אי.די.בי פיתוח נתנה לקבוצת JT הסינית אורהה של שלושה שבועות, עד 29 במאי, לחתום על החוזה לרכישת 32% מכלל ביטוח. כך החליט דירקטוריון אי.די.בי, שהתכנס בערב יום העצמאות. האופציה, שכבר הוארכה בעבר, פגה בראשית השבוע. בתמורה להארכת האופציה, יועלה מחיר המניות, כך שאי.די.בי תקבל עוד 64 מיליון שקל, המחיר החדש הוא 1,536 מיליון שקל.
הסיבה העיקרית לאי-השלמת העסקה, לאחר חודשים רבים של מו"מ, דיונים והסכמים, הוא שהמפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, עדיין לא הודיעה אם היא מאשרת או לא מאשרת את העסקה. על-פי חוק הפיקוח על עסקי ביטוח, אי-אפשר למכור את המניות ללא אישור המפקחת.
אם סלינגר לא תיתן את האישור עד 29 במאי, תוכל JT לקבל אופציה נוספת של שלושה שבועות, עד 20 ביוני. בתמורה, יועלה המחיר שתשלם ב-16 מיליון שקל נוספים, ויעמוד על 1,552 מיליון שקל.
הבעלים החדשים של אי.די.בי,
אדוארדו אלשטיין ומרדכי (מוטי) בן משה, מסתייגים ממכירת כלל ביטוח, שהיא אחד הנכסים העיקריים של הקבוצה. הם אינם יכולים לבטל את העסקה, כי כבר חתמו על חוזה. עם זאת, אירגנו את "פתחי המילוט הבאים, שיאפשרו אולי לבטל את העסקה:
- אם אי.די.בי פיתוח לא תקבל הלואת גישור בנקאית של 480 מיליון שקל.
- אם אי.די.בי תסכם את ההלוואה, אך בית המשפט המחוזי בתל אביב לא יאשר אותה.
- אם המפקחת סלינגר לא תאשר את העסקה עד 20 ביוני. כלומר, הם לא יסכימו לדחיה נוספת. המשמעות: סלינגר היא שתחליט אם תהיה או לא תהיה עסקה. גם אי-החלטה מצידה, עד תאריך מסוים, פירושה ביטול העסקה!
- אם ההסכם לא ייחתם סופית עד 3 ביולי.
קנס מרתיע של 300-150 מיליון שקל - אם האופציה תוארך עד 20 ביוני, תחויב JT להפקיד 150 מיליון שקל, המתוארים כ"קנס". בנסיבות מסוימות, יועלה הפקדון ל-300 מיליון שקל. סכום זה לא יוחזר אם העסקה לא תחתם מסיבה כלשהי. קנס גבוה זה עשוי להרתיע את הסינים מכניסה לעסקה.
- ההסכם המחודש קובע עוד, כי אלשטיין ובן משה יוכלו להתחיל מיום חמישי הבא, 15 במאי, במו"מ עם קונים אחרים למניות כלל ביטוח. זאת, למקרה שהעסקה עם הסינים לא תצא לפועל.
אלשטיין ובן משה, וכן שני הנאמנים לאג"ח של אי?גדי.ב.י, לא השתתפו בישיבת הדירקטוריון, מכיון שהיועצת המשפטית של החברה הגדירה אותם כבעלי ענין. הדירקטוריון התכנס לפיכך בהרכב של חמישה - היו"ר
אהרון פוגל וארבעה דירקטורים חיצוניים - ואישר את העסקה כמתואר לעיל.