מדד הביורוקרטיה לשנת 2013 של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ מעיד על מגמת שיפור בביורוקרטיה של מערכת הממשל, אך זו עדיין רחוקה מלהשביע רצון.
המדד סיים את השנה שעברה כשהוא עומד על 6.87 נקודות לעומת 6.78 בשנת 2012. בשנת 2009 עמד המדד על רמה של 6.36.
שי חיון, מנכ"ל SQ, מציין כי אחרי 6 שנות מדידה של ביורוקרטיה ניתן להצביע על מגמה של שיפור ואף לציין לטובה משרדים שחצו את רף ציון ה-7 במדד כמו
משרד התחבורה, משרד הכלכלה והמוסד לביטוח לאומי. עם זאת, אומר חיון כי ציון המדד נמוך משמעותית מהרמה שאותה מודדת SQ בארגונים במגזר העסקי, שם הרמה הממוצעת ב-2013 עומדת על 8.4.
המדד בודק את איכות השירות לעסקים במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים - הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר (רשות המיסים), הכלכלה (התמ"ת), המוסד לביטוח לאומי ומערכת בתי המשפט. המדד מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.
מי המשרד הכי ביורוקרטי? - במקום הראשון במדד דורג משרד התחבורה שמנכ"לו הוא עוזי יצחקי. הוא הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי במסגרת המדד (ציון 7.23). המשרד סיים את 2012 עם התואר "המשרד הנוח לעסקים" ושומר על התואר במהלך 2013. לאורך זמן נראה כי משרד זה הפנים את ביקורתו של המגזר העסקי ופעל להשגת שיפור.
- במקום השני - משרד הכלכלה והמסחר (התמ"ת) (7.02) שמנכ"לו עמית לנג. בהסתכלות שנתית המשרד שומר על רמת השירות שאפיינה אותו בשנת 2012 אז עמד ציון המשרד על 7.08.
- במקום השלישי - הביטוח הלאומי שמנכ"לו שלמה מור יוסף, עם ציון מדד של 6.83. המשרד שומר על המקום השלישי גם בשנת 2013. עם זאת, המשרד לא שמר על הציון שהושג בשנת 2012 אז שירות המשרד עמד על ציון של 7.06.
- במקום הרביעי - משרד הפנים שמנכ"לו יגאל צרפתי (6.79) - שיפור ביחס לציון המדד שהעניקו העסקים למשרד בשנת 2012 אז עמד הציון על 6.60.
- במקום חמישי - משרד הבריאות שמנכ"לו רוני גמזו, עם ציון מדד של 6.76. המשרד מציג יציבות בשירות (בשנת 2012 ציון המשרד עמד על 6.73) ושומר על המקום החמישי מבין המשרדים המשתתפים במדד.
- במקום שישי - משרד האוצר שמנכ"ליתו היא יעל אנדורן, עם ציון מדד של 6.76. בשנת 2012 המשרד הציג מגמה מעורבת בשירות ולאורך השנה נע סביב הממוצע הכללי של המדד (6.73). בשנת 2013 יציבות בשירות שמעניק המשרד לעסקים.
- במקום שביעי - מערכת בתי המשפט שמנהלה הוא השופט מיכאל שפיצר, התופסת את המקום האחרון במדד, עם ציון מדד של 6.47. מאז הצטרפה למדידה בשנת 2011 מערכת בתי המשפט תפסה בקביעות את המקום האחרון מבין הגופים הממשלתיים המשתתפים במדד הביורוקרטיה. עם זאת, ניתן לראות כי כל שנה חל שיפור במדד.
איזה משרד מבזבז הכי הרבה זמן? מדד הביורוקרטיה מגלה כי נושא הסחבת וזמן הטיפול הם גורם הביורוקרטיה העיקרי. להערכת העסקים - הזמן הסביר הממוצע לטיפול בפנייה הינו כשלושה שבועות (3.3), בעוד שזמן הטיפול בפועל עומד על כעשרה שבועות (10.1).
נתוני המדד מעלים כי לאורך זמן הגורם המתהדר בתואר מבזבז הזמן הגבוה ביותר הינה מערכת בתי המשפט עם זמן שיא של 26.6 שבועות (כחצי שנה) לטיפול בעסקים הפונים אליה. לשם השוואה, במגזר העסקי סבורים כי זמן הטיפול בעסקים צריך לארוך פחות משלושה חודשים (עד 9 שבועות).
זמן טיפול ארוך ניתן לראות גם במשרד הפנים, שם זמן הטיפול הממוצע עומד על 11.3 שבועות בעוד זמן הטיפול הסביר עומד על 4.03, הבדל של כשבעה שבועות.
גם במשרד הכלכלה (התמ"ת) משך הטיפול הממוצע אורך 10.3 שבועות - שישה שבועות יותר מהזמן הנתפס כסביר בעיני בעלי העסקים.
משך הטיפול במשרד הבריאות אורך בממוצע 9.65 שבועות בעוד הזמן הסביר לטיפול קצר בשליש ועוד על 3.3 בלבד.
בפניה לביטוח לאומי זמן הטיפול אורך 6.27 שבועות, כחמישה שבועות יותר מהזמן הנתפס כסביר לטיפול בפניה (1.51).
במשרד האוצר זמן הטיפול בפועל עומד על כשישה שבועות (5.95) לעומת הזמן הנתפס כסביר לטיפול העומד על 1.42 שבועות. המשרדף עם זאת, עשה שיפור משמעותי מאז נתוני 2010 בהם עמד המשרד על זמני טיפול של 10 שבועות ומעלה.
משרד התחבורה מעניק את הטיפול הכי יעיל בפניות בעלי העסקים - זמן הטיפול בפועל עומד על 4.22 שבועות לעומת 1.472.86 שבועות שהינו זמן סביר לטיפול בעיני העסקים. במשרד התחבורה זמן הטיפול הקצר ביותר וכך גם הפער בין זמן הטיפול בפועל לזמן הנתפס כסביר בעיני בעלי העסקים.
באיזו מידה הביורוקרטיה פוגעת בעסקים? מנתוני מדד הביורוקרטיה עולה כי כ-38% מבעלי העסקים בישראל סבורים כי הביורוקרטיה במשרדי הממשלה פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם. כאשר הביורוקרטיה של משרד הבריאות הכי פוגעת העסקים. בעלי העסקים נשאלו עד כמה הביורוקרטיה פוגעת בעסקים, הממצאים מראים כי מעל 40% מבעלי העסקים דיווחו כי התהליכים מול משרד הבריאות (46.7%), מערכת בתי המשפט (44.5%) ומשרד הפנים (41.6%) פוגעים בעסקים במידה רבה או רבה מאוד.
לפי נתוני המדד בשנת 2013, 39.1% מאנשי העסקים אמרו כי משרד האוצר בעסקיהם, 34.5% מבעלי העסקים טענו כי בבטל"א פוגע בעסקם, 34.1% מבעלי העסקים בישראל סבורים כי הביורוקרטיה במשרד הכלכלה פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בעסקים שלהם ו- 29.7% מבעלי העסקים בישראל הלינו נגד משרד התחבורה.
התהליכים שהכי פוגעים בעסקים בשנת 2013: פניות בנושא תוכניות בנין ועיר מול משרד הפנים, יבוא מזון והנפקת אישורים לייבוא, ייצוא ושיווק אביזרים מול משרד הבריאות. טיפול בנושאי עובדים, יחסי עבודה וחוקי עבודה מול משרד הכלכלה.