רגע היסטורי צוין בפרויקט קו הרכבת לכרמיאל, הנסלל על-ידי חברת נתיבי ישראל. בפיצוץ מבוקר שבוצע (יום א', 13.4.14) במנהרות הכרם, בעומק של כ-200 מטרים מתחת ליישוב גילון, נפרצה המנהרה הראשונה בפרויקט.
הפועלים בשני ראשי הכרייה של שותפות החברות
דניה סיבוס וחברת התשתיות הסינית CCECC, נפגשו במנהרות לאחר פיזור העשן, התחבקו והניפו את דגלי ישראל וסין. קו הרכבת החדש באורך 23 ק"מ הנסלל בין הקריות לכרמיאל הוא קו הרכבת החשמלית הראשונה הנבנה בארץ, במקביל לקו נוסף המוקם בקו הרכבת המהירה לירושלים.
לפני כחודש נבחרו החברות הבינלאומית להנחת המסילות, ציוד התקשורת והאיתות. לפני כשבועיים הגיעו לישראל קרונות ראשונים המותאמים להפעלה חשמלית ובשבוע הבא אמורה להסתיים כריית המנהרה השנייה. בנתיבי ישראל מעריכים כי בעוד שלוש שנים ניתן יהיה לנסוע ברכבת בשעה וחמישים דקות מכרמיאל לתל אביב.
מנהל הפרויקט, המהנדס איתמר גליל, סיפר כי הפרויקט מבוצע בהתאם ללוחות הזמנים ולמסגרת התקציב, שהיקפה כ-2.8 מיליארד שקל. בשלב הבא בפרויקט, תחל הקמת מערכת התשתית במנהרות. אורכה של כל מנהרה - 4,625 מטרים, והן מחוברות ביניהן ב-18 מנהרות קשר.
שי ברס, מנכ"ל נתיבי ישראל, אשר קיבלה בשנת 2010 את האחריות על סלילת הקו לכרמיאל, ציין כי החברה ממשיכה במקביל בתכנון הארכת הקו לקריית שמונה. "העבודות בפרויקט כוללות יצירת תוואי שיתאים למהירות נסיעה של 160 קמ"ש", אמר ברס, "לצורך כך אנו מזיזים כבישים, מקימים גשרים חדשים מעל נחל נעמן ומטים את נחל חילזון. בתום הפרויקט, נשיב לשטח אלפי פקעות של רקפות ומיני צמחים, הנשמרים בתקופת העבודות על-ידי רשות הטבע והגנים בשמורת אפק".