X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שוטר מנסה לוות לחץ בכניסה לאוטובוס [צילום: האתר החרדי כיכר השבת]
מהומה בעלייה לאוטובוסים
ההמון במירון התפרע ועיכב פיזור החוגגים
מעל שעתיים המתינו חוגגים במירון עד לאיסוף באוטובוסים הנוסעים לא צייתו להוראות, התנפלו בהמוניהם בחוסר סבלנות על האוטובוסים ובכך הביאו לתוהו ובוהו שהצריך התערבות מצד המשטרה
לא הייתה קריסה
אף חברת תחבורה ציבורית בעולם אינה מסוגלת לתת מענה לעשרות אלפי אנשים שיוצאים מאירוע בפרק זמן כל כך קצר, מבלי שהציבור יהיה מאורגן. מה שקרה במוצאי ל"ג בעומר הוא תוצאה של כשל במנהיגות החרדית. לא התחבורה קרסה אלא המשמעת האופיינית לחרדים קרסה. לעצרת לחיזוק עולם התורה שהתקיימה כמה חודשים לפני הילולת הרשב"י הגיעו הרבה יותר אנשים (כ-290 אלף). פיזור המפגינים הלא-ירושלמים לאוטובוסים התאפשר בזכות הישמעות להוראות המארגנים והמשטרה והתנהל בסדר מופתי.
אולם במירון המשמעת התרופפה. תרמה לכך העייפות של החוגגים המותשים אחרי כמה שעות בחום, תרמו לכך השעות המאוחרות, ותרמה לכך צורת ההגעה - עם האנשים המבוגרים, עם הנשים, עם הילדים ועם עגלות התינוקות - שרק הגבירו את הדחיפות להסתלק מהר ככל האפשר. במצב כזה של חוסר סבלנות החלה מלחמת הכל בכל ונוצר סחף של תוהו ובוהו שכלל דחיפות וצעקות, במקום להמתין בסבלנות בתור. לחוסר המשמעת הזה אחראים מנהיגי הציבור החרדי והעיתונות שלו שלא קראו מראש למנוע את הדחיפות וההתפרצויות ובכך גרמו לעיכוב הפיזור מן ההר.
עיתונאים חרדיים אימצו לעצמם גישה כאילו מערך התחבורה למירון הולך לקרוס והציעו לאפשר גם לחברות התחבורה הלא-מוסדרות להגיע להר, דבר שבסופו של דבר לא התאפשר בכלל מבחינה מבצעית באף שעה של היום. הם לא נתנו לעובדות לבלבל אותם וכל העת הזהירו את הציבור מקריסה, אך לא עשו די כדי למנוע אותה ולא קראו לציבור להזמין כרטיסים מראש. על כל 50 נוסעים שהזמינו כרטיס היו כ-750 שלא הזמינו. בפועל כאמור לא הייתה קריסה תחבורתית. החברות ובראשן נתיב אקספרס הצליחה לתת מענה במחירי הפסד ובחלק מהמקרים אף ויתרה באישור משרד התחבורה על תשלום של נוסעים, בשל אלימות שהפעילו נוסעים חסרי סבלנות שצבאו על שש קופות בצפת. כמעט שלא היה פרסום בעיתונות החרדית והכללית על אופציית ההזמנה מראש, דבר שאותו אמור היה להוביל משרד התחבורה. הזמנה מראש היא מוכרח המציאות והגורמים המקצועיים חייבים לשבת על המדוכה ולהחליט האם כלקח לשנים הבאות לא יוכלו לעלות על האוטובוסים נוסעים שלא הזמינו כרטיסים מראש.
לקח נוסף שחייב להיות הוא שלא תהיה פגיעה במערך התחבורה הציבורית הסדיר. תחבורה לאירועים גדולים, מיוחדים ככל שיהיו, יכולה לבוא רק מעתודות התגבור. אם אין מספיק אוטובוסים ונהגים על המבקשים לנסוע למירון לעשות זאת באמצעים אחרים, כגון שימוש בתחבורה פרטית לא-מוסדרת, אחרת המושג תחבורה ציבורית מעוקר מתוכן.

חוסר ציות להוראות השוטרים והסדרנים הביא אמש (יום א', 18.5.14), מוצאי ל"ג בעומר, לתוהו ובוהו בשעות פיזור המוני החוגגים לבתיהם.
לפנות ערב הגיעו אלפים אל הר-מירון להדלקות המדורות האחרונות של חסידות תולדות אהרון, ובמשטרה כבר צפו את שעתיד להתרחש, והעמידו פרשים ושוטרי יס"ם כדי לשמור על הסדר. בתום האירוע נעו כ-30 אלף איש, ברובם המוחלט חרדים, אל עבר החניונים בהם עמדו האוטובוסים. ההמונים העייפים לא גילו סבלנות, סירבו לעמוד בתור והחלו להידחף, חלקם בפראות, לאוטובוסים כדי לתפוס מקום.
אוטובוסים נחסמו ולא הצליחו לנוע, וכך נוצר מצב שלאחר כמה יממות בהן התנהלה התנועה כמעט למופת המתינו אנשים עד שעתיים ולפעמים שלוש שעות כדי שיוכלו אוטובוסים לאסוף אותם.
השוטרים מנעו אסון
למשטרה במקום לא נותרה ברירה והשוטרים, בהם גם פרשים, הדפו את ההמונים שצבאו על דלתות האוטובוסים. חלק מהחוגגים נפלו וילדים צרחו, אך לדברי המשטרה לא היה מנוס מהשלטת סדר. לדבריה, אם הקהל לא היה מורחק, עלול היה להתרחש אסון ואנשים היו דורסים זה את זה.
בכלי התקשורת של המגזר החרדי האשימו את המשטרה ואת חברות התחבורה הציבורית במה שכינו "קריסה". עשרות רבות נדחסו בכל אוטובוס, וחלק מהנוסעים אף עלו על הספסלים. בחלק מן המקרים נאלצו שוטרים לעלות על אוטובוסים כדי להוריד נוסעים. אולם מפעילי התחבורה מדגישים כי כל העת היו די אוטובוסים כדי להסיע את החוגגים. לטובת העניין אף הובאו במיוחד אוטובוסים של אגד שנסעו ריקים מירושלים. גם מנהלים בחברת נתיב אקספרס שהייתה אחראית על התחבורה הציבורית להר וממנו עלו על אוטובוסים ושימשו כנהגים כדי להסיע כמה שיותר אנשים.
במהלך כל ימי החגיגות נזקקו 813 איש לטיפול רפואי על-ידי מד"א וארגוני מתנדבים שונים. מספר הפצועים הגבוה הוא למרות שמספר החוגגים השנה היה נמוך בהרבה מאשר השנה שעברה, כ-200 אלף השנה לעומת כ-400 אלף אשתקד! בציבור החרדי מאשימים בכך את המשטרה אולם נראה שהסיבה העיקרית לכך היא הכותרות בעיתונות החרדית שהפחידו את הציבור מפני קריסה אפשרית. ויסות נכון של החגיגות על-ידי המארגנים עשוי היה למנוע את המראות במוצאי ל"ג בעומר. על-פי המסורת הנהוגה במירון, ארבע המדורות האחרונות של היום מודלקות לקראת סוף היום וסביבן נערכים ריקודים. את המדורה הראשונה מדליקים רק בשעה אחת בצהריים. בשעות הבוקר של ל"ג בעומר היה מספר החוגגים קטן והגעת חוגגים בשעות הבוקר הייתה אמורה להקל על הגודש. ויסות נכון של ההדלקות כך שיתחילו מוקדם יותר היה עשוי לתרום אף הוא להקלת הלחץ בערב.
  • ממשרד התחבורה נמסר:, הטענות על קריסת מערך התחבורה הציבורית במירון הן חסרות כל שחר. מיד לאחר ההדלקה הסתער ציבור רב של חוגגים על האוטובוסים ומנע מהמשטרה ומסדרני מפעילי התחבורה הציבורית לבצע את עבודתם ולהשליט סדר. נציג משרד התחבורה נכח בחפ"ק המשטרתי במשך כל אירועי ההילולה. כמו-כן, נכח במקום באופן פעיל מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן, במוצאי שבת ובראשון. באירוע השנה הופקו לקחים רבים משנים קודמות ואין להקיש מהסתערות ההמונים בסיום האירוע אתמול בלילה, על כלל הפעילות של התחבורה הציבורית שעבדה באופן יעיל ואיכותי לאורך כל האירוע".

[צילום: האתר החרדי כיכר השבת]
תאריך:  19/05/2014   |   עודכן:  19/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההמון במירון התפרע ועיכב פיזור החוגגים
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
מתאים לאספסוף הפרימיטיבי הזה. ל"ת
רשב"י  |  19/05/14 15:35
2
עידן יוסף! מושתל של הקרן החדשה
גששבלש  |  19/05/14 17:25
3
שלוש מילים מיותרות בכתבה
פופיק  |  19/05/14 19:14
4
הארגון לוקה בחסר
לא הדתיים אשמים  |  19/05/14 20:47
5
ההמון התפרע
ארנה  |  19/05/14 21:19
 
- נכון ארנה. אם היה סדר והתחשבות
בכבוד האדם - היו  |  20/05/14 09:44
6
תסתכלו במראה במקום להאשים
שחר ג  |  21/05/14 01:04
7
קריסת ההסעות
בצלאל חתוכה  |  22/05/14 03:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
נוסעים משכונה חרדית בחיפה ישלמו הרבה פחות עבור שתי נסיעות הלוך-ושוב למירון    פער המחירים - 13.60 ש"ח!
עידן יוסף
חשש: החניונים בכרמיאל, בצפת ובטבריה לא יוכלו להכיל את כל כלי הרכב ועלולים להפריע לתחבורה הציבורית    ואקום: מרוב חלקי הארץ אין תחבורה ציבורית למירון
עידן יוסף
ההארכה בוועדת הכלכלה - עד סוף השנה    ח"כ סוויד: "הוועדה תובעת משר התחבורה לפעול לשילוב מוניות השירות במערך התחבורה הציבורית"    משרד התחבורה: אם היינו מתנהגים כאילו החוק לא בתוקף לא היו מוניות שירות; נבחנת אפשרות לשלב את מוניות השירות בהזנה לרכבת    יו"ר ארגון נהגי המוניות: משרד התחבורה מציג תמונה עגומה בצבעים ורודים
עידן יוסף
יו"ר ועדת הפנים אומרת כי הוועדה זיהתה ואקום, והמדינה אינה ערוכה כראוי להילולת הרשב"י במירון    ועדת ארבעה תוקם כדי לדאוג שהמשטרה תפתח ארבעה חניונים לכלי רכב פרטיים בארבע ערים בצפון
יצחק דנון
האח הגדול: נוסע במערכת המטרונית טוען כי מצלמות המעקב לאורך תוואי המטרונית וברציפים פוגעת בזכותם לפרטיות של הנוסעים
עידן יוסף
בכמה מאוטובוסי החברה נתלתה מדבקה האוסרת להעלות מזון ושתייה    ההנחיה נסמכת על תקנה שאינה קיימת בתקנות התעבורה    דן: מדובר בחריג, כל המדבקות יוסרו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il