רשות מקרקעי ישראל תחכיר ל רכבת ישראל את זכויות הבנייה ליד ומעל 29 מתוך 54 התחנות שלה, והרכבת, תוכל לבנות עד 7 מיליון מ"ר למגורים, מסחר ומשרדים ב-15 השנים הבאות. הסכם על כך נחתם (יום ג', 18.2.13) במודיעין בין ראשי שני הגופים, בנוכחות שרי האוצר, השיכון והתחבורה. ההסכם אומר: - רמ"י מתחייבת להחכיר לרכבת ישראל זכויות בניה בגג של 30 מהתחנות שלה, וכן קרקע במרחק של עד 300 מטר מהתחנה, ועוד מגרשים במרחק של יותר מ-300 מטר מהתחנה, שאינם חלק ממרחב התחנה.
עסקות נדל"ן ללא מכרזים? - חוזי החכירה יחתמו ללא מכרז, בחוזים ל-49 שנים. מהודעת רמ"י עולה לכאורה, שגם המגרשים המרוחקים, שלא במרחב התחנה, יוחכרו לרכבת ללא מכרז.
- הרכבת תשלם לרמ"י את שוויה הריאלי של הקרקע, כפי שיקבע על-ידי שמאי. בחוזה נאמר, פורמלית, כי הרכבת תשלם "דמי היוון ל-49 שנים", וזה הניסוח המקובל לתשלום השווי הריאלי של הקרקע.
- בנוסף, תשלם הרכבת לרמ"י 8% מהכנסותיה מדמי שכירות מהשכרת שטחי המסחר והמשרדים.הרכבת צופה הכנסות של 1.5 מיליארד שקל לשנה מדמי השכירות, כך שיהיה עליה לשלם לרמ"י עד 120 מיליון שקל לשנה.
- בנוסף, תשלם הרכבת לרמ"י 2% מסך הכנסותיה ממכירת כרטיסי נסיעה והובלת מטענים.
10 תחנות יישארו ללא פיתוח - ההסכם חל על 29 תחנות מתוך 54 התחנות הקיימות של הרכב, וכן על התחנה הנמצאת בבניה בירושלים-בנייני האומה. בעתיד, יחתמו הסכמים לגבי 15 תחנות הנמצאות בבניה, דוגמת כרמיאל ואופקים. מכאן עולה, ש-10 תחנות, כנראה קטנות, ישארו ללא תוכניות פיתוח ונדל"ן.
הרכבת תוכל לבנות ב-15 השנים הבאות, על השטחים שתחכור, עד 7 מיליון מ"ר, מחולקים לשלש קבוצות: (1) 4.5 מיליון מ"ר דירות, משרדים ומסחר במרחב המרוחק יותר מ-300 מטר ממתחם התחנה. (2) 1.7 מיליון מ"ר משרדים ומסחר במרחק של עד 300 מטר מהתחנה. (3) 800 אלף מ"ר למשרדים ומסחר בתוך התחנות ועל הגג שלהן. שטחי המשרדים והמסחר בתוך מתחמי התחנות, שהם כאמור 800 אלף מ"ר סך הכל, יחולקו לארבע קבוצות, יחסית לגודל התחנות: - תחנות קטנות - עד 1,500 מ"ר לתחנה.
- תחנות בינוניות (נתב"ג, באר שבע,חולון, פתח תקוה, ראש העין, חיפה בת גלים) - עד 3,000 מ"ר לתחנה.
- תחנות גדולות - עד 6,000 מ"ר לתחנה.
- תחנות מטרופוליטניות (תל אביב מרכז, תל אביב השלום, בת ים, נתניה, חיפה-השמונה והתחנה המתוכננת בירושלים בנייני האומה) - יותר מ-6,000 מ"ר לתחנה, לא נמסר גבול עליון.
- לא נמסר איך יחולקו שטחי המסחר, המשרדים והמגורים של ה-1.7 מיליון מ"ר במגרשים הסמוכים לתחנות, ואיך יחולקו בין עשרות התחנות ה-4.5 מיליון מ"ר של שטחי הבנייה על המגרשים המרוחקים.
רמ"י אומרת, שפיתוח נדל"ן במתחמי תחנות הרכבת ולידן היא תופעה מקובלת בעולם, וישראל תלך בעקבות מדינות רבות. הרכבת מעריכה, שבנית ופיתוח נדל"ן יגדיל את מספר הנסיעות ברכבת ב-15-10 מיליון לשנה, כלומר גידול של 22% עד 33% בהכנסות מאגף הנוסעים (אשתקד היו ברכבת 45 מיליון נסיעות). הצדדים לחוזה אומרים עוד, שמימוש כל תוכניות הבנייה יספק 170,000 מקומות עבודה.
|