול ברגרזון, יוני פולק, נתן מאיר, אבי נוה, יעל מימון, ישי בית-און, ערן קאופמן, איתן קאופמן, ג'רמי בנימין, עופר חכמון ואופיר פורת.

תאריך:  06/02/2014   |   עודכן:  06/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תשלום חוב ארנונה - תנאי לרישום משכנתה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
למה הרכב כזה?
יגאל 86  |  6/02/14 08:29
2
הלו: אתם השתגעתם - 10 שנים
להחלטה טרביאלית  |  6/02/14 09:25
3
הרשות המקומית הפסידה
מאיר כהן  |  6/02/14 09:52
4
מישהו צריך לחשוב
י.צ.  |  6/02/14 10:14
5
גבורי המשפט
שומו שומי   |  6/02/14 10:58
 
- תפסו תחת
הנחתה מלמעלה  |  6/02/14 12:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיטשל א' לוין
הקיסר מנע הטבלת יהודים לנצרות משום שהעריך את תרומתם לכלכלה
יצחק דנון
50 קצינים ושוטרים מבקשים מבית הדין לעבודה למנוע פגיעה צפויה בשכרם בשל הורדה בתוספת רמת פעילות
עידן יוסף
פרופ' ירמיה היא חוקרת מוערכת בתחום הפסיכולוגיה ולשעבר דיקנית הסטודנטים באוניברסיטה העברית וגם יועצת לרחוב סומסום
איציק וולף
דוברת מחלקת המדינה האמריקנית הגיבה על הביקורת שהשמיעו שרים בממשלת ישראל נגד מזכיר המדינה    "התקפות אלה אינן מקובלות ומעוותות את עמדתו ואת הרקורד של קרי"    קרי עצמו הודיע: לא אתמודד על הנשיאות
עידן יוסף
השר ארדן הקים את הוועדה בתקווה למצוא פתרון מקיף לשידורים לטווח ארוך    בראש הוועדה - פרופ' עמית שכטר, והיא תמנה עשרה חברים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il