X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
היחידה שהוקמה באוצר מרכזת נתונים רק על מקצת השירות הציבורי, ולכן אינה יכולה לקיים כראוי את תפקידה רשות החברות לא ידעה שהיא חויבה כבר ב-1997 להשתתף במעקב אחרי השכר
▪  ▪  ▪
בדיקות ב-6% מהגופים [צילום: פלאש 90]

יחידת האכיפה באגף השכר במשרד האוצר פועלת בצורה חלקית מאוד, ולכן חוסכת למדינה הרבה פחות כסף מכפי שיכלה לחסוך במניעת חריגות שכר בשירות הציבורי. כך קובע (יום ד', 14.5.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
היחידה הוקמה לפי החלטת הממשלה ביוני 1997, כדי למנוע חריגות שכר. ההחלטה נועדה ליצור מערכת של פיקוח ובקרה על תנאי השכר והעבודה של 330,000 עובדים וגמלאים ב-750 גופים ציבוריים. בשנת 2011 הייתה עלות השכר הכוללת של כלל העובדים בגופים אלו 54 מיליארד שקל.
הבדיקות האופקיות של השכר מספקות לאגף השכר תשתית מידע רחבה וכוללת בדבר תנאי השכר בגופים הציבוריים. בשנים 2012-2008 נערכו בדיקות כאלו ב-6% בלבד מהגופים הציבוריים בארבעה מהמגזרים: 8% מהרשויות המקומיות; 11% מהחברות הממשלתיות; 1% מאיגודי הערים; ולא נבדקה שום חברה עירונית. משמעות הדבר היא שאין בידי הממונה על השכר תשתית מידע הולמת לצורך ביצוע פיקוח ואכיפה ממשיים.
מגזר הרשויות המקומיות הוא הגדול בין המגזרים של הגופים הציבוריים. ואולם, המינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים לא ביצע בדיקות אופקיות של שכר עובדי הרשויות, למעט בדיקה של שכר העובדים הבכירים בשנים 2012-2011. הפיקוח על השכר המשולם לעובדי החברות העירוניות לא מתבצע, משום שמשרד הפנים טרם קבע הנחיות האמורות לשמש בסיס נורמטיבי לקביעת שכרם.
רשות החברות, אשר אחראית גם לעקוב אחר מדיניות השכר בחברות, לא הכירה את החלטת הממשלה ולפיה היה עליה לבצע, בתיאום עם הממונה על השכר, פיקוח ובקרה בנוגע לתנאי השכר והעבודה בחברות. החל משנת 2008 ביקרה רשות החברות את תנאי השכר של העובדים רק בחלק קטן מהחברות, ונוסף על כך ביקרה את שכר הבכירים ב-53 חברות באופן חלקי וחסר. בכך פגעה רשות החברות ביכולת הממשלה לאכוף את הוראות חוק יסודות התקציב בעניין זה.
להוסיף תקנים במידת הצורך
אגף השכר טיפל באופן חלקי בלבד בחריגות השכר לכאורה בחברות הממשלתיות ובגופים נתמכים בשנת 2010. לפיכך אי-אפשר לדעת אם נדרשות פעולות אכיפה כנגד הגוף הציבורי. טיפול חלקי כזה פוגע ביעילות האכיפה, ואף עלול להכשיר חריגות שכר ולמנוע טיפול בהן בעתיד.
המבקר מציין: "על-פי נתוני יחידת האכיפה, בעקבות פעולות יחידת האכיפה בשנים 2012-2010 חסכו הגופים הציבוריים סכום כולל של 1.5 מיליארד שקל. בהנחה שהיקף חריגות השכר בגופים שנבדקו בבדיקות אופקיות דומה להיקף החריגות בכלל הגופים הציבוריים (750 גופים), הרי שאכיפת הוראות החוק על כל הגופים האלה עשויה הייתה להביא לחיסכון גדול במידה ניכרת".
החולשה באכיפת הוראות חוק יסודות התקציב על הגופים הציבוריים הועלתה שוב ושוב במשך כעשור (2013-2004), והגורמים השונים סברו שמקורה במידה רבה במחסור בכוח אדם ביחידת האכיפה. הדבר מחייב את הממונה על השכר להשלים את הליך הבדיקה וההחלטה בנושא, שבו הוחל עוד בתחילת 2010, ולהגיש לנציבות שירות המדינה בקשה מפורטת להוספת התקנים; אם יימצא שהם נחוצים, יש להוסיף אותם.
לבסוף קובע המבקר: "על הממונה על השכר להשלים את התיאום עם הגופים המאסדרים ואת חלוקת עבודת הבקרה ביניהם, לרבות הנושאים שיש לכלול בבדיקות השכר. כמו-כן עליו ועל הגופים המאסדרים לגבש תוכנית רב-שנתית לפעילות הבקרה ולתאם ביניהם את התוכניות. על אגף השכר לרכז את הנתונים על הבדיקות האופקיות שנעשו במשך השנים, וכן להשלים את מאגר הנתונים על חריגות השכר לכאורה ועל הטיפול בהן. כל אלה נדרשים כדי להבטיח תשתית מיטבית לאכיפה".

תאריך:  14/05/2014   |   עודכן:  14/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אכיפה חלקית מאוד למניעת חריגות שכר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא רק שהיחידה הזו לא אוכפת
גימלאי שותף סוד  |  14/05/14 18:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
מבקר המדינה חושף כי למרות שממשלת ישראל החליטה בשנת 2004 לסגור את המרכז הגריאטרי בראשון לציון - ממשיך משרד הבריאות להפעילו עד היום, עשר שנים אחרי    מספר העובדים גדול במאות אחוזים מן הנדרש    ההפסד למדינה מאי סגירת המוסד - כחצי מיליארד שקל
אלעזר לוין
הבטיח ב-2008 לפנות את בסיסי חיל האוויר בנתב"ג, ויפנה "בסוף 2014", מבלי לנקותו    הבטיח לפנות לפני שנים בסיסים בתל אביב, ולא פינה עד היום    אז נא להיזהר, כשהמשרד מבטיח להעביר בתוך שנתיים את בסיסיו לנגב
עופר וולפסון
פעולת חילוץ מורכבת מתנהלת בטורקיה לאחר שפיצוץ ושריפה במכרה הביאו למותם של מאות וללכודים רבים אף יותר מתחת לאדמה
אלעזר לוין
המשרד יחסל את פרויקט שיקום השכונות, ויעמיד במקום זאת תקציב גדול פי שישה לעידוד בנייה לפי תמ"א 38    כל דייר יקבל מענק של 20 עד 80 אלף שקל    סיוע לקידום 90 פרויקטים של 16 דירות
יפעת גדות
ממצא נוסף הוא כי 80 מקרי אלימות הופנו כלפי עו"ס לטיפול במשפחה    35 מקרים כלפי עו"ס לחוק הנוער וכ-20 מקרים הופנו כלפי מנהלי מחלקות
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il