X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
16 נאשמים הועמדו לדין בשלוש פרשות: הולילנד, הזרע ותעשיות מלח הנאשמים המרכזיים: אהוד אולמרט, אורי לופוליאנסקי ודני דנקנר התביעה הסתמכה בעיקר על מסמכים שלשיטתה תמכו בעדותו של שמואל דכנר, בעוד ההגנה שמה את הדגש על חוסר אמינותו של עד המדינה
▪  ▪  ▪
דכנר. החוט המקשר [צילום: פלאש 90]

משפט הולילנד הוא התיק רחב ההיקף ביותר שהוגש בישראל בטענה לשחיתות ציבורית. 13 נאשמים ושלוש חברות הועמדו לדין בתיק, שכתב האישום בו הוגש בינואר 2012 ושמיעת הראיות בו החלה ביולי 2012. הכרעת התיק, שכבר הושלמה, מחזיקה מאות עמודים.
התיק כולל שלוש פרשות נפרדות, שהמכנה המשותף ביניהן היה עד המדינה, שמואל דכנר. האחרון טען, כי בשלוש הפרשות הוא היה צינור להעברת שוחד מיזמי נדל"ן מובילים לגורמי שלטון בכירים, תמורת קידום ענייניהם. דכנר נפטר במהלך חקירתו הנגדית, עובדה לה יש משמעות רבה בנוגע לקבילות עדותו לגבי הנאשמים שבאי-כוחם לא הספיקו לחקור אותו.
בשל עובדה זו, כמו גם בשל סימני השאלה המשמעותיים סביב מהימנותו של דכנר, התמקדה התביעה - פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) - במסמכים ובגרסאותיהם של הנאשמים עצמם, במטרה להוכיח את טענותיה נגדם. רוב הסניגורים, מצידם, התמקדו בחוסר אמינותו של דכנר וטענו, כי כאשר עד המדינה מתגלה כחסר מהימנות - אין ערך לראיות האמורות לתמוך בעדותו.
מאיר רבין קשור גם הוא לכל הפרשות, כאשר נטען שהוא היה גורם מרכזי בהעברת כספי השוחד מדכנר למשוחדים. מרבין מצידו אומר, כי כל התשלומים שעברו דרכו או ששולמו לו היו לגיטימיים, תמורת עבודות חוקיות.
הפרשה המרכזית נוגעת לפרויקט הולילנד שבירושלים, אותו יזם הלל צ'רני ומאוחר יותר עבר לבעלות חברות שניהלו אביגדור קלנר, שמעון גלאון ואמנון ספרן. המדינה טוענת, כי הארבעה שילמו שוחד בהיקף של מיליוני שקלים לשורה של אישים בעיריית ירושלים: אהוד אולמרט, אורי לופוליאנסקי, אורי שטרית, שולה זקן, אלי שמחיוף ואברהם פיינר. זאת, בתמורה להקלות ניכרות שהביאו לזירוז הפרויקט ולהרחבתו הניכרת.
אולמרט דחה את כל הטענות לפיהן קיבל במישרין או בעקיפין סכומים כלשהם מדכנר. לופוליאנסקי ופיינר אישרו שדכנר והיזמים תרמו למוסדות בראשם עמדו (יד שרה ובית מלכה, בהתאמה), אך טענו שהתרומות היו לגיטימיות. שטרית טען שקיבל מדכנר תשלומים תמורת עבודות שביצע עבורו על-פי היתר שהיה בידיו. שמחיוף טען, כי רק פרט צ'קים עבור רבין ולא קיבל ממנו שוחד. זקן טענה תחילה, שקיבלה מדכנר מתנות בכסף ובשווה כסף בשל הידידות העמוקה ביניהם, אך ברגע האחרון הודתה בקבלת שוחד במסגרת הסדר טיעון.
בפרשת הזרע נטען, כי קלנר וספרן שיחדו את אולמרט, זקן ויעקב אפרתי, כדי שיסייעו לחברת הזרע לקדם את ענייניה בשלוש חוות שהיו בבעלותה: חוות שלם (פארק איילון, חוות מבחור וחוות יבור). בפרשה זו טוענים הנאשמים, כי התשלומים לא היו ולא נבראו, או שמדובר היה בתשלומים על-רקע חברות אישית (טענתה המקורית של זקן).
בפרשת תעשיות מלח נטען, כי דני דנקנר שיחד באמצעות רבין את אפרתי, כדי לקדם את הפשרת קרקעות החברה בעתלית. דנקנר ורבין טוענים, כי התשלומים לרבין היו תמורת עבודת לובינג לגיטימית שביצע, ואילו אפרתי טוען שמעולם לא קיבל סכום כלשהו מרבין.
רוזן הבהיר שוב ושוב במהלך המשפט, כי אינו מתכוון לעסוק בפסק הדין בשאלות של תכנון ובנייה. לכן אין התביעה צריכה להוכיח שהיו סטיות מן השורה לטובת היזמים, ומאידך - הוכחה של סטיות מן השורה אינה מוכיחה ששולם שוחד. רוזן הסביר, כי אם עובד ציבור או נבחר ציבור קיבל כסף - עליו להוכיח שמדובר היה בתשלום לגיטימי; ואם לא יוכח שהועבר כסף שכזה - אין זה משנה האם אותו עובד/נבחר סייע לקדם פרויקט כלשהו.

תאריך:  30/03/2014   |   עודכן:  30/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman  אביגדור קלנר / Avigdor Kalner  אברהם פיינר / Avraham Fainer  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky  אורי שטרית / Uri Shitrit  אורן אדרת / Oren Aderet  אורנה אנג'ל / Orna Angel  אילן סובל / Ilan Sobal  אירית באומהורן  איתן מעוז /  Maoz Eitan"  אלי זהר /  Zohar Eli"  אלי שמחיוף  אלימלך קורצווייל  אמנון יצחקניא  אמנון ספרן  אתי בן-דור  גיורא אדרת /  Aderet Giora"  גיל פרידמן  דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen  דוד רוזן / David Rozen  דני דנקנר  הדס ליס / Hadas Lis  הלל צ'רני  הלל צ'רני  טל שפירא  טליה דאר  יד שרה  יהושע פולק  יובל גבעון  יוני תדמור / Yonni Tadmor  יוסי אולמרט  יורם ראב"ד /  "  יעקב אפרתי  יפעת מנור-נהרי  ירון גולומב  ירון ליפשס  ליאת ארזי  ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey  מאיר רבין  משה  ישראל  משה שמיר  עודד  גזית / Oded gazit  עודד  קם  עופר ברטל / Ofer Bartal  עמוס ון-אמדן  קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"  קרן קורן-בנדלק  רוני בלקין  רועי בלכר  רותי  ליטבק  שולה זקן / Shula Zaken  שי פינס /  Shai Pines"  שלומית הראל-שוורץ  שלמה בן-עמרה  שמואל קליין  שמואל דכנר  שמעון גלאון  שמעון קליין
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט הולילנד
איתמר לוין
שלוש פרשות, 15 נאשמים, עשרות אישומים פרטניים: סקירה תמציתית של טענות המדינה וטענות ההגנה במשפט הולילנד
איתמר לוין
דוד רוזן ניהל את תיק הולילנד בצורה בלתי שגרתית: לחץ מאוד בתחום לוחות הזמנים והתערב ללא הרף בדיונים. מי שמכיר את עברו יודע, שהרצון ללכת בתלם מעולם לא הכתיב לו כיצד לפעול
איתמר לוין
כמה תינוקות נולדו למעורבים בהליך? כמה עמודי פרוטוקול נרשמו? כמה מוצגים סומנו וכמה יש באמת? הנתונים שלפני ומאחורי הקלעים של משפט השחיתות הגדול בתולדות המדינה
אלעזר לוין
קרדן, בעלת 30% בחברת הנדל"ן חוששת מפגיעה בחברה אם תורשע במשפט הפלילי, אבל מקווה שאולי תזוכה    מחרתיים ידון בית המשפט בעתירה שהגישה החברה נגד ביטול בניית 4 מגדלי הדירות האחרונים במתחם הירושלמי
איתמר לוין
אחרי שנתיים במשפט הולילנד ניתן לקבוע, שהדבר הצפוי היחיד בו הוא שיתרחשו בו דברים בלתי צפויים. עסקת הטיעון של שולה זקן איננה לבד: שבע ההפתעות הגדולות של המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il