9% מכלל התלונות על שופטים שנבדקו בשנת 2013 נמצאו מוצדקות. כך מדווח (יום ד', 25.3.14) נציב תלונות הציבור על שופטים,
אליעזר ריבלין. רוב הטיפול נעשה בידי קודמו,
אליעזר גולדברג.
בשנה שעברה התקבלו בנציבות 882 תלונות, ירידה של 5% לעומת שנת 2012. גם במספר התלונות שנמצאו מוצדקות נרשמה ירידה: 85 לעומת 101. המספר הגדול ביותר של החלטות ניתנו על בתי משפט השלום (226), משפחה (153), המחוזיים (119) ותביעות קטנות (114). מבין התלונות המוצדקות, השיעור הגבוה ביותר הוא על בתי משפט השלום (33%), בתי המשפט למשפחה ובתי הדין הרבניים (20% כל אחד).
לגבי אחד משופטי בתי המשפט למשפחה נמצאו ארבע תלונות מוצדקות בשנת 2013 לבדה והוא פרש מכהונתו. ארבעה שופטים ספגו שלוש תלונות מוצדקות, ועוד שלושה - שתי תלונות מוצדקות כל אחד. 46% מכלל התלונות המוצדקות היו על התמשכות הליכים ועל עיכוב במתן פסקי דין, 25% היו על ליקויים בניהול משפט, עוד 21% עסקו בהתנהגות בלתי ראויה של השופט, ו-9% הנותרים - על פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי.
הדוח כולל תלונה נגד השופטת
ורדה אלשיך, שנמצאה מוצדקת, בדבר דיון בביתה של פושטת הרגל רחל סופר, שנעשה למרות שפרקליטה הבהיר שלא יוכל להשתתף. עוד נקבע, כי אלשיך הכניסה תוספת לפרוטוקול מבלי לתת לצדדים אפשרות להתייחס אליה.
עוד כולל הדוח תלונה נגד השופטת
לימור מרגולין-יחידי, שהרחיקה אדם מן האולם ולאחר מכן טענה שהדיון היה בדלתיים סגורות - מבלי שהודיעה על כך. התלונה נמצאת מוצדקת.
פסק דין בבית המשפט העליון התעכב אצל אחד משופטי ההרכב, שבמשך שלוש שנים לא כתב את חוות דעתו. הנציב קבע, כי הסבריו של השופט - תיק מורכב ועומס עבודה - אינם מצדיקים את העיכוב.
דוגמאות נוספות לתלונות מוצדקות המובאות בדוח:
- שופט ועורך דין החליפו ביניהם מילים קשות וביטויים בלתי ראויים. גם אם עורך הדין "התחיל", השופט היה חייב להימנע מלהיגרר אחריו.
- שופטת אמרה לאחד הצדדים "נמאסתם עלי" וטענה, שלעיתים על בית המשפט להבהיר להם שהתנהגותם פסולה. בית המשפט צריך להביע באיפוק את מורת רוחו כאשר זו קיימת.
- שופטת השתמשה במילה "יאללה" כביטוי של "הבה נתקדם". נשיא בית המשפט העליון העיר לשופטת, שאין זו התבטאות ראויה.
- שופט אמר לעורכת דין, כי בישיבת השופטים הקרובה יספר כבדיחה שהיא סירבה לפשרה "בגלל 1,000 שקל". הייתה זו התבטאות פסולה.
- שופט הפעיל לחץ כבד ובלתי ראוי על הצדדים להסכים לפשרה, דבר שהביא את אחד מעורכי הדין להתפטר מהייצוג. הנציב קבע, כי ראוי לשקול צעדים משמעתיים נגד השופט.
- שופט עיכב פסק דין במשך ארבע שנים, והסביר שהמתין לפסק דין של ביהמ"ש העליון שעשוי היה להשפיע על הכרעתו. הנציב קבע, כי היה עליו לעדכן את הצדדים, במיוחד כאשר מדובר בעיכוב שלא ניתן להאריך את אורכו.
- ניצולת שואה התלוננה, כי דיון בעניינה מתמשך שמונה שנים. למרות הערותיו של הנציב, העיכוב נמשך והנציב קבע שעל השופט לקבוע לוח זמנים נוקשה לסיום הדיון.
- שופטת עבודה החלה לכתוב פסק דין רק שנה וחצי לאחר שהבטיחה שהיא עושה זאת. הנציב הפנה את תשומת ליבם של שרת המשפטים ונשיאי בית המשפט העליון ובית הדין הארצי לעבודה למקרה זה.
- בית משפט למשפחה עיכב במשך חצי שנה החלטה על מזונות זמניים, האמורה להינתן בתוך 45 יום.
- אישה התלוננה שבית המשפט למשפחה הוציא את בתה מחזקתה מבלי לזמן אותה אפילו לדיון אחד. הנציב קבע, שבית המשפט פעל בניגוד לתקנות.
- שופט כתב בפסק דין, כי שמאי שהגיש חוות דעת בתיק נוטל שכר גבוה מן המקובל. הנציב קבע, שלא היה מקום לקביעה כזו כלפי מי שאינו צד לתיק מבלי לקבל את תגובתו.
- דיין בבית דין רבני התבטא בחריפות כלפי עורכת דין, לדבריו - בשל חוסר נימוס מצידה. הנציב קבע, שלא היה מקום להתבטאויות כאלו.
- דיין בבית דין רבני נהג להטיל על אחד מעובדי בית הדין לקבל בטלפון תגובות של צדדים, ועל סמך זאת כתב את החלטותיו. הנציב קבע שמדובר בנוהג פסול שחייב להיפסק מיד.
- ראש הרכב בבית דין רבני נפגש ביחידות בלשכתו עם אחד מבעלי הדין. הנציב קבע, שמדובר בהתנהגות שאינה תקינה.