עיריית כרמיאל לא תוכל עוד לגבות תשלום עבור כניסה לפארק העירוני - "כרמיכייף" (לשעבר "פארק המשפחה"). מנהל נציבות תלונות הציבור במשרד
מבקר המדינה, עו"ד
הלל שמגר, הורה לראש עיריית עיריית כרמיאל לנקוט עד 1 ביוני 2014 בפעולות כדי לחדול לאלתר מגביית דמי כניסה הנעשית ללא סמכות חוקית.
הנציבות נדרשה לעניין בעקבות תלונתו של ד"ר אהוד פינקלשטיין, שאינו תושב העיר, שנדרש לשלם בכניסה. פינקלשטיין טען כי הגבייה מנוגדת לפקודת העיריות שלפיה אין לגבות דמי כניסה לגנים ציבוריים שהקימה והסגירה עירייה, אלא אם כן ניתן לכך היתר משר הפנים לפי כללים שקבע באישור ועדת הפנים של הכנסת.
עיריית כרמיאל טענה בתשובתה כי הפארק, המופעל בשיתוף רשת המתנ"סים העירונית, אינו "גן ציבורי" אלא "מתנ"ס פתוח". לדבריה, דמי הכניסה משמשים לכיסוי מקצת הוצאות ההפעלה, ובעיר קיימים פארקים רבים אחרים שהכניסה אליהם חופשית.
הנימוקים לאיסור הגבייה אותם מונה הנציבות בבואה לאסור על העירייה את הגבייה הם:
- תכלית ההצעה לתיקון פקודת העיריות עוסקת בפארקים מסוגים שונים, לרבות כאלה הכוללים אטרקציות וגני שעשועים;
- האיסור נועד למנוע מצב בו לא יורשו להיכנס אוכלוסיות דלות-אמצעים, בעיקר כאלה הנמנות על המגזר החרדי והערבי;
- הטענה לפיה אם לא ייגבה תשלום לא יהיה תמריץ לעירייה להשקיע במתקני השעשועים ובפעילות תרבותית אינה נעלמת, אך אין בה כדי להתיר גבייה המנוגדת לדין;
- טענת העירייה כי ניתן להסיק מהמצב התכנוני של הפארק בתב"ע שמדובר בגן ציבורי נדחתה. יתרה מכך, המקום הוא שטח ציבורי פתוח, ואף קיבל את השם "פארק המשפחה";
- למרות שהמפעילה היא רשת המתנ"סים, הריהי כידה הארוכה של העירייה, והעברת שירות מהעירייה לגוף פרטי אינה הופכת אותו לבר-תשלום.
כדי להכשיר גבייה, אלדר הודיע לנציבות כי הוחלט על שינוי מהותי במיתוג המקום ובהפיכתו לאתר פעילות נופש ופנאי בשם "כרמיכייף - חוויה למשפחה". נציגי הנציבות ביקרו במקום כדי לעמוד מקרוב על ה"שינוי" ולא מצאו שינוי מהותי - הפארק נשאר פארק, וממילא נחשב לגן ציבורי.
מנהל נציבות תלונות הציבור עקץ את ראש העירייה, לאחר שהעלה בפניו טענה כי התשלום הסמלי, כלשונו, נועד לתחזוקת המתקנים ולשמירה על הבאים אל הפארק. הוא הבהיר לו כי גם ללא גביית תשלום, מחובתה החוקית של עירייה לשמור על רמת הבטיחות והתחזוקה במתקן.