X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
התמונה המצטיירת במרבית המדדים היא שככל ששלב הגיל גבוה יותר, כך נרשמים פחות דיווחים על אלימות. נרשמו גם מספר חריגים לממצא זה
▪  ▪  ▪
האלימות עדיין כאן

למרות שבין השנים תשע"א לתשע"ג חלה ירידה במדדי אלימות רבים בבתי הספר היסודיים, בבתי הספר העל יסודיים נרשמה בעיקר יציבות, או במילים אחרות - אין ירידה ברמת האלימות.
זאת על בסיס נתונים שמפרסמת (יום ג', 27.5.14) הרשות הארצית להערכה ולמדידה בחינוך (ראמ"ה). הנתונים מתייחסים לשנת הלימודים תשע"ג (2013), בהשוואה לשנים תשס"ט (2009) ותשע"א (2011).
מהדוח עולה כי בין השנים תשס"ט לתשע"א, נרשמה ירידה ניכרת בשיעורי התלמידים המדווחים על אלימות מסוגים שונים, וזאת בכל שכבות הגיל (יסודי ועל יסודי).
בתשע"ג, התמונה המצטיירת במרבית המדדים היא שככל ששלב הגיל גבוה יותר, כך נרשמים פחות דיווחים על אלימות. נרשמו גם מספר חריגים לממצא זה: ביצוע אלימות כלפי הצוות, הבאת נשק קר לביה"ס, שתיית אלכוהול ושימוש בסמים במהלך החיים; בתופעות אלו, ככל ששלב הגיל גבוה יותר, כך עולה שכיחות הדיווחים.
בהשוואה על-פי מגזר-שפה נמצא כי תלמידים בבתי ספר דוברי ערבית מדווחים בשיעורים גבוהים יותר על התופעות השליליות שנבדקו בשאלונים. זאת, פרט לאלימות מילולית ולשתיית אלכוהול, תופעות בהן הפער שנרשם הוא בכיוון ההפוך.
בין השנים תשס"ט לתשע"ג נרשם שיפור במרבית המדדים שנמדדו (ירידה בדיווחים על אלימות). לא נרשמה הרעה באף לא אחד מהמדדים. בין המגמות הבולטות שנרשמו בין שנים אלו: ירידה בשיעור התלמידים המדווחים על: אלימות קשה, אלימות חברתית, אלימות מצד הצוות וכלפי הצוות, אלימות מינית, אלימות בהסעות ושתיית אלכוהול.
המגמה הנ"ל מאפיינת את כל שלבי הגיל, והיא בולטת במיוחד בכיתות ד'-ו' (יסודי) ובכיתות ז'-ט' (חט"ב); בשני שלבי גיל אלו נרשם בין השנים שיפור במרבית המדדים. המגמה מאפיינת גם את כיתות י'-י"א, כאשר במחצית מהמדדים בכיתות אלו נרשם שיפור ובמחציתם נרשמה יציבות. המגמה הנ"ל מאפיינת את שני מגזרי השפה, והיא בולטת במיוחד בבתי"ס דוברי ערבית (ובייחוד בכיתות ד'-ו' בבתי"ס דוברי ערבית שבהם נרשם שיפור בכל המדדים שנבדקו).

אלימות קשה
נרשמה ירידה בשיעורי המדווחים על קורבנות לאלימות קשה בשכבות ד'-ו' וז'-ט'
▪  ▪  ▪

אלימות קשה - נרשמה ירידה בשיעורי המדווחים על קורבנות לאלימות קשה בשכבות ד'-ו' וז'-ט' ויציבות בשכבות י'-י"א. בהסתכלות על שתי הפעימות האחרונות (תשע"א ותשע"ג), ניכרת המשך ירידה בשכבות ד'-ו', ויציבות בשכבות ז'-ט' וי'-י"א. מגמות דומות בשני מגזרי השפה.
אלימות חברתית - נרשמה ירידה בשיעורי המדווחים על קורבנות לאלימות חברתית בכל שלבי הגיל. בהסתכלות על שתי הפעימות האחרונות (תשע"א ותשע"ג), ניכרת המשך ירידה בשכבות ד'-ו'. בשכבות ז'-ט' וי'-י"א ניכרת יציבות. מגמות דומות בשני מגזרי השפה.
אלימות דיגיטלית - אלימות דיגיטלית (שימוש באינטרנט ובסלולר באופן פוגעני): נרשמה יציבות בשיעורי המדווחים על קרבנות לאלימות דיגיטלית. בהסתכלות על שתי הפעימות האחרונות (תשע"א ותשע"ג), ניכרת יציבות בשכבות ד'-ו' ו-י'-י"א ועלייה בשכבות ז'-ט'. יש לציין כי בבתי"ס דוברי ערבית נרשמה בין השנים תשע"א ותשע"ג עלייה בשיעורי המדווחים על קורבנות לאלימות דיגיטלית בשכבות ז'-ט' ובשכבות י'-י"א.
אלימות מינית - אלימות מינית (ניסיונות לפגוע באופן מילולי או פיזי עם אוריינטציה מינית): נרשמה ירידה בשיעורי המדווחים על קרבנות לאלימות מינית בכל שלבי הגיל. בהסתכלות על שתי הפעימות האחרונות (תשע"א ותשע"ג), ניכרת יציבות. יש לציין כי בשכבות ז'-ט' בבתי ספר דוברי ערבית נרשמה עלייה בשיעורי המדווחים בין תשע"א לתשע"ג.
שתיית משקאות אלכוהוליים במהלך החיים (משקאות בעלי ריכוז אלכוהול גבוה כגון וודקה, עראק וכיו"ב) - נרשמו ירידות בשיעורי המדווחים על שתיית משקאות בעלי ריכוז גבוה של אלכוהול, כאשר אפשר לראות את הנתונים שנרשמו בתשע"ג כהמשך מגמת הירידה שנרשמה בתשע"א (בעיקר בשכבות כיתות ו', וגם בשכבות י' - י"א). יש לציין כי שיעורי המדווחים על שתיית משקאות אלכוהוליים בבתי"ס דוברי עברית גבוהים באופן משמעותי מהשיעורים המקבילים בבתי"ס דוברי ערבית (56% לעומת 15%, בהתאמה).
תחושת המוגנות של תלמידים בבית הספר - ככלל, מצטיירת מגמה של עלייה קלה בשיעורי התלמידים המדווחים כי הם חשים מוגנים ובטוחים בבית הספר. בכיתות ד'-ו נרשמה עלייה (3%) גם בתשע"א וגם בתשע"ג, בכיתות ז'-ט' נרשמה עלייה (6%) בתשע"א ויציבות בתשע"ג ובכיתות י'-י"א נרשמה בתשע"א יציבות ובתשע"ג עלייה (3%).
עוד אפשר לראות כי רוב גדול בקרב התלמידים בכל שלבי הגיל מדווחים כי אכן חשים מוגנים ובטוחים. שיעורי המדווחים על מוגנות בבתי"ס דוברי עברית מעט גבוהים יותר מאשר בבתי"ס דוברי ערבית, והמגמות בשני מגזרי השפה דומות.

ניסיון למנוע
החינוך מתמקד בניהול לגלישה נבונה ואחראית כשיגרה והקניית נורמות התנהגות ראויות
▪  ▪  ▪

למידה רגשית וחברתית- תוכנית "מפתח הלב" מתמקדת בפיתוח ערכי של התלמידים, בהם: אחריות, כבוד, נתינה וניהול קונפליקטים. תוכנית "כישורי חיים" מדגישה את הפיתוח הרגשי, החברתי והערכי של התלמידים, ומקנה כישורי חיים ומניעת התנהגויות סיכון כאורח חיים במרחבי החיים השונים - פנים אל פנים ובמרחב הווירטואלי.
במסגרת "כישורי חיים" פותחו לאחרונה חומרים עדכניים ששולבו בתוך התוכנית: תוכנית המתייחסת לתופעת הדחייה החברתית -ה"חרם" ונותנת מענה לצוותי החינוך לעסוק בתחום זה במסגרת הכתה, תוכניות ייעודיות למניעת שימוש לרעה בסמים, אלכוהול וטבק -
כמו-כן תוכנית לטיפול בבריונות, המדגישה את מנהיגות הנוער כמובילי דעה, כשומרי סף ובעלי יכולת לקחת אחריות אישית וחברתית במציאות משתנה ובמרחבי החיים השונים (במרחבי ביה"ס, מחוץ לכותלי ביה"ס ובמרחב האינטרנטי).
התנהלות מיטיבה ברשת ומניעת פגיעה - משרד החינוך מתמקד בניהול לגלישה נבונה ואחראית כשיגרה והקניית נורמות התנהגות ראויות, מניעת פגיעה באמצעות הרשת והימנעות מהתנהגויות סיכון. התוכנית פועלת במהלך כל השנה, במסגרת "יום האינטרנט הבטוח"
טיפול בתלמידים עם בעיות התנהגות - המשרד מפעיל תוכניות לתלמידים עם בעיות התנהגות. הטיפול כולל מענה לתלמידים, הדרכה לצוות החינוכי ומתן הדרכה להורים ושיתופם בתהליך הטיפולי.
טיפול בתלמידים המעורבים בשימוש בסמים ובאלכוהול - תוכנית חינוכית טיפולית לתלמידים בחטיבה העליונה המעורבים בשימוש באלכוהול, טבק וסמים.
התפתחות אישית ומעורבות חברתית - במסגרת הלמידה המשמעותית תחל לפעול בכל המערכת בשנת הלימודים הבאה, תשע"ה, תוכנית להגברת המעורבות החברתית של הילדים ובני הנוער. כחלק מהתוכנית למעורבות חברתית יתקיימו תוכניות עמיתים בנושא מניעת אלימות ועמיתים לגלישה בטוחה ברשת.

נתוני הניטור נאספו באמצעות שאלוני אלימות במסגרת מדגם ארצי מייצג של תלמידי כיתות ד'-י"א, כאשר השאלונים התמקדו בשורה של תופעות אלימות והתנהגויות בסיכון בבית הספר. בין התופעות: אלימות קשה, אלימות מתונה, אלימות חברתית, אלימות באמצעות תקשורת דיגיטלית, אלימות מילולית, חבורות אלימות ומעשי בריונות, אלימות מינית, שימוש באלכוהול, שימוש בסמים, אלימות מצד הצוות וכלפי הצוות, סכינים ואולרים בביה"ס, אלימות בהסעות, הימנעות מהגעה לביה"ס מחשש לפגיעה, תחושת המוגנות של התלמידים ותפיסה של מאמצי בית הספר במניעת אלימות.
בשאלונים השתתפו 24,243 תלמידים. מספרי משיבים ושיעורי השבה דומים נרשמו בתשע"א ובתשס"ט.
תאריך:  27/05/2014   |   עודכן:  27/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 לוח 1 / Luach 1
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רמת האלימות בתיכונים - ללא שינוי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
האנטגרציה הגורם להגברת האלימות
מתנגדת לאינטגרציה  |  27/05/14 17:59
2
האלימות תוצר האינטגרציה ומניעת
מורה בתיכון  |  30/05/14 09:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
עורך דין מבקש לאשר הגשת תביעה ייצוגית כנגד פרטנר ו-012 סמייל טלקום בטענה להטרדת לקוחות שאינם חפצים בשירותיהן תוך פגיעה בכבודם בשלוותם ואף בעיסוקם הטרדת חוזרות ונשנות הגורמות ללקוחות לעוגמת נפש רבה
איתמר לוין
אלוף דני עפרוני ומפקד הגיס הצפוני, אלוף נועם תיבון, מדגישים: את ההחלטות מקבל המפקד ולא היועץ המשפטי    פרופ' עמיחי כהן: ליועץ המשפטי יש למעשה זכות וטו
איתמר לוין
בכירי עמותות "ונקרא בשם" ו"פאר הבנים" יידונו לשל"צ ולעבודות שירות; ראש צוות בפקיד שומה חולון תישלח לעבודות שירות וצפויה לפיטורין
עידן יוסף
הפרסומת לעגה על נער וכינתה אותו "מרטיב במיטה"    נציב פניות הציבור ברשות השנייה על הפרסומת: "השפלת ילדים באמתלה הומוריסטית"
יפעת גדות
באיזה שהוא מקום בעולם, חייב להיות מישהו שיאהב אותי, או לפחות, מישהו שילייק אותי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il