X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
האלוף אמיר אשל: החיל יכול לבצע כיום ביממה מה שעשה ב-32 יום בלבנון השנייה מדגיש: היעד הוא לנצח במלחמה הבאה בתוך ימים אחדים, בשל איום הטילים על העורף
▪  ▪  ▪
אשל. "לא מבינים מה רוצים מהם" [צילום: סיון פרג']

"אנשים לא מבינים מה יש למדינה נגדם" - אומר מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, בהתייחסות מרומזת למאבק על תקציב הביטחון. אשל דיבר (יום ד', 21.5.14) בכנס השנתי לביטחון לאומי של מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל.
לדברי אשל, "למדינת ישראל אין תפיסת ביטחון קבועה. אבל אם מדברים על ארבעת המרכיבים - הרתעה, התרעה, הכרעה והגנה - הכוח האווירי הוא שחקן מרכזי בהרתעה, הכרעה ובהגנה. לכן, השפעתו של הכוח האווירי על האסטרטגיה היא מרכזית. אסטרטגיה אתה יכול לקבוע מה שאתה רוצה ואיך, אבל היא צריכה להיות מחוברת ליכולות; בלי זה, אלה רק סיסמאות.
"היכולות משפיעות על האסטרטגיה. היום זה יותר מתמיד. המשקל וההשפעה של הכוח האווירי גדולים מתמיד. הם יוצרים הרבה הזדמנויות. הדבר בא לידי ביטוי בצורה מוחשית: מטילים על חיל האוויר יותר ויותר אחריות, גם במערכה שבין המלחמות וגם במלחמה.
"הדבר הזה נובע מהעובדה שלאורך השנים, הכוח האווירי מייצר כוח מחץ והגנה חסר תקדים בהיקף שלו. הוא תמיד היה חזק, אבל במבט על הפרופורציות והמשמעויות - הוא חסר תקדים. ישראל מעמידה כיום יכולות הגנה והתקפה שניות רק לארה"ב. היכולות הללו משפיעות על האסטרטגיה ברמה היום-יומית. הן משפיעות ברמה של החלטות. ליכולות הללו יש פוטנציאל לשנות את הדרך שבה ישראל תילחם ובדרך שהיא מתמודדת ביום-יום".
אלפי קילומטרים בתוך שעות
לדוגמה ציין אשל את מדיניות הממשלה בסוגיות של טרור ואיומים על ישראל: "מטפלים בקטן ובגדול, ברחוק ובקרוב באופן מיידי. הקושי הוא בקבלת ההחלטות, ואי-אפשר לקבל אותן בלי יכולת, שמבוססת בעיקר על יכולת ההתקפה וגם על יכולת ההגנה של חיל האוויר.
"היכולת של ישראל לטפל בסוגיות טרור כאן ועכשיו, היא בעיקר בעקבות הסגולות של הכוח האווירי. אנחנו נותנים חופש פעולה יותר גדול בנושא מה, מתי ואיך. יכולות ההגנה של ישראל מאפשרות בסופו של דבר, לא להיכנס לאן שאתה לא רוצה ומתי שאתה לא רוצה. הדבר הזה הוא בשגרה ובלחימה ובכל הזירות. זה פועל בטווחים של אלפי קילומטרים בהחלטה של שעות".
אשל גילה, כי לחיל האוויר יש כיום מה שכינה "יכולת התקפית חסרת תקדים של אלפי מטרות ביממה באופן מדויק. את היכולות שלנו הכפלנו כבר פעמיים בשנתיים האחרונות. זה לא רק עניין כמותי; זה מתחבר לאיכויות מודיעיניות שנותנות כתובות במאמץ ההתקפי הזה. חיל האוויר של סוף 2014 יודע לתקוף בפחות מ-24 שעות את מה שהוא עשה ב-33 ימים בלבנון השנייה. האיכות גם השתפרה בסדרי גודל גדולים. חיל האוויר יכול לעשות ב-12 שעות את מה שהוא עשה בשמונה ימים בעמוד ענן.
"מדובר בשינוי של אבני יסוד של עשרות שנים. איך מוציאים מחיל האוויר יותר. הדבר בא משום שאנחנו מבינים, שמדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה מלחמות ארוכות. אנחנו צריכים לנצח ומהר, ולכן הספיקה של האש המדויקת והאיכותית היא משתנה מרכזי בהשגת המטרות. זה לא רק יכולת טכנית, אלא אימוץ תפיסה. מדברים על פעולה של כוח מלא של חיל האוויר מהפתיחה, כדי לפגוע הכי חזק ולקצר את המערכה. לדוגמא: מגוון רחב של מטרות בכל הזירה הלבנונית. אנחנו כנראה נגיע להישגים גבוהים מאוד. נגיע להרס של יכולות צבאיות ולהרס של יכולות של תרומה למאמץ המלחמתי של חיזבאללה, שיקח עשורים לחידוש".
אין הגנה הרמטית
על היכולת ההגנתית אמר אשל, כי היא חלק מהמאמץ וחיונית, כדי לאפשר את המאמץ ההתקפי. "אי-אפשר לפרוץ כיפה שלמה על ישראל. המאמץ ההגנתי הוא יהיה מאמץ מול אלפים, והיכולות האלו נבנות. אין יכולת הרמטית, אין דבר כזה", הדגיש.
"מה ניתן להשיג? משיגים ניצחון, זמן קצר של יממות. אי-אפשר לנהל מלחמות ארוכות. אפשר להשיג את הקטנת הנזק בעורף, למרות שאי-אפשר יהיה לעצור את זה. אפשר יהיה להשיג הרתעה לעשורים. אם במלחמת לבנון השנייה הושגה הרתעה כפי שהושגה, למרות שהמלחמה הייתה החמצה, הרי שאם מה שתיארתי יופעל, זה יהיה קנה מידה של עשורים.
"אין כוח צבאי ישיר בישראל שיכול ללכת עד הרקטה האחרונה ולהשמיד אותה. צריך להבין שתהיה יכולת שיגור. אבל כמה חשוב יהיה מה שנשאר ביחס למה שנעלם, אמל"ח ונכסים. תוצאות המלחמה ייקבעו לפי אובדן נכסים שלהם.
"מה יפריע לנו? אש על הבסיסים תהיה. אנחנו מתכוננים עד כמה שאפשר. זה יפריע וישבש, אבל לא יעצור. הגנה אווירית. טילי קרקע-אוויר מפוזרים בכל מיני מקומות בלבנון. זה ישבש אבל לא יעצור; פיתחנו ונפתח יכולת להתמודד איתו. עשינו ניתוחים מאוד מחמירים על הפגיעוּת הפוטנציאלית של חיל האוויר. שיתוק של חיל האוויר הוא אינו תיאורטי. אני מוטרד ומתעסקים עם זה שנים, אבל התווספו יכולות של הגנה אקטיבית שלא היו. יהיו פגיעות בבסיסים, אבל זה לא ישתק את החיל".
לא רק כוחות אוויריים
אשל שאל רטורית: "איך תיראה המלחמה הבאה? אני לא יודע, ואסור שנשתעבד למתכון מסוים. צריך לדבר על יכולות וגמישות ולעשות את מה שנכון. בעידן מלחמות האש, העידן הנוכחי, אתה לא יכול להרשות לעצמך לעשות מלחמה של חודש, בגלל כל הטילים שמכוונים אלינו. אם אתה מתחיל בכל הכוח, יש פה יכולת שהצד השני לא יכול להישאר אדיש אליה. אמרנו שאנחנו חייבים לייצר את היכולות והכלים, כדי שמי שיחליט - יהיו לו כלים שלא היו לו מעולם".
אשל סיים: "אנחנו מבינים את ההשפעה הפוטנציאלית שלנו ברמה הכי גבוהה. האחריות היא בתחומים רבים מאוד. אנחנו מפעילים כוחות שהם לא רק אוויריים. לחלקם אין תג של חיל האוויר ולא מדים של חיל האוויר. אנחנו במהלכים מאוד משמעותיים להמשיך לשמור ולפתח את היכולות של חיל האוויר. אלו כלים אנחנו מוסיפים לארז הכלים של ישראל. אנחנו הרבה יותר קטלניים. מי שעושה את כל זה, אלו אנשים. הם לא מבינים מה יש למדינה נגדם. הם יודעים שכאשר יש סירנה, כולם יסתכלו על חיל האוויר בתקווה שיציל אותם. הם האוצר הגדול".

תאריך:  21/05/2014   |   עודכן:  21/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אמיר אשל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפקד חיל האוויר: יכולים לתקוף אלפי מטרות ביום
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אלפי מטרות ביום
שמ  |  21/05/14 19:51
2
קשקשן, ראינו אתכם במלחמת
חשדנית  |  21/05/14 21:04
 
- you should shut up ל"ת
james0  |  22/05/14 03:06
3
חלוץ מספר 2 רק שהפעם קטן יותר ל"ת
רב רבן  |  21/05/14 21:46
4
let the IDF win
gilead  |  22/05/14 00:45
5
ישראלים - אף אחד לא יגן עליכם!
הרואה את הנולד  |  22/05/14 05:42
 
- והסיבה לכל זה -
חשדנית  |  22/05/14 11:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י. לוין
תוקף את משרד האוצר: אין דיונים רציניים אלא מערכה שפוגעת בצה"ל ובישראל    "רבע מהנגדים הצעירים מקבלים השלמת הכנסה; קצין צעיר אמר לי שלא נוח להסתובב ברחוב במדים"
פייננשל טיימס‏
אפל במקום השני    קצת פחות מחמישית מ-100 המותגים המובילים כלולים בקטגוריית הטכנולוגיה, והם תורמים קרוב לשליש מסך ערך המותגים המובילים‏
אריאל י. לוין
האג'נדה של רפאל: רחוק וסלקטיבי    מנכ"ל אלתא: בלי ייצוא לא תתקיים התעשיה הביטחונית    מנכ"ל אלאופ: התעשיה הביטחונית לא מחפשת אקזיט
צחי הופמן
יצחקי בנציוני וסמנכ"ל השיווק יובל אטד הודיעו לבעל השליטה בן דב על התפטרותם "מסיבות אישיות"    בפברואר בוטל הזיכיון של סאני למכירת מכשירי סמסונג לחברות הסלולר
נדב נוימן
החברה מנסה להרגיע וטוענת כי לא נגנבו פרטי כרטיסי אשראי, אך מבקשת מהמשתמשים להחליף סיסמאות    המניה יורדת בכ-1.5% בוול סטריט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il