הביורוקרטיה ברבעון הראשון של 2014 גבוהה יותר מהביורוקרטיה שחוו העסקים בשנת 2013. כך עולה (יום ג', 13.5.14) מנתוני מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ "השביל שלך להצלחה". הנתונים מלמדים בייחוד על מגמה של הידרדרות בשירות של ביטוח לאומי בשנה האחרונה ושיפור בשירות לעסקים שמעניק משרד הכלכלה.
מנתוני המדד עולה כי כ-44% מבעלי העסקים בישראל סבורים כי הביורוקרטיה במשרדי הממשלה פוגעת במידה רבה עד רבה מאוד בפעילות העסקית שלהם, בשל השקעת כספים נוספת וזמן ממושך יותר לביצוע הפעילות העסקית. הפגיעה בעסקים בולטת בעיקר במשרד הבריאות שם מעל מחצית (52%) מבעלי העסקים מדווחים על פגיעה בעסק. בבטל"א ובמשרד האוצר 46% מבעלי העסקים מדווחים על פגיעה בהתנהלות העסק.
לפי נתוני המדד, 44.4% מאנשי העסקים הלינו על מערכת בתי המשפט, 39% מאנשי העסקים אמרו כי משרדי הפנים והתחבורה פוגעים בעסקם. משרד הכלכלה הכי פחות פוגע בעסקים, רק כ-35% מבעלי העסקים דיווחו כי הביורוקרטיה במשרד פוגעת בעסקים.
מדד הביורוקרטיה מגלה כי עצלות הפקידות, חוסר מוטיבציה והעדר תרבות שירות גורמים לסחבת ולזמן טיפול ארוך, והם מחוללי הביורוקרטיה העיקריים. להערכת העסקים - הזמן הסביר הממוצע לטיפול בפניותיהם הינו כשלושה שבועות וחצי (3.62), בעוד שזמן הטיפול בפועל עומד על כעשרה שבועות (9.94).
נתוני המדד מעלים כי לאורך זמן הגורם מבזבז הזמן הגבוה ביותר הינו מערכת בתי המשפט עם זמן שיא של 25 שבועות לטיפול בעסקים הפונים אליה. לשם השוואה, במגזר העסקי סבורים כי זמן הטיפול בעסקים צריך לארוך פחות משלושה חודשים (עד 10.3 שבועות).
מי המשרד הכי ביורוקרטי? 1. במקום הראשון - משרד הכלכלה (התמ"ת) שמנכ"לו עמית לנג, הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי במסגרת המדד (ציון 7.15). ברבעון האחרון המשרד שומר על יציבות בשירות ומעניק לעסקים את השירות הטוב ביותר מבין המשרדים הנמדדים. המשרד גם מתהדר בכך כי רק כ-35% מבעלי העסקים ציינו כי הביורוקרטיה במשרד פוגעת בעסקיהם, שיעור נמוך מיתר המשרדים.
2. מקום שני -
משרד התחבורה שמנכ"לו הוא עוזי יצחקי, ברבעון האחרון המשרד שומר על שירות איכותי ונוח לעסקים (7.10). על-אף שברבעון הראשון של השנה נראתה ירידה קלה בשירות, המשרד ממשיך לככב בראש הרשימה לאורך זמן. לדעת בעלי העסקים המשרד מעניק השירות המקצועי ביותר לעסקים (7.33).
3. מקום שלישי - בפער מהמקום השני נמצא משרד הפנים שמנכ"לו ד"ר שוקי אמרני, (6.73). המשרד שומר על יציבות בשירות ולא נראה שיפור בשירות לעסקים, עם זאת המשרד שיפר את מיקומו במדרג המשרדים בזכות עליה בביורוקרטיה במשרדים אחרים.
4. מקום רביעי - מערכת בתי המשפט שמנהלה הוא השופט
מיכאל שפיצר, עם ציון מדד של 6.52. בשני הרבעונים האחרונים של המדידה יציבות בשירות לעסקים. בעלי העסקים מלינים בעיקר על זמני טיפול הארוכים מהסביר בעיניהם.
5. מקום חמישי - משרד הבריאות שמנכ"לו רוני גמזו, עם ציון מדד של 6.49. השירות במשרד הבריאות ידע ימים טובים יותר ובתחילת 2013 אף דורג בין המשרדים המובילים בשירות לעסקים. העסקים מלינים בעיקר על זמני תהליך ארוכים וזמינות נמוכה של נציגי המשרד. המשרד מתהדר בתואר המשרד בו הביורוקרטיה הכי פוגעת בעסקים- 52% מבעלי העסקים ציינו כי הביורוקרטיה פוגעת בעסקיהם במידה רבה או רבה מאוד.
6. מקום שישי - משרד האוצר שמנכ"ליתו היא יעל אנדורן, עם ציון מדד של 6.29. ברבעון הראשון של השנה חלה הרעה בשירות לעסקים, בעלי העסקים מלינים בעיקר מקצועיות ואיכות הפתרונות (ציון 6.15 בלבד).
7. מקום שביעי ואחרון - הביטוח הלאומי שמנכ"לו שלמה מור יוסף, עם ציון מדד של 6.15. הביטוח הלאומי מציג את הירידה הגדולה ביותר בשירות לעסקים רבעון שני ברציפות. זמינות נציגי המוסד נמוכה (6.02) גם ביחס ליתר משרדי הממשלה. ברבעון האחרון השירות של הביטוח הלאומי נתפס כפחות מקצועי ורק כחמישית מבעלי העסקים חושבים כי השירות מקצועי במידה רבה מאוד.
"מגמת ירידה מדאיגה" שי חיון, מנכ"ל SQ מציין כי "ממצאי המדד מצביעים על עשייה יפה למען שיפור השירות במשרד הכלכלה שמציבה אותו במקום הראשון בפעם הראשונה לצדו של משרד התחבורה בציון מדד מעל 7".
עוד מציין חיון כי "בשנה האחרונה נצפית מגמת ירידה מדאיגה במדדים של משרד האוצר ושל הביטוח לאומי. זאת לאחר ששני המשרדים הללו הציגו ב 4 השנים האחרונות מגמת שיפור משפל של 6.3 ב 2009 עד לחציית קו ציון ה 7 (האוצר עמד ברבעון 2 2013 על ציון 7.07 והביטוח הלאומי השיג ציון שנתי ב 2012 של 7.06.) ומאז רק יורדים עד לרמות של 6.29 באוצר ו-6.15 בביטוח לאומי".
חיון מסביר כי "ירידה חדה זו במדדים של משרד האוצר והביטוח לאומי אחראית לבלימת מגמת השיפור הממוצעת של משרדי הממשלה הנמדדים שחווינו ב-6 השנים האחרונות וזו הפעם הראשונה מאז 2010 שהרבעון הראשון נפתח בירידה".