X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מסביר שהליך כזה עדיף הן לנפגע, הזוכה בשיקום שמו הטוב, והן לפוגע שיכול לברר את העובדות ומסיר מעליו הוצאות משפטיות כבדות וסיכון לתשלום עתידי גבוה
▪  ▪  ▪
סולברג. ליישם את ה"חפץ חיים" [צילום: פלאש 90]

שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, מציע שינוי מרחיק לכת בדיני לשון הרע: התנצלות ותיקון מיידיים, תוך תשלום פיצוי נמוך לנפגע. סולברג העלה את הצעתו במאמר שפרסם בזמנו בדף פרשת השבוע של משרד המשפטים, וחזר עליו (יום ו', 28.3.14) בסמינריון משפט עברי של מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.
סולברג מסביר, כי כיום ניתנים פסקי דין במשפטי לשון הרע זמן רב לאחר הפרסום, כאשר כבר אין בכך תועלת משום שיקום שמו הטוב של הנפגע. כך יוצא, שהמשפטים מתמקדים בפיצוי הכספי והתובעים נתפשים כרודפי בצע.
"אפשר גם אחרת: פרסום תיקון ו/או התנצלות סמוך לפרסום הפוגע במקום, במידה ובדרך שנתפרסמה לשון הרע, ללא סייכ, בצירוף פיצוי כספי נומינלי, עשוי לעשות צדק הרבה יותר מפיצויי עתק לאחר כמה שנים בלווית תיקון מהוסס שנזקו עולה לעיתים על תועלתו, וכשרק המעגל הקרוב לנפגע זוכר את פרטי הפרסום הפוגע, וכל השאר זוכרים במעומעם 'מי נגד מי'", מציע סולברג.
לדברי סולברג, בהליך כזה ניתן לברר בקלות את העובדות לאשורן, הוא יביא ליתר הקפדה מלכתחילה ובטווח הארוך יעלה את קרנה של התקשורת. הנפגע יזכה לתיקון מיידי של שמו הטוב, והפוגע לא יסתכן בתשלום עתידי גבוה ולא ישא בעלויות משפטיות כבדות.
סולברג מזכיר, כי יוזמות דומות קיימות בשנים האחרונות בארה"ב. והוא מסכם: "מימוש הצעה מעין זו עשוי לשרת את הנוגעים בדבר במעגל הראשון, קרי, הנפגע ומפרסם לשון הרע; כמו גם מי שמצוי במעגל השני, קרי, הקוראים, המאזינים והצופים. לטוב יהיה לחופש הביטוי ולשם הטוב של האדם גם יחד. והאמת תורה דרכה".
בהרצאתו בסמינריון אמר סולברג, כי הוא סבור שיש ליישם את המשפט העברי בדין הישראלי לא ברמה של עקרונות, אלא תוך לימוד מעשי מאלפי שנות חוכמה וניסיון. הוא הביא את דיני לשון הרע כדוגמה לכך, בתרגמו ללשון מעשית מודרנית את הנחיותיו של ר' ישראל מאיר הכהן מראדין ("חפץ חיים") בנוגע ללשון הרע מותרת:
"יש צורך באמינות. פרסום דבר שיש בו לשון הרע צריך להיות מבורר ואמיתי, ולא דבר שמקורו בשמועה מפוקפקת. צריך שיהיה מדויק, שיתפרסם במלואו, בהקשרו הנכון. אין להוסיף ואין לגרוע. לא דומה פרסום שנעשה לראשונה, לפרסום דבר שכבר נודע ברבים. הניסוח צריך להיעשות באופן הוגן, לתאר דברים כהווייתם.
"מידע מסופק - יש להציגו ככזה, ואף זאת, רק אם התועלת שתצמח מן הפרסום מסתברת יותר מן הנזק שעלול להיגרם. יש לדקדק היטב בכוונת המפרסם, שאם שיקולים זרים (כלכליים, פוליטיים) הנחו אותו, קיים חשש למהימנות הדברים בכלל ולאופן הצגתם בפרט. פרסום לשון הרע ראוי לו שלא ייעשה לתאבון. יש צורך במידתיות, בכנות. יש לזכור ולהזכיר כי מוות וחיים ביד הלשון".

תאריך:  02/04/2014   |   עודכן:  02/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תיקון מיידי ופיצוי מוגבל בלשון הרע
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
קישקוש.הרי מוציא הדיבה לא
מומחה ללוח שנה  |  2/04/14 09:21
2
כל-הכבוד בידיוק כך צריך להיות
אור-אל  |  2/04/14 09:48
3
לא הצעה חכמה במיוחד !
ישמעאל  |  2/04/14 10:38
 
- השופט סולברג חכם- תיקון מיידי
עיניה  |  2/04/14 12:33
4
קבע פיצויים כמו שצריך
ואז זה יסתדר  |  2/04/14 14:39
5
לא ברור
עידןסובול   |  2/04/14 16:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בפעם השנייה תוך שבועיים נוזף בית המשפט המחוזי בתל אביב בעורך הדין המרבה לייצג משקיעים    אבניאלי נוזפת גם בעו"ד זוהר לנדה ומזהירה שתטיל עליהם הוצאות אישיות
הדר פרבר
5 הרוגים ברעידת אדמה בצ'ילה    עוצמת הרעש החזק - 8.3 בסולם ריכטר    אזהרה מפני גל צונאמי למדינות באזור
איתמר לוין
זוהר ארבל הודיע שלא הצליח לקבל דחייה של דיון בבית המשפט בבאר שבע, הדיון לא הסתיים ולכן לא יוכל להתייצב לדיון בערעור פלילי שהוא אשר הגיש אותו
איתמר לוין
אחד מעורכי הדין הבולטים בתחום הפירוקים והכינוסים הגיש ערעור למרות שאין לו רשות לעשות זאת, לא קיבל את הסכמת כונס הנכסים של מרשו ודחה את הצעת ביהמ"ש העליון למחוק אותו
עופר וולפסון
הרוכבים הראשונים זכו ליהנות מסיבוב על הגלגל המרשים שנפתח בעיר ההימורים - חלק מקומפלקס ענק חדש שעלות הקמתו מעל חצי מיליארד דולר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il