X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הקיצוץ בתקציב הביא לצמצום משמעותי בהכנות ובתרגילים להתמודדות עם האיום הצפוי של ירי טילים על שטחי הכינוס של כוחות המילואים
▪  ▪  ▪
התרגילים לא יושלמו אפילו ב-2015 [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
בעיות בהתגוננות מנשק כימי
מבקר המדינה בדק כשירות כוחות היבשה, הכוחות הייעודיים ומערך הרפואה להתמודד עם איום הנשק הכימי; ניהול משק הציוד להתגוננות בפני נשק כימי; והיבטים בהיערכות היחידות בעורף הצבאי להתמודד עם איום זה.
משרד מבקר המדינה הצביע על ליקויים ביכולת לממש את תפיסת ההפעלה של צה"ל להתגוננות מפני נשק כימי. ליקויים אלה באים לידי ביטוי, בין היתר, בפערים בתרגול ההתמודדות עם האיום; בתרגול לא מספק ובביצוע אימונים בהיקף מצומצם; וכן בחסר בציוד ייעודי. עוד נמצא, כי נמשכים פערים במשק אמצעי המיגון מפני נשק כימי באחת מזרעות צה"ל. על צה"ל לפעול לתיקון הליקויים שהועלו בדוח זה.

שטחי ריכוז המילואים צפויים להיות בעדיפות גבוהה לירי טילים במקרה של מלחמה, אך למרות זאת - היערכות צה"ל להתמודדות עם הבעיה עודנה לוקה בחסר. כך אומר (יום ד', 12.3.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
בשנת 2005 קבעה חטיבת המבצעים במטכ"ל מודל אימונים וכשירות רב-שנתי מחייב, ובו פעילות מינימלית הנדרשת לשמירה על כשירות מערך הגיוס. אולם בפועל, בשנים 2010-2005 מומש המודל באופן מוגבל, כיוון שהוקצה לו תקציב חלקי בלבד. לפיכך, מדי שנה תוכננו מופעי התרגילים והאימונים במסגרת חלקית, דבר שהביא לפגיעה מתמשכת ברמת הכשירות. המשמעויות המבצעיות של מצב זה לא הוצגו בפני הרמטכ"ל, אף שהדבר עלול לפגוע בגיוס המילואים.
בשנת 2012 החריפה הפגיעה בקיום האימונים ובכשירות מערך הגיוס. על-רקע חוסר ודאות תקציבית ובעקבות הנחיות אגף התכנון, הורה ראש אגף המבצעים לקיים תרגילי גיוס וכוננות מתקציבי הגופים הרלוונטיים ולא מתקציב האגף, כפי שהיה נהוג עד אז. הפיקודים המרחביים הודיעו, שאין ביכולתם לקיים הנחיה זו, כיוון שגם תקציביהם קוצצו. תקציב מוגבל שאושר לחטיבת המבצעים במאי 2012, לא אפשר לה להמשיך לקיים את מודל האימונים והכשירות אפילו בתוכנית המצומצמת, ובמקומה הוכנה תוכנית חלופית ומקוצצת עוד יותר.
כבר לאחר מלחמת לבנון השנייה זיהה צה"ל את הצורך להיערך לאיומים משמעותיים על העורף, וכבר באפריל 2007 נקבע אגף המבצעים כסמכות פיקודית בנושא טיפול בהיבטי התגוננות בעורף הצבאי. למרות זאת, רק בתחילת 2010 הושלם גיבושם של מהלכים משמעותיים בחטיבת המבצעים לשיפור היערכותו וכשירותו של מערך הגיוס להתמודדות מול האיומים, במיוחד בנוגע לביצוע תרגילים לגיוס תחת אש, ולפרסומן של הוראות קבע מבצעיות בנושא.
למרות החרפת האיום, נערכו עד 2012 רק חלק מהתרגילים, והסבב הראשון של התרגילים לכלל היחידות נועד להסתיים רק ב-2015. בשל הצמצום הנוסף באימונים ובתרגילים בשנת 2012, לא יתאפשר לעמוד אף ביעד זה, דבר הפוגע בכשירותו של מערך הגיוס לעמוד במשימותיו לגיוס המילואים.
עוד אומר שפירא, כי הערכת המצב המסכמת והמשקללת בדוחות הכשירות המבצעית למערך הגיוס, ולפיה נמצא מערך הגיוס במוכנות גבוהה, מוטה כלפי מעלה, ואינה מציגה תמונת מצב מלאה ומבוססת דיה. זאת, בין היתר, עקב השיטה לקביעת הציונים ושקלולם, ועקב חוסר שילובם של נתונים משמעותיים מדוחות בקרה אחרים הרלוונטיים להערכת הכשירות.
שפירא מסכם: "גיוס כוחות המילואים וצבירת הסד"כ תחת אש מהווה נדבך מרכזי במוכנות צה"ל למלחמה. נוכח המשמעויות הנובעות מפגיעה בהיערכותו ובכשירותו של מערך הגיוס בכלל וברציפות התפקודית לגיוס תחת אש בפרט, חשוב שהסוגיה של הפגיעה המתמשכת בכשירות מערך גיוס המילואים תועלה לרמטכ"ל, כדי להביא לתיקון הליקויים שהועלו בדוח זה בהקדם האפשרי".

תאריך:  12/03/2014   |   עודכן:  14/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היערכות לוקה בחסר לגיוס מילואים תחת אש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זה סיימפטום, לא אבחנה
נתן הבבלי  |  12/03/14 17:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
הכנת התוכנית להגנת המאגרים נמשכה שנתיים במקום שלושה חודשים, וכאשר אושרה - ניתנו לצה"ל רק חלק מהאמצעים הדרושים למימושה
איתמר לוין
הדוח השנתי על מערכת הביטחון: פיגור שיטתי של משרד הביטחון בתשלום מיליארדי שקלים לספקים, ליקויים בכשירות לגיוס מילואים תחת מתקפת טילים, הזנחה רבת שנים של הקניין הרוחני
איתמר לוין
רק שש מנכ"ליות ב-30 משרדי הממשלה    אין אף מנהלת של בית חולים ממשלתי    תרבות מושרשת של אפליית נשים במשטרה    נציבות שירות המדינה פרסמה נתונים מטעים
איתמר לוין
להוציא את הדירוג המשפטי, נשים תופסות רק 13% מהמשרות הבכירות    אין אף אישה בתפקיד מנכ"ל בחברות הממשלתיות    תת-ייצוג בולט לנשים בצמרת המשטרה והמוסדות האקדמיים
איתמר לוין
בבחירות הבאות לא יוכלו משרדי הפנים, המשפטים וביטחון הפנים לומר שלא ידעו על התופעה הנרחבת של זיוף בחירות    במשטר מתוקן היה צריך לאסור על מפלגות לצבור גרעונות    שימו לב לעודף של ישראל ביתנו מול הגרעון של הליכוד
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il