X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחקר חדש במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון, שנחשף לקראת יום האישה הבינלאומי, מגלה: בניגוד לציפיות - עיתונאיות ישראליות לא מראיינות יותר נשים מעמיתיהן הגברים
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

מחקר חדש שנערך במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון מגלה, כי בניגוד למה שסברו עד כה החוקרים, עיתונאיות לא פיתחו דפוסי עבודה נשיים, אלא הן דומות מאוד בסגנון עבודתן ובדפוסי הסתמכותן על מקורות מידע לעמיתיהן הגברים בתפקידי סיקור מקבילים. דמיון זה ניכר אפילו בתחום ההסתמכות על מקורות נשים, שבו לא נמצאו הבדלים. גם אצל עיתונאיות וגם אצל עיתונאים, האחוז הממוצע של מקורות נשים עומד על פחות מרבע (23%-24%) מכלל מקורות המידע.
לממצא זה חשיבות פוליטית, תקשורתית וציבורית רבה, כיוון שבמשך עשרות שנים, תקוות החוקרים בעולם הייתה, כי הפמיניזציה של חדרי החדשות, כלומר תהליך הגדלת אחוז העיתונאיות במערכות, היא הפתרון המרכזי לתיקון עיוותי הסיקור, שמסתמך באופן גורף על הגמוניה צרה של מקורות גבריים. לדעת עורך המחקר, ד"ר צבי רייך, הגדלת היקף הנשים במערכות הייתה לא רק חיונית, אלא שאסור להפסיק אותה במקום הלא גבוה שבו נמצאת ישראל - שבה רק כשליש מהעיתונאים הן נשים. עם זאת, "הציפיות של החוקרים, כי די יהיה בהגדלת היקף הנשים כדי לאזן את הגמוניית המקורות הגבריים, הייתה מופרזת ובלתי מציאותיות". לדעת ד"ר רייך, יש כאן מסר פסימי, כיוון שממצאי המחקר מלמדים ש"חדשות מדברות על גברים ובעיניים של גברים, אפילו כשהן מיוצרות יותר ויותר על-ידי נשים".
עוד מגלה המחקר: עורכים מתערבים יותר בידיעות של עיתונאיות, והן עובדות יותר תחת לחצי זמן ומופקדות על יותר תחומי סיקור. עורך המחקר ד"ר צבי רייך: "למרות ההתקדמות, מעמד העיתונאיות בישראל שביר. ראשית, כי הן נוטות פחות להדגיש את הישגיותן בידיעות בלעדיות ושנית, כי הן ממעטות לעבוד מהמערכת, באופן שמסכן אותן לא רק בהפסד משימות סיקור יוקרתיות ומזדמנות, אלא גם בחוסר היכולת לצבור נקודות בפוליטיקה הפנימית של המערכת".
מסווה של מקצועיות
למרות המגמה הכללית של דמיון, נמצאו במחקר מספר הבדלים בין עיתונאיות לעיתונאים. עיתונאיות מראות מעט יותר יוזמה בפנייה למקורות (אולי משום שהן חוששות לסמוך על המקורות ולהמתין שהם יפנו אליהן) והן עובדות תחת לחצי זמן חריפים יותר מעמיתיהן הגברים בתפקידים מקבילים.
לדעת ד"ר רייך, יש חוקרים שיראו בממצאים חדשות טובות, ולפיהן קיים שוויון בין גברים ונשים, וכי עבודה עיתונאית היא עיסוק יוניסקסי. לעומת זאת, חוקרות פמיניסטיות עלולות לראות בממצאים אלה עדות כי ההגמוניה של ארגוני החדשות ושל דפוסי העבודה העיתונאיים הגבריים, שהונהגו בהם במשך השנים היא כה חזקה, עד שנשים נאלצות לאמץ סגנון עבודה גברי במסווה של מקצועיות.
המחקר לא מצא הבדלים משמעותיים בסטטוס של עיתונאיות ועיתונאים, וגם לא בתפיסת גובה השכר. לדעת ד"ר רייך, הדבר לא מעיד בהכרח שהאפליה על-רקע מגדרי נעלמה לחלוטין מחדרי החדשות, אלא שהיא נדדה לאזורים פחות בוטים ובולטים. כך לדוגמה, נמצא כי עורכים מרשים לעצמם להתערב יותר בידיעות של עיתונאיות מאשר בידיעות של עיתונאים בתפקידים מקבילים ולהעמיס עליהן יותר תחומי סיקור.
אבל לדעת ד"ר רייך, מה שמסכן יותר את מעמדן של העיתונאיות הוא שני ממצאים אחרים. ראשית, מתברר שעיתונאיות נוטות פחות מעמיתיהן הגברים להדגיש את הישגיהן בידיעות בלעדיות. במהלך הראיונות הן הצביעו על כרבע מידיעותיהן כידיעות בלעדיות, בהשוואה ל-35% אצל גברים, ממצא שגם אם אינו מעיד על פחות דחף תחרותי, בקרב העיתונאיות, לפחות מעיד על פחות דחף לעשות עניין מידיעה בלעדית - באופן שמקנה יותר נקודות לגברים. חולשה נוספת למעמדן עלולה לבוא מהנטייה של עיתונאיות לעבוד פחות מהמערכת. בכך הן עלולות לא רק להפסיד משימות סיקור מזדמנות ויוקרתיות, שצצות בעבודה השוטפת, אלא גם משאירות את המגרש לעיתונאים גברים, שיכולים לצבור נקודות בפוליטיקה הפנים-מערכתית.
המחקר, שהוא חלק מפרויקט מחקר נרחב על עשיית חדשות בישראל, בתמיכת הקרן הלאומית למדע, הקיף 13 ארגוני חדשות ארציים הבולטים בישראל, בתחום העיתונות המודפסת (ידיעות, מעריב, הארץ, ישראל היום וישראל פוסט), הרדיו (קול ישראל וגלי צה"ל), הטלוויזיה (ערוצים 1, 2 ו-10) והאינטרנט (ynet, וואלה ומחלקה ראשונה). במהלכו הושוו באופן מדוקדק 30 כתבי חדשות ו-30 כתבות חדשות בתפקידי סיקור מקבילים, תוך בחינה קפדנית כיצד כל אחד מהם השיג מדגם של ידיעות, שהקיף יחד כמעט 500 ידיעות. ד"ר רייך מספר כי בהתחלת המחקר, "כאשר השווינו נשים לגברים בכלל מצאנו הרבה יותר הבדלים, אבל כאשר מיקדנו את ההשוואה לעיתונאיות ועיתונאים באותו התפקיד - מרבית ההבדלים נעלמו". ממצא זה מוכיח, לדעת רייך, כי חלק גדול ממה שאנחנו תופסים כהבדלים בין עיתונאיות לבין עיתונאים אינו נובע מהבדלים מגדריים, אלא מ"רעשים" הנובעים מהנטייה של מערכות מסוימות לשבץ עיתונאיות ועיתונאים לתפקידים שנראים יותר "גבריים" או "נשיים".
ממצאי המחקר המלאים פורסמו בכתב העת הבינלאומי Journalism Studies.

תאריך:  05/03/2014   |   עודכן:  05/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עיתונאיות ישראליות לא מראיינות יותר נשים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
לטענת הסוכן, בעקבות דחיית תביעת המבוטח נגד חברת הביטוח, הוא החליט לנקום בו ולהגיש נגדו תלונת שווא לרשויות המס בעטיה נחקר ונפגע שמו הטוב
איתמר לוין
ביהמ"ש קובע שהיה יסוד לתלונה הראשונה לפיה הגבר מכה את בנם, וכי האישה האמינה בתום לב שהוא פוגע מינית בבתם התינוקת - למרות שבסופו של דבר התברר שלא היה יסוד לחשד
יצחק דנון
לקוח של הבנק טוען כי הבנק גורם ללקוח לחרוג ממסגרת האשראי וגובה ממנו באופן לא חוקי עמלת מכתב התראה בגין החריגה ובנוסף ריבית מקסימלית בגין יתרת החובה
יצחק דנון
מנורה נתבעת לפצות ב-3 מיליון שקלים מבוטח שנשדד ואף נדקר במהלך שוד חנות התכשיטים והיהלומים שלו
איתמר לוין
בית המשפט למשפחה פסק שהגבר ישלם פיצוי של 150,000 שקל על כאב וסבל ועוד 100,000 שקל על אובדן הכנסה לעתיד, בעקבות שני מקרי אלימות בהם הורשע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il