X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בסוף 2012 הגיע הגרעון החשבונאי המצטבר ל-1.5 טריליון שקל, בעיקר בשל הפנסיה התקציבית והתחייבויות הביטוח הלאומי - אך הממשלה אינה דנה בנושא ומגלגלת אותו לשנים הבאות
▪  ▪  ▪
התעלמות מתמשכת

הממשלה אינה דנה בסוגיית הגרעון האדיר, ההולך וגדל בקצב מהיר, למרות שיהיו לו השלכות משמעותיות על תפקודם של המדינה ומוסדותיה כבר בעוד שנים אחדות. כך קובע (יום ד', 14.5.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
בסוף מאי 2013 הגיש שר האוצר, יאיר לפיד, למבקר המדינה את הדוחות הכספיים של ממשלת ישראל ל-31 בדצמבר 2012. יתרת הגירעון החשבונאי המצטבר בהון שצוינה בדוחות הכספיים היא 1.5 טריליון שקל. יתרה זו כוללת בעיקר 593.1 מיליארד שקל בגין התחייבויות לפנסיה תקציבית (שיגיעו לשיא של 26 מיליארד שקל בשנת 2032); עוד 16 מיליארד שקל בגין התחייבויות אחרות לעובדי מדינה; 440 מיליארד שקל - עתודות בגין התחייבויות הביטוח הלאומי; ו-5.9 מיליארד שקל בגין הפרשה לתביעות משפטיות.
הגירעון החשבונאי השנתי נטו - הכולל לא רק את התקציב, אלא את כל פעולותיה של המדינה - הסתכם ב-113.6 מיליארד שקל בשנת 2012 לבדה. לדעת המבקר, על משרד האוצר להביא בחשבון בעת ניהולו השוטף של תקציב המדינה לא רק את הכללים הפיסקליים השנתיים, אלא גם את הגירעון החשבונאי ואת ההוצאות על בסיס מצטבר שנכללים במאזן המדינה.
ליקויים לא תוקנו
לפני מקבלי ההחלטות לא מוצגת תחזית בדבר התחייבויותיה של המדינה ויכולתה לעמוד בהן בטווח הארוך. תחזית זו אמורה לסייע לממשלה לשפר את מוכנותה להתמודד עם סיכונים פיסקליים אפשריים ולהביא בחשבון גם שיקולים של קיימות פיסקלית - כדי להקטין את הסיכון שיהיה על מקבלי ההחלטות בעתיד להתמודד עימו. על-אף הגירעונות החשבונאיים השנתיים הגדולים והמתמשכים והצורך לכסותם בעתיד באמצעות הפניית משאבים מתקציב המדינה, לא דנה הממשלה בדרכים לצמצומם.
הממשלה אינה מקיימת דיונים מסודרים בנוגע לדוחות הכספיים שהיא מגישה. כמו-כן, אף שבדוחות הכספיים מרוכזים נתונים על כלל פעילות הממשלה, הם אינם נחתמים ומאושרים על-ידי שר האוצר. מן הראוי שהממשלה תבחן סוגיה זו, שיש בה לדעת שפירא כדי להעניק יתר משקל ואמינות לדוחות הכספיים.
למרות הערת משרד מבקר המדינה בדוח מלפני שלוש שנים, טרם הושלם בדוחות הכספיים הרישום החשבונאי של נכסי משרד הביטחון ומשרד הבריאות וכן של קרקעות שמחזיקה הממשלה. ולמרות הערת המבקר לפני שש שנים, טרם השלים משרד המשפטים את רישום ההפרשות בגין תביעות משפטיות על-פי כללי החשבונאות.
"התעלמות מתמשכת"
המבקר מדגיש: "סכום הגירעון המצטבר של המדינה המצוין בדוח על המצב הכספי, אמור להיות תמרור אזהרה לפני מקבלי ההחלטות לגבי דרך פעולתה של המדינה בתחום הכלכלי. בהעדר דיון בצמצום הגירעונות החשבונאיים, יש לכאורה משום התעלמות מהבעיה וגלגולה לפתחם של מקבלי ההחלטות בעתיד.
"משרד מבקר המדינה העיר על חלק מהליקויים המצוינים בדוח זה כבר לפני כמה שנים, אך מתברר שהליקויים לא תוקנו. יש לראות בחומרה מצב זה, ועל אגף החשכ"ל והמשרדים הנוגעים בדבר לפעול לתיקון הליקויים בנחרצות וללא דיחוי. כמו-כן, על אגף החשכ"ל לוודא כי הרישום החשבונאי של הנכסים וההתחייבויות ייעשה בכל משרדי הממשלה על-פי כללי החשבונאות על בסיס מצטבר. רישום חסר ושלא על-פי כללי החשבונאות המקובלים פוגע באמינותם של הנתונים ומציג לפני מקבלי ההחלטות ולפני כלל הציבור תמונת מצב שגויה בנוגע לנושאים חשובים, דוגמת סכום הגירעון החשבונאי הממשלתי המצטבר בהון.
"יתר על כן, מדובר בהתעלמות מתמשכת של הממשלה מן הצורך לנהל את תקציב המדינה על בסיס שיקולים של קיימות פיסקלית לטווח ארוך. ניהול התקציב על-פי שיקולים אלה יסייע לוודא כי הנטל הכספי שיהיה על הממשלה בעתיד, לא יביא לשחיקה ברמת השירותים שהיא תיתן לציבור".
במישור המעשי מציע שפירא בין היתר, שמשרד האוצר יצרף לדוחות הכספיים תחזיות בדבר שיעור הגירעון החשבונאי הממשלתי המצטבר כאחוז מכלל התמ"ג, כפי שנהוג במדינות המתקדמות בעולם. כך יתאפשר למקבלי ההחלטות להשתמש בדוחות הכספיים ככלי ניהולי, וכך יינתן לממשלה זמן מספיק להיערך לשינויים הצפויים בעתיד על-פי תחזיות אלו ולשפר כבר כיום את איכות קבלת ההחלטות.

תאריך:  14/05/2014   |   עודכן:  14/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הממשלה בורחת מפצצת הזמן של הגרעון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
מנכ"ל הרשות לא דיווח, שאחיו עובד בתפקיד בכיר במפעלי ים המלח, שיש להם קשרים עסקיים עם הרשות    הוא גם לא פרש מראשות ועדת ההיגוי של הרודיון, הנתונה לפיקוח הרשות    רק התערבות מבקר המדינה אילצה אותו לפרוש
מירב ארד
המשרד לקליטת עלייה פועל ללא כל תוכנית אסטרטגית, אינו בודק את הקצאת כספי התמיכות לאוכלוסיות העולים במדינות השונות ופועל ללא אפקטיביות למיצוי פוטנציאל העלייה בקרב בוגרי תוכניות לחיזוק הזהות היהודית
עופר וולפסון
ממצאי מבקר המדינה מעלים תמונת מצב עגומה בכל הנוגע לשילובם של אנשים עם מוגבלות בתעסוקה - כ-8 שנים לאחר שהממשלה אימצה את מסקנות ועדת לרון    היעדר גוף מתכלל, ביורוקרטיה ותקציבים נמוכים מביאים לכך שרק 18% ממקבלי קצבת נכות מועסקים
איתמר לוין
מסתמכת על נתונים שמוסרים לה מוסדות מדינה אחרים    במשך 30 שנה לא נבדק מבנה ענף החקלאות בישראל    מדד חיוני לתקצוב הרשויות המקומיות פורסם באיחור של חצי שנה
עידן יוסף
דוח המבקר: בשיעור בלתי מבוטל של ביצי מאכל נותרו שאריות של תרופות אסורות    בעיה מערכתית בפיקוח הווטרינרים הרשותיים על שחיטה והעברת בעלי חיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il