X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
"לא רצוי שצדדים לחוזה יגיעו לבית המשפט" "השינוי בפרשנות חוזים בעקבות השינוי בחוק יתחיל בעוד כעשור" "לא חייבים להשתמש רק בסעיף החוק העוסק בפרשנות חוזים"
▪  ▪  ▪
הנדל. לשון תלויית הקשר
עולם של פינוקיו
"הייתי מעדיף עולם של פינוקיו: כל פעם שעד משקר, האף שלו יגדל. כך אני כשופט אוכל להתעסק בעולם של פרשנויות, במקום לעסוק במלאכה הקשה של קביעת העובדות", אומר בהומור השופט ניל הנדל.

"לא רצוי שצדדים לחוזה יגיעו לבית משפט, וכשופט איני שש להגיע לגזרה הזו". כך אומר (21.3.14) שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, בכנס הצעירים של מחוזות לשכת עורכי הדין. לדבריו, המשימה החשובה ביותר היא לכתוב את החוזים בשפה ברורה, כך שניתן יהיה לפרש אותם על-פי לשונם.
עד הלכת אפרופים, אמר הנדל, מדובר היה במהלך דו-שלבי, בו ניתן היה לפרש חוזה על-פי נסיבותיו רק אם לשונו לא הייתה ברורה. לעומת זאת, בפסק דין אפרופים קבע אהרן ברק, כי מדובר במהלך חד-שלבי, בו הלשון והנסיבות נבחנים יחדיו, וכי את אומד דעתם של הצדדים ניתן ללמוד גם ממה שאליו התכוונו "ואפילו ממה שהיו צריכים להתכוון".
השאלה היא, אמר בהתייחסו למחלוקת סביב פסק דין זה, האם יש להגביל את שיקול דעתו של השופט לנוסח החוזה, או שיש לשאוף לתוצאה צודקת יותר אם זו נגזרת מן הנסיבות. הנדל הזכיר, כי הביקורת על פסק הדין טענה עוד, כי הוא יוצר חוסר ודאות לגבי יישום החוזה וכי הוא מתערב בחופש העסקי של הצדדים. עם זאת, העיר, בתוצאה לא היו לרוב הבדלים בין השופטים שתמכו באפרופים לבין אלו שהתנגדו לו.
כידוע, בשנת 2011 הוכנס תיקון לחוק החוזים, ולפיו "אם אומד דעתם של הצדדים משתמע במפורש מלשון החוזה, יפורש החוזה בהתאם ללשונו". הנדל ציין, כי על-פי הפסיקה - התיקון אינו חל על חוזים שנערכו לפני חקיקת התיקון, ולכן השינוי יתרחש בעוד עשר שנים. לדעתו, כעת אין שני שלבים אלא שני סוגים של חוזים: כאלה שבהם אומד הדעת ניכר מהלשון וכאלה שלא.
"זה אומר, שכאשר כותבים חוזים - צריכים להיות כמה שיותר ברורים", המשיך הנדל. "רק עורכי דין בחוזים מדברים בשפה כזו, שהיא שפה זרה. אם זה לא ברור לילד בן עשר - יש בעיה עם זה. הם צריכים לקחת בחשבון את האפשרויות שיכולות לקרות. עם זאת, לפעמים יש יצירה עמומה מכוונת, אם הצדדים יתעקשו - לא יהיה חוזה, ולכן בכוונה כותבים כך ששניהם יבינו איך שהם רוצים. אבל רוב החוזה צריך להיות בשפה ברורה".
הנדל המשיך בכמה טיפים מעשיים לטיפול בחוזים ובתיקים הנוגעים אליהם.
  • צריך לפרוס את כל הפרטים והנסיבות בפני בית המשפט. מי שפורס אותן בצורה חלקית בלבד, חוטא ללקוח.
  • לעומת זאת, לא צריך להתייחס לתכלית האוביקטיבית של החוזה, אלא לתכליתו הסובייקטיבית מבחינת הצדדים.
  • לעיתים הלשון ברורה בהקשר מסוים, אך לא למי שאינו מצוי באותו הקשר. כאן יש חשיבות רבה לנסיבות ולהכנת התשתית להצגתן כראוי.
  • אם הלשון אינה לטובתכם - פנה לעורכי הדין באולם - אין טעם להתעכב עליה בדיון, ותתרכזו בנסיבות.
  • אין צורך להתרכז רק בסעיף 25 לחוק החוזים המדבר על פרשנות חוזים, שכן יש סעיפים רבים אחרים - טעות סופר, חוסר תום לב וכדומה - שבהם ניתן להשתמש. למשל: אם תמיד כתוב 500,000 שקל ובמקום אחד כתוב 500,000 דולר - לא חייבים לטעון לגבי הנסיבות, אלא ניתן לומר שזו טעות סופר.

תאריך:  23/03/2014   |   עודכן:  23/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הדבר החשוב ביותר בחוזה - לשון ברורה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
הדוח השנתי של מכון ון ליר מעלה כי בשנת 2013 התרחבה הפרטת עיצוב המדיניות עצמו, כמעט בכל משרדי הממשלה    גופים פרטיים פועלים בלב-ליבה של העשייה השלטונית וקובעים מהלכים אסטרטגיים - בבריאות, בחינוך, ברווחה, בתחבורה ובמשפט    הפיקוח על שירותים ציבוריים רבים עובר למיקור חוץ, ויותר מכרזים, תקנות וחוקים מנוסחים בידי גורמים פרטיים
איציק וולף
ראש הרשות הפלשתינית מאיים כי אם ישראל לא תשחרר את 26 האסירים במסגרת הפעימה הרביעית יהיו הפלשתינים חופשיים לפעול במוסדות הבינלאומיים להכרה
יצחק דנון
לקוחה של שופרסל טוענת כי המארז ה"חסכוני" של לחמניות המבוגר של מאפית דוידוביץ אינו חסכוני כלל ואף יקר יותר ממוצר מקביל
יצחק דנון
העובד הורשע בדין פלילי בקבלת שוחד ותבע לפצות אותו בגין התקופה בה לא הושעה פורמלית מעבודתו אך נמנע ממנו מלהופיע למקום עבודתו
יצחק דנון
מבוטחת של הפניקס טוענת כי נאלצה לעבור ניתוח לכריתת שדיה כצעד מניעתי בשל סיכון מוגבר לחלות בסרטן השד ואולם הפניקס מסרבת לשאת בעלות הניתוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il