X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שופט המחוזי בירושלים סבור שנהגים נשלחים לכלא ביתר קלות מאשר עבריינים אחרים מציע לשקול עונשים כמו חיוב נהג עבריין לנהוג בליווי אדם נוסף ושימוש נרחב יותר בשל"צ
▪  ▪  ▪
סגל. מצטרף לביקורת על תיקון 113

דיני התעבורה מתערבים בפעולות יומיומיות בסיסיות ושגרתיות ביותר, ברובם אינם נתפסים על-ידי החברה כנורמות פליליות של ממש, ומכאן ריבוי הפרותיהם. כך סבור שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, צבי סגל. הוא דיבר (יום ד', 28.5.14) בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין.
סגל התייחס להוראה בחוק לפיה יש להטיל פסילת מינימום של שנתיים על נהיגה בשכרות, ואמר שהיא משתלבת בסוגיה העקרונית של הטלת עונשי מינימום. "הטלת עונש מינימום ככלל באה לצמצם את שיקול הדעת של בית המשפט, והשאלה אם יש לכך הצדקה בכלל ובעבירות תעבורה בפרט. נראה לי, כי המדובר בערכאה מתמחה, שאמורה ממילא לגבש מדיניות ענישה דומה ואחידה, וספק אם ייחודן של עבירות התעבורה מחייב זאת לעומת דין העונשין הכללי, שבו הדבר כמעט ואינו קיים", אמר.
עוד התייחס סגל לתיקון 113 לחוק העונשין בדבר הבניית שיקול הדעת בענישה, והעיר שהוא מצטרף לביקורת הכללית הנוקבת שהושמעה כלפיו במהלך הכנס. לדבריו, קיים ספק האם התיקון צריך היה לחול גם על תחום התעבורה, "שהרי בפועל במקרים רבים לא ניתנים גזרי דין על פיו, על כל המשתמע מכך מבחינת כיבוד החוק הקיים מצד בתי המשפט לתעבורה".
אין הלימה
סגל הוסיף: "קיימת תחושה, אצלי לפחות, כי אין הלימה בין הגישה העונשית הכללית לזו בתחום התעבורה, במובן זה שהענישה בתעבורה נראית לעיתים חמורה מדי. בכל תיק פלילי 'רגיל', השופט נזהר מלשלוח אדם למאסר, בוודאי כאשר מדובר באדם נורמטיבי בבסיסו, נטול עבר פלילי, ותר באופן קבוע אחר מציאת מוצא אחר.
"התחושה שלי היא שבתעבורה הדברים מתנהלים אחרת, ודי בכך שאדם ייתפס נוהג בזמן פסילה - שאין חולק כי זו עבירה תעבורתית חמורה כשלעצמה - כדי שימצא את עצמו נדון למאסר בפועל". לדעת סגל, בדיני התעבורה מופעלים בצורה חזקה יותר עקרונות כמו הרתעה על חשבון עקרון ההלימה.
לכאורה עומד לרשות שופטי התעבורה ארסנל מלא של ענישה, הוסיף סגל, אך בפועל נעשה בו שימוש מוגבל. "עונש מרכזי שניתן היה להשתמש בו בעבירות מן הסוג הזה הוא של"צ, ונראה שלא נעשה בו שימוש מספיק.
"ייתכן שניתן להרחיב את ארסנל העונשים גם לנהיגה בליווי או בפיקוח של אדם אחר למשך פרק זמן מסוים. נראה שזה יהיה עונש יעיל ומועיל יותר מאשר פסילה בפועל לזמן קצר". סגל מציע שבמקום פסילה של חודש-חודשיים, יחויב הנהג העבריין לנהוג בליווי במשך שנה, "וכך להביא לשיפור הנהיגה שלו ולסיגול הרגלי נהיגה טובים יותר בעזרת המפקח שילווה אותו".
אפשרות אחרת, אמר סגל, היא להעניש בדרך של חיוב לעבור מבחן נהיגה מחדש במקרים רבים יותר. גם שם מדובר בענישה שמביאה לתרומה גדולה יותר לשיפור הנהיגה, והיא עדיפה לדעתו על פני הורדה מהכביש לתקופה מסוימת.
מדוע לעצור?
עוד אמר סגל, יש להיזהר בעת שגוזרים עונש מאסר בפועל בעבירות תעבורה שהיסוד הנפשי בהן הוא של רשלנות, בעוד היסוד הנפשי בעבירות פליליות אחרות חמור יותר ומחייב הוכחת מודעות, כוונה, פזיזות וכדומה. "זו אנומליה מסוימת ונראה כי מדובר לכאורה בשתי מערכות שפיטה/ענישה שונות העובדות במקביל", הוסיף.
סגל גם מתח ביקורת על מעצרים עד תום ההליכים בעבירות תעבורה, כאשר ברור שהמסוכנות היא ספציפית בנהיגה וניתן למנוע אותה במעצר בית ובהפקדת סכום כסף ניכר כתנאי לשחרור. "מדוע לעצור עד תום ההליכים, אם ניתן לאיין המסוכנות הספציפית בדרך אחרת כמתחייב על-פי חוק המעצרים?", שאל רטורית.

תאריך:  28/05/2014   |   עודכן:  28/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השופט סגל: ענישת יתר בדיני תעבורה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בזבוז כספים על משטרת התנועה
ולטרן  |  29/05/14 14:11
2
בזבוז על בית הדין לתעבורה
ולטרן  |  29/05/14 14:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
יפעת גדות
לרגל יום ירושלים, מפרסמת עמותת "אור ירוק" דוח על מצב הבטיחות בדרכים בעיר    מנתוני הדוח עולה כי קיימת עלייה של כ-70% בשיעור ההרוגים בתאונות דרכים בירושלים, בשנת 2013 לעומת שנת 2012    214 ילדים נפגעו בירושלים בשנת 2013 בתאונות דרכים - העיר עם הכי הרבה ילדים שנפגעים בתאונות דרכים בארץ    הילדים הירושלמים נפגעים כמעט פי שלושה יותר בתאונות דרכים, לעומת הילדים התל אביבים
עו"ד ינון הדאיה
חשוב להביא - אישור מהמשטרה, יפויי כח, תצהיר בריאות, בקשה למינוי מומחים ועוד
יצחק דנון
חברת הביטוח איילון מערערת על קביעתו של בית משפט השלום לפיה נהג שנפגע מטריקת דלת שעה שהושיט ידו על-מנת לקחת עיתון שביקש חברו היושב ברכב להעביר לו בתום פעולת תדלוק הרכב נחשב כנפגע בתאונת דרכים וזכאי לתגמולי ביטוח
איתמר לוין
בית המשפט המחוזי בחיפה: ועדות שחרורים טועות כאשר הן מבחינות לעניין מסוכנותו של אסיר בין עבירות תעבורה, ובמיוחד עבירות סדרתיות, לבין עבירות פליליות אחרות
עידן יוסף
יטופלו עשרות צמתים וקטעי דרך בכבישים בין-עירוניים, שהוגדרו ברמת סיכון גבוהה, דוגמת כביש 31 בדרום וכבישים 65 ו-85 בצפון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il