X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יפעת גדות עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
פער ניכר בין הרצוי למצוי

19% לא רוצים מוגבלים שכלית כשכנים

ב-2014 יותר אנשים הביעו דעות שליליות כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית לעומת 2013 43% מהנשאלים השיבו השנה כי אדם עם מוגבלות שכלית חייב להיות במסגרת נפרדת לעומת 31% שסברו כך בשנה הקודמת בשנה החולפת עלה שיעור האנשים שלא מעוניינים שאדם עם מוגבלות שכלית יגור לידם ל-18.8% גם בשנת 2014, כרבע מהנשאלים השיבו כי יחששו שאדם עם מוגבלות שכלית מסוכן ועלול להיות אגרסיבי כלפיהם
▪  ▪  ▪
הנשיא ואורחיו. עידוד הדדי [צילום: מארק ניימן, לע"מ]
לא רצויים [צילום אילוסטרציה: AP]

[צילום: מארק ניימן, לע"מ]

[צילום: מארק ניימן, לע"מ]

נסיגה בעמדת הציבור בישראל הנוגעת לשילוב בעלי מוגבלויות בחברה וכן במתן זכויות ועצמאות למוגבלים בישראל. כך עולה מנתונים שחשפה (ב', 10.2.14) עמותת אקים ישראל. מדובר במדד ההכללה הבוחן את יחסה של החברה הישראלית לאנשים עם מוגבלות שכלית.
43% מהנשאלים השיבו השנה כי אדם עם מוגבלות שכלית חייב להיות במסגרת נפרדת לעומת 31% שסברו כך בשנה הקודמת. בשנה האחרונה עלה שיעור האנשים שלא מעוניינים שאדם עם מוגבלות שכלית יגור לידם ל-18.8%.
נשיא המדינה, שמעון פרס, שקיבל לידיו את הדוח מיו"ר אקים עמי אילון, התייחס בדבריו לחשיבות שילובם של בעלי מוגבלויות בחברה והדגיש כי זוהי חובה מוסרית: "דרוש מאמץ חינוכי והסברתי רחב, על-מנת שקבלת השונה תהפוך לנחלת הכלל. זו לא רק חובת המדינה, אלא מחויבות החברה! כפי שקובעת הסיסמה שאימצה אקים: חברה מכלילה היא חברה חזקה. זו אינה סיסמה. זה סולם ערכים".
עוד קרא לנצל את המשאבים של ישראל כדי להבטיח בריאות וחיים ערכיים, להעניק תמיכה ואהבה לכל אזרח ללא הבדל של חולשות ומוגבלויות. "בבית, בבית הספר, בקהילה. לכן העבודה של אקים היא כל כך חשובה. כל אדם ואדם נולד בדרך שונה. אבל לכולנו הזכות להיות שווים, ולקוות שנזכה לעידוד מכל החברה. מן הראוי שישראל תהא מדינה של עידוד הדדי".
יו"ר אקים עמי אילון נשא גם הוא דברים ואמר: "אנחנו יודעים, שהדרך לחברת מופת עדיין ארוכה, והצעד הראשון בדרך זו, הוא בקבלת ההנחה שכבני אדם, אנחנו שונים זה מזה, ודווקא בשל השוני, המפגש ביננו יוצר ערך מוסף. השוני הוא מקור הערך. לכל אחד מאיתנו יש משהו החסר באחר. המפגש הוא ברכה, הוא מאפשר לנו להשלים את החוסר, הוא מפרה אותנו כאנשים, ומעשיר אותנו כחברה.
"ראשי הערים אשדוד, באקה אל גרבייה, רעננה, ירושלים ודימונה, מראים לנו את הכיוון בו עלינו ללכת, על-מנת ליצור את הפסיפס האנושי המשותף, עליו אנו חולמים. כשאנחנו אומרים ש'חברה מכלילה היא חברה חזקה', אנחנו אומרים, שחברה המכלילה כל אדם, ומאפשרת לו להשתתף ביצירה המשתפת של חיינו - בלמידה, בדיור, בתעסוקה ובפעילות שעות הפנאי - היא חברה עשירה יותר, חכמה יותר וטובה יותר".
בטקס החגיגי התקיים מופע מיוחד של להקת חניכי מעון "בני-ציון", לאנשים בעלי מוגבלות שכלית - אשר שרו על הבמה יחד עם הזמר אוהד חיטמן.

מתרחקים מבעלי מוגבליות
18% מהמשיבים השנה ציינו כי יתרחקו מאדם עם מוגבלות שכלית, בעוד שבשנה שעברה 10% מהמשיבים ציינו כי יתרחקו מאדם זה
▪  ▪  ▪

מעיקרי הנתונים:
מה מרגיש הציבור כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית?
השוואה בין 2013 ל-2014: הממצא הבולט בהקשר זה הוא ההבדל הקיים בתחושת הלחץ ממפגש עם אדם עם מוגבלות שכלית. השנה דיווחו 14.5% מהמשיבים כי יחושו לחץ בסיטואציה עם אדם עם מוגבלות שכלית, זאת לעומת 8.3% אשר דיווחו אשתקד כי ירגישו רגש זה.
כיצד מתנהג הציבור במפגש עם אדם עם מוגבלות שכלית?
השוואה בין 2013 ל-2014: 18% מהמשיבים השנה ציינו כי יתרחקו מאדם עם מוגבלות שכלית, בעוד שבשנה שעברה 10% מהמשיבים ציינו כי יתרחקו מאדם זה. בנוסף, 16.3% מהמשיבים ב-2014 ציינו כי ימצאו תירוץ לעזוב את מקום המפגש עם אדם עם מוגבלות שכלית, לעומת 8% בשנת 2013.
האם הציבור ירצה להיות קרוב לאדם עם מוגבלות שכלית?
השוואה בין 2013 ל-2014: פחות אנשים הביעו השנה רצון לקרבה חברתית (כגון: להיות חבר או שכן של אדם עם מוגבלות שכלית או לקבל ממנו שירות או לעבוד עימו באותו חדר), מאשר בשנה שעברה. כך למשל, בשנה שעברה 14.4% מהאנשים לא רצו להיות שכנים לאדם עם מוגבלות שכלית. אך לעומת זאת, ב-2014 עלה שיעור האנשים שלא מעוניינים שאדם עם מוגבלות שכלית יגור לידם ל-18.8%.
מה הציבור יודע על אנשים עם מוגבלות שכלית?
67% מהמשיבים דיווחו כי יש להם היכרות וידע על אדם עם מוגבלות שכלית. 57% דיווחו כי היו רוצים לקבל עוד מידע על אדם עם מוגבלות שכלית. לא נמצאו הבדלים ברמת הידע או ההיכרות בין השנה לשנה שעברה או בין הגרסה ההשלכתית והישירה.
הנתון הבולט ביותר בהקשר זה הצביע על כך שככל שלאדם היכרות אישית קודמת עם אדם בעל מוגבלות שכלית, כך תפיסת העמדות הייתה חיובית יותר. קשר חיובי נמצא גם בין הידע של המשיב בנושא לבין עמדותיו. ככל שלמשיב ידע רב יותר על אנשים עם מוגבלות שכלית, כך הוא דיווח על תפיסה חיובית יותר במרכיב הקוגניטיבי ובמרכיב המרחק החברתי.
במדד ההכללה לשנת 2014 נמצאה העיר ירושלים כמובילה בהכללת אנשים עם מוגבלות שכלית. מבין הערים הערביות נמצאה העיר באקה אל גרבייה כמובילה בהכללת אנשים עם מוגבלות שכלית. ערים אלו מצטרפות לדימונה, אשדוד ורעננה שממשיכות להוביל את הרשימה גם השנה.
מידת הכללה של אנשים עם מוגבלות שכלית בערים נמדדה תוך התייחסות לשני רכיבים מרכזיים - הראשון הוא פיתוח והפעלת רצף שירותים לאנשים עם מוגבלות שכלית בעיר, והשני הוא שילובם של האנשים עצמם, הפעילויות, המסגרות והשירותים בתוך הקהילה המקומית ופעילות למען הטמעת עמדות חיוביות כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית. השנה, בשנת 2014, ניתן דגש על השילוב בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, הכללה בשוק העבודה החופשי, דיור בקהילה, תמיכה במשפחות, פעילות פנאי במתנ"סים ופעילות להטמעת עמדות חיוביות כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית.

תאריך:  10/02/2014   |   עודכן:  11/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמעון פרס / Shimon Peres
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
19% לא רוצים מוגבלים שכלית כשכנים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שכנות למוגבל שכלית
מרדכי בן חורין  |  10/02/14 15:50
2
נא לציין מי הנשיא בתמונה.כל ה3 ל"ת
נראים לי מפגרים   |  10/02/14 16:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
היום ומחר יושבתו 30 סניפי הבנק הבינלאומי ובנק פאג"י באזור תל אביב והמרכז    23 סניפים מושבתים בדיסקונט    מוחים נגד אי-הכרת ההנהלות בהסכמים הקיבוציים בהם הם מעוניינים
יפעת גדות
ארבעה מתוך חמשת חולי המיאלומה הנפוצה שגויסו לניסוי המעקב, אינם זקוקים לטיפול תרופתי עד 39 חודשים מתחילת הטיפול בחיסון ה-ImMucin
עופר וולפסון
מנכ"ל משרד הבריאות אומר כי מעולם לא הצליח לקבל לידיו את הדוחות הכספיים של בית החולים    "לא ייתכן מצב שבו המדינה תזרים כספים לבתי חולים שאין לה כל שליטה על המתרחש בהם", אמר והוסיף כי בתי חולים ממשלתיים מתנהלים טוב יותר
איציק וולף
עו"ד אלי שוורץ ביקש לסיים את תפקידו בתיק במחאה על הכוונה לחתום עם הרב יאשיהו פינטו על עסקת טיעון בעקבות המידע שהציג על אודות החשדות נגד ניצב מנשה ארביב
יפעת גדות
לאחר שנים רבות של טיפול וקידום מובדל של בעלי מוגבלויות, משתנה הקונספט העולמי וממצב את מקומם של בעלי מוגבלויות בחברה, בתעסוקה, בפעילויות פנאי, בדיור ואפילו בצה"ל    האינטגרציה ההטרוגנית משמשת מדד איכות כחברה ומתפשטת בישראל במעגלים נרחבים והולכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il