X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ההפרות - נרחבות ושיטתיות: כמות המעצרים מוגזמת; קטינים נחקרים שלא בנוכחות הוריהם או קרוב אחר; לא מקבלים הודעה על הזכות להיוועץ בסניגור; החקירות נערכות שלא בידי קצין נוער; חקירות רבות מתקיימות בלילה
▪  ▪  ▪
אלפי הפרות בשנה [צילום: פלאש 90]
פרס למפר החוק
ערן קמין, שהיה קצין הנוער הראשי של המשטרה בשנת 2012 - אליה מתייחס דוח מבקר המדינה - זכה בתחילת 2013 לקידום ומונה לסגן ראש יאח"ה. זה כנראה הפרס שנותנת המשטרה למי שהיה האחראי הישיר לאלפי עבירות על החוק, שבוצעו בקצב של 20 מדי יום, או אחת לשעה.

משטרת ישראל מפרה בצורה נרחבת ושיטתית את הוראות החוק בנוגע למעצר קטינים וחקירתם. כך קובע (יום ד', 14.5.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
אף שלפי החוק יש להפעיל מעצר נגד קטינים רק כמוצא אחרון, הנתונים מורים שבמשך השנים לא חלה ירידה של ממש במספר מעצרי הקטינים. בשנים 2012-2009 חלה ירידה של כ-3% בממוצע יחסית לשנת 2008, השנה שבה התקבל בכנסת תיקון 14 לחוק הנוער המטיל מגבלות על מעצר קטנים וחקירתם.
משרד המבקר בדק מדגם של 346 תיקי מעצר משנת 2012 ומצא, כי בכל התחומים קיימת הפרה נרחבת של הוראות החוק. מהמדגם ניתן להסיק, שבשנת 2012 ב-3,200 מ-5,038 (64%) תיקי המעצרים חקירת הקטינים הייתה ללא נוכחות הורים - למרות שהחוק מחייב נוכחות כזו. שליש מהמקרים היו של ילדים בני 15-12.
לא כל ההורים יודעים שהם יכולים להיות נוכחים בחקירת ילדיהם הקטינים. בהוראות ובטפסים של חקירת קטינים אין כל התייחסות לנושא, ובמשטרה אין מידע אם הנושא הובא לידיעת ההורים. בטפסים שממלאים קציני החקירות לרוב הם אינם מפרטים אלו אמצעים הם נקטו ואל מי פנו במקרים שבהם נבצר מן ההורים להגיע.
המשטרה לא קבעה מהו "מאמץ סביר" שעל החוקרים לנקוט כדי לאתר הורה או קרוב אחר שיוזמן ללוות את הקטין לחקירה. לא נקבע גם מהו "זמן סביר" שאותו יש להמתין להורה או לקרוב בטרם ניתן יהיה להתחיל את החקירה בלעדיהם.
עוד עולה מהמדגם, כי ב-3,200 תיקי מעצרים לא מימשו הקטינים את הזכות להיוועץ בסנגור לפני החקירה, וב-2,100 תיקים הדבר נעשה אף בלי שיש אסמכתה לוויתור זה מצד הקטין.
יד קלה על הדק החריגים
אף שחוק הנוער קובע שקטין לא ייחקר בשעות הלילה, מהמדגם ניתן להסיק שב-1,600 תיקי מעצרים התקיימה החקירה בשעות הלילה. במרבית תיקי המדגם אומנם יש אישורים לחקירה בלילה, אך הם אינם מנומקים ואינם מפרטים מה הייתה העילה לשימוש בחריג המצדיק חקירה בלילה.
רק בתיק אחד במדגם צוין במפורש שהחקירה נערכה בידי חוקר נוער. בתיקי המעצרים לא מצוין האם החקירה נעשתה בידי חוקר נוער מוסמך או בידי חוקר אחר שקיבל לכך אישור. מן המדגם עולה, כי ב-92% מן התיקים לא צוין האם החוקר היה חוקר נוער והאם החקירה נעשתה בהתאם להוראות המשטרה.
המחוקק קבע מקרים חריגים (בעיקר כאשר קיים חשש לשיבוש חקירה) שבהתקיימם יהיה מותר למשטרה לנהוג באופן שונה ממה שחוק הנוער קבע לגבי קטינים. שיעור החקירות של קטינים שבהן נעשה שימוש בחריגים שנקבעו בחוק הנוער הוא משמעותי. ראוי שהמשטרה תבחן את המקרים שבהם נעשה שימוש בחריגים כדי לדעת שאין היא נוהגת יד קלה במתן אישורים לשימוש בחריגים הקבועים בחוק הנוער.
המבקר מסכם: "משטרת ישראל נדרשת לפעול בהתאם לתיקון 14 ולהטמיע ההוראות הכלולות בו בכל תחנות המשטרה. עליה לוודא שבכל תיקי המעצרים תהיה הודעה להורים; לפעול ככל האפשר לכך שחקירת הקטינים תהיה בנוכחות הורה או קרוב אחר; להקפיד שהודעתה לקטינים על זכויותיהם תהיה מלאה ומובנת להם ושחקירתם תיעשה על-ידי חוקר נוער ובשעות היום ולא בלילה.
"מהביקורת עולה תמונת מצב עגומה בכל הקשור ליישום ולהטמעה של הוראות הדין הרלוונטיות העוסקות בזכויות קטינים בהליך הפלילי. אף שהמשטרה עשתה כברת דרך בכל הקשור להליכים הננקטים כנגד קטינים, עליה לעשות בדק בית בבחינת הנושא, לפעול שבתיקי המעצרים יהיה מידע מלא על פרטי החקירה, תוך מתן דגש לקביעה באיזה שלב הקטין הוגדר כעצור, לרענן את ההנחיות, ולוודא שהתפיסה הגלומה בתיקון 14 הוטמעה בכל תחנות המשטרה כדי להבטיח את זכויות הקטינים".
המשטרה מסרה בתגובה: "ממצאי הביקורת נלמדו ונותחו, חלק מההמלצות יושמו עוד בטרם פרסומו ויישומן ימומש במלואו".

תאריך:  14/05/2014   |   עודכן:  14/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשטרה מפרה את החוק על מעצר קטינים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
המשטרה לא שומרת זכויות מבוגר
צרעה  |  14/05/14 17:25
2
המשטרה לא שומרת זכויות מבוגר
צרעה  |  14/05/14 17:25
3
המשטרה לא שומרת זכויות מבוגר2
צרעה  |  14/05/14 19:17
4
דנינו הביתה מהר - כשלון מוחלט
דנינו הביתה  |  14/05/14 20:56
5
זאת המדינה היהודית עליה חלמנו? ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  15/05/14 05:40
 
- לפני המדינה את חלמת? ל"ת
טיל אוילנשפיגל  |  1/06/14 17:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בסוף 2012 הגיע הגרעון החשבונאי המצטבר ל-1.5 טריליון שקל, בעיקר בשל הפנסיה התקציבית והתחייבויות הביטוח הלאומי - אך הממשלה אינה דנה בנושא ומגלגלת אותו לשנים הבאות
אלעזר לוין
מנכ"ל הרשות לא דיווח, שאחיו עובד בתפקיד בכיר במפעלי ים המלח, שיש להם קשרים עסקיים עם הרשות    הוא גם לא פרש מראשות ועדת ההיגוי של הרודיון, הנתונה לפיקוח הרשות    רק התערבות מבקר המדינה אילצה אותו לפרוש
מירב ארד
המשרד לקליטת עלייה פועל ללא כל תוכנית אסטרטגית, אינו בודק את הקצאת כספי התמיכות לאוכלוסיות העולים במדינות השונות ופועל ללא אפקטיביות למיצוי פוטנציאל העלייה בקרב בוגרי תוכניות לחיזוק הזהות היהודית
עופר וולפסון
ממצאי מבקר המדינה מעלים תמונת מצב עגומה בכל הנוגע לשילובם של אנשים עם מוגבלות בתעסוקה - כ-8 שנים לאחר שהממשלה אימצה את מסקנות ועדת לרון    היעדר גוף מתכלל, ביורוקרטיה ותקציבים נמוכים מביאים לכך שרק 18% ממקבלי קצבת נכות מועסקים
איתמר לוין
מסתמכת על נתונים שמוסרים לה מוסדות מדינה אחרים    במשך 30 שנה לא נבדק מבנה ענף החקלאות בישראל    מדד חיוני לתקצוב הרשויות המקומיות פורסם באיחור של חצי שנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il