X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
משרד הרווחה היה שותף להבאת ילדים לישראל ללא הוריהם בניגוד להחלטת ממשלה בחלוף יותר מחצי יובל מהאסון, לא בדק המשרד אם עדיין מתקיים אלמנט של הצלה בקרב הילדים, לא עקב אחר מצב בריאותם ולא קבע נורמות או קריטריונים להבאת ילדים ארצה
▪  ▪  ▪
ילדי צ'רנוביל בנתב"ג (1990) [צילום: נתן אלפרט/לע"מ]
אסון צ'רנוביל
אירע באפריל 1986 בכור גרעיני בצפון מערב אוקראינה ודורג בדרגה החמורה ביותר של הסולם הבינלאומי לאירוע אטומי ורדיולוגי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. באירוע הופצו חומרים רדיואקטיביים לסביבה, ונזקי הקרינה פגעו באוכלוסיית האזור.

27 שנים אחרי אסון צ'רנוביל, משרד הרווחה עדיין תומך בהבאת ילדים זרים ללא בחינת המניעים, ללא תבחינים, ללא בחינות נזקקות ובחינות התאמה אחרות וללא פיקוח ובקרה. כך מגלה דוח מבקר המדינה.
משרד הרווחה לא בחן את ההיבטים השונים של הבאת ילדי צ'רנוביל לישראל כעבור תקופה כה ארוכה מהאסון - האם הייתה נחיצות בהמשך הבאתם ארצה, הכרוכה בהקצאת משאבים ניכרת, ואם כן, האם הדבר נמצא בין יעדי המשרד לטיפול, האם סדרי העדיפויות של המשרד נותרו כשהיו, והאם חלו שינויי נסיבות וצרכים של הילדים.
אף שמשרד הרווחה העביר מיליוני שקלים לעמותת צעירי אגודת חב"ד שהביאה את הילדים ארצה, הוא לא פיקח על קיום תנאי ההתקשרות עימה. בפועל שילם המשרד לעמותה גם בעבור תקופות שבהן תלמידי הפנימייה לא היו בארץ, וגם לאחר שהפכו לאזרחי ישראל והעמותה לא הייתה זכאית עוד לקבל מימון בגינם. המבקר אומר שעל משרד הרווחה לבדוק נושא זה ולפעול להשבת כספים ששולמו ביתר לעמותה.
הוא הוסיף כי אם בחר המשרד לתמוך בילדים אלה ולתקצב סיוע עבורם, אין הוא יכול להתפרק מסמכויותיו ומאחריותו כלפיהם ועליו לשאת בהן, שכן טובתם של ילדים אלו מופקדת בידיו. אם סבר המשרד שיש להמשיך להביא ילדים אלה לארץ, היה עליו לעשות זאת באישור הממשלה ובדרך שתקבע או לעשות זאת בדרך המקובלת, באמצעות תוכנית נעל"ה - שהיא תוכנית מפוקחת על כל שלביה.
משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את התנהלות משרד הרווחה בכל הקשור בפרויקט ילדי צ'רנוביל. עקרון היסוד של תקנון העבודה הסוציאלית (תע"ס) הוא שגדילת ילד בחיק משפחתו הטבעית מבטיחה את התפתחותו התקינה. הילדים הובאו לישראל לאחר שנותקו מבתיהם, מארצם וממשפחותיהם, ונקלטו בפנימייה בלא שהגורמים המוסמכים לכך במשרד בחנו אם יציאתם מן הבית עשויה להיטיב עימם, ואם צרכיו וטובתו של כל ילד נבדקו בהליך סדור מראש. משכך, תמיכת המשרד בעמותה אשר עודדה ניתוק ילדים ממשפחתם, מבתיהם וממולדתם, הגם שנעשה בהסכמת הוריהם, אינה מתיישבת עם בחינת טובת הילד ועם המינהל התקין.
בעיה מערכתית
דוח מבקר המדינה מתייחס גם באופן מערכתי להבאת ילדים לישראל שלא על-ידי הוריהם. חלק מן הילדים מגיעים לתוכניות שבפיקוח משרד החינוך וחלקם מובאים בידי גורמים פרטיים, ללא ידיעת המדינה. לדעת משרד מבקר המדינה, אין המדינה יכולה להסכים לתופעה של הבאת ילדים אליה ללא הוריהם בידי מי שאיננו מוסמך על ידה ובלי שיהיה בידיה מלוא המידע עליהם. במצב זה אין המדינה יכולה לפקח על הטיפול בילדים אלה, בשים לב לאמנה הבינלאומית שהיא חתומה עליה (שכן ילד ללא הורים/אפוטרופוס בישראל עלול להיות חשוף לפגיעה).
המבקר רואה בחומרה את העיכוב המתמשך בעבודת הוועדה הבין-משרדית שמינתה ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת ובקביעתם ואישורם של נהלים לכניסת ילדים לישראל ויציאתם ממנה. על רשות ההגירה והמשרדים הרלוונטיים לפעול ללא דיחוי נוסף לאישורם ולהטמעתם של הנהלים, לרבות מנגנוני בקרה ופיקוח על מקום הימצאותם של הילדים ועל הגורם האחראי להם. עליה לדאוג שיהיה בידיה מידע עדכני ומלא עליהם ולהסדיר את העברתו למשרדים הרלוונטיים.
מן הראוי שמשרד המשפטים יפעל לקידום הסדרה חוקית של אפוטרופסות נוספת על זו של ההורים השוהים בחו"ל, לילד השוהה לבדו בישראל תקופה ממושכת, וזאת בהתחשב בגילו ובמשך השהות שלו ותוך שמירה על איזון בין אחריות ההורים לבין דרישות החוק להגנה על הילד.
על משרד החינוך לבחון את התוכניות שבאחריותו, לרבות בחינת האפשרות לאחד את הליכי המיון ואת דרישות הקבלה לתוכנית נעל"ה, למסלול נעורים ולתוכנית המגמות. כמו-כן, עליו לקבוע את מדיניות המשך הפעלת התוכניות בשים לב לתקציבים המושקעים בהן ולמידת השגת המטרות שהוגדרו להן.

תאריך:  14/05/2014   |   עודכן:  14/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צ'ק פתוח לחב"ד: ילדי צ'רנוביל ללא פיקוח
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
אלעזר לוין
מנכ"ל הרשות לא דיווח, שאחיו עובד בתפקיד בכיר במפעלי ים המלח, שיש להם קשרים עסקיים עם הרשות    הוא גם לא פרש מראשות ועדת ההיגוי של הרודיון, הנתונה לפיקוח הרשות    רק התערבות מבקר המדינה אילצה אותו לפרוש
מירב ארד
המשרד לקליטת עלייה פועל ללא כל תוכנית אסטרטגית, אינו בודק את הקצאת כספי התמיכות לאוכלוסיות העולים במדינות השונות ופועל ללא אפקטיביות למיצוי פוטנציאל העלייה בקרב בוגרי תוכניות לחיזוק הזהות היהודית
עידן יוסף
דוח המבקר: בשיעור בלתי מבוטל של ביצי מאכל נותרו שאריות של תרופות אסורות    בעיה מערכתית בפיקוח הווטרינרים הרשותיים על שחיטה והעברת בעלי חיים
עופר וולפסון
בקרה לקויה על השימוש במבנים לייעוד שנקבע להם, מצב תחזוקתי ובטיחותי ירוד והפעולות שננקטו (או היעדרן) לתיקון הליקויים    מה קורה עם מבני הפיס המצויים ברחבי המדינה?
איציק וולף
מבקר המדינה מצא כי הפיקוח של משרד החינוך על הטיולים שאליהם יוצאים ילדי בית הספר לקוי מבחינת התכנים הפדגוגיים ומבחינת גובה התשלומים שנדרשים ההורים לשלם    תוכנית המתמטיקה לא חודשה כבר עשרים שנה ובחינוך הממלכתי דתי לא מקבלים התלמידים את כל שעות המתמטיקה הנדרשות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il