X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כחלק ממדיניות המשרד להגנת הסביבה לצמצם ולהפסיק את הטמנת הפסולת בקרקע יהפוך אתר דודאים לאתר מיון ומחזור פסולת לקומפוסט לחקלאות "אנחנו מבינים שבתוך עשר שנים כבר לא יהיו יותר אתרי הטמנה בישראל כי כל העולם הולך לכיוונים של הפרדת פסולת ודאגה לסביבה"
▪  ▪  ▪
פסולת אורגנית חדשה [צילום: הדר מוריץ]
[צילום: הדר מוריץ]

אתר הפסולת 'דודאים' שליד באר שבע, המנקז אליו אלפי טונות של אשפה מערי ויישובי הדרום והמרכז יצא לדרך חדשה עם גזירת הסרט על מכונת הפרדת הפסולת האורגנית החדשה שתהפוך את אתר ההטמנה הוותיק מעוד מפגע תברואתי ומזהם לאתר הפרדת פסולת מתקדם שבתוך שנה וחצי, עם השלמת שאר מתחמי ההפרדה, ידע למיין את כל הזבל המגיע אליו לפי סוגים שונים ולהעביר את מרביתו למחזור.
"אנחנו מבינים שבתוך עשר שנים כבר לא יהיו יותר אתרי הטמנה בישראל כי כל העולם הולך לכיוונים של הפרדת פסולת ודאגה לסביבה" אומר עידו רובינשטיין, מנכ"ל אתר דודאים. לדבריו, בישראל פועלים כארבעה אתרי הטמנה מרכזיים וגדולים והם לא מפרידים פסולת אלא מטמינים אותה בהר זבל גדול שהולך ונערם יותר ויותר. אתר דודאים הוא האתר הראשון למעשה שמפריד פסולת ומייצר קומפוסט ללא מפגעי ריח ובמערכת סגורה. עלות הקמת המפעל למחזור ומיון מוערכת בכ-80 מיליון שקל והוא יתפרש על פני כ-40 דונם והמשרד להגנת הסביבה תיקצב את הפרויקט ב-30 מיליון שקלים.
המהלך של המועצה האזורית בני שמעון להפיכתו של 'דודאים' מאתר אשפה לאתר חדשני בכל הקשור למחזור, הפרדה ומיון של פסולת, תואם את המדיניות של המשרד להגנת הסביבה למציאת פתרון קצה לפסולת ביתית, שנחשב בין אחד היעדים העיקריים שהמשרד הציב לפניו. עמידה ביעד תיחשב הצלחה גבוהה במבחן העשייה.
מה עושים עם חומרי הגלם שהופרדו?
הקמת המפעל היא הפרויקט הראשון במסגרת פארק המחזור שיקום באתר דודאים. לצדו מתכננת המועצה בני שמעון את הקמתם של 'מפעלי המשך' שיקלטו את חומרי הגלם שיופרדו במפעל למיון והפרדה ויועברו לשימושי תעשיות המשך וחקלאות.
הפסולת הביתית מהווה כ-50% מהפסולת הנקלטת באתר. עד היום הטיפול בפסולת הביתית באתר דודאים (ובמדינה כולה) מתבצע על-ידי הטמנה מסודרת ואחראית אך כמעט שלא מתבצעת פעולת הפרדה ומחזור.
לאחר סדרה של הפרדות פיסיקליות ייווצרו במתקן שלושה זרמים משמעותיים:
חומר אורגני לייצור קומפוסט - תחילתו של הפרויקט תהיה בהקמת מתקן סגור בטכנולוגיית GORE אשר הקמתו נשלמת בימים אלו, שיהפוך את החומר האורגני הממוין מתוך הפסולת לקומפוסט שיימכר לחקלאות (45%). בעתיד מתוכנן לקום מתקן לעיכול אנאירובי להפקת גז וחשמל.
חומרי גלם לתעשיות המשך כגון: מתכת, פלסטיק לסוגיו, קרטון, נייר ועוד (10%).
שאריות מיון שיועברו בעתיד לייצור תחליפי דלק (45%).
התהליך שאתר דודאים עובר לא קרה ביום אחד, הדבר כרוך בפרוצדורה סבוכה וארוכה, כמו-כן אתר דודאים בשנים האחרונות עבר שינויים רבים: הקמת מערכת ביו גז האוספת גז מתאן (מ-90 בארות) ממנו מופקת אנרגיה, "חשמל ירוק", הקמת תא הטמנה לפסולת יבשה וביצוע מיון ומחזור, קידום תב"ע למפעלי מיון והפרדה ופעילויות חינוכיות: 10,000 מבקרים בשנה, כאשר הביקוש רק הולך וגובר. ככל הנראה הנושא של אשפה לצד מיון ומחזור מסקרן אנשים רבים.
השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, מנכ"ל משרדו דוד לפלפר, ומנכ"ל מחוז דרום גיא סאמט באו בסוף השבוע לחזות במתקן ה-GORE המיועד ליצור קומפוסט מפסולת אורגנית לחקלאות. ההפרדה נעשית על-ידי נפה תעשייתית המפרידה בין שני זרמי הפסולת: הרטוב והיבש.
אתר דודאים הוא מהמובילים בכל הקשור לטיפול בפסולת ומשמש מודל לחיקוי לגורמים בארץ ובעולם.

תאריך:  03/03/2014   |   עודכן:  03/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דודאים יוסב לאתר מיון פסולת ומחזורה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אהוד בן-יהודה איחר ואף נעדר שוב ושוב מדיונים בבית המשפט באשדוד והשופטת התלוננה עליו    ביה"ד: אנו ערים לעומס במערכת, אך במקרה זה - הכמות יוצרת איכות
יפעת גדות
דוח 301 של נציג הסחר של ארצות הברית (ה-USTR) מפרסם מדי שנה רשימה המפרטת את המדינות שלטענת ארה"ב אינן מגינות על קניין רוחני במידה מספקת. מעולם לא נטען כי ישראל מפרה אמנות בינלאומיות אליהן היא מחויבת, אך נעשה שימוש ברשימה זו כדי להפעיל לחץ על ישראל לשנות את מדיניותה בענייני קניין רוחני
איתמר לוין
הודעת שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב על מועד הכרעת הדין מחייבת את הפרקליטות וזקן להכריע בימים הקרובים האם תהיה עסקת טיעון, ואם כן - מה יהיו מרכיביה
יפעת גדות
גשם בחוץ וריקודים ושירים בפנים, גם של חלק מהמועמדים לאוסקר, הפכו את טקס חלוקת פרסי האוסקר לבידורי בהחלט    הרבה הפתעות לא היו שם
איתמר לוין
ועדת הערר: מנהל מיסוי מקרקעין בתל אביב החליט באיחור לגבי השומות העצמיות של יורשי עו"ד אליהו מירון, פתח אותן מחדש בהליך שנוי במחלוקת ואז איחר במתן התשובה על ההשגה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il