X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מדגיש שחתירה לשוויון של המיעוטים מתחייבת לא רק מאופיה הדמוקרטי של המדינה אלא גם מאופיה היהודי אומר שהאופי היהודי מחייב את ביהמ"ש להקדיש זמן למצוקות היחיד במקום לכתוב דיסרטציות
▪  ▪  ▪
רובינשטיין. אימה, יראה וענווה [צילום: יוני רייף]
חוששים מפרשנות החוקה
"לצערי אין לנו חוקה כתובה; הייתי שמח אם היינו מגיעים להשלמתה. הסיבה שלא מגיעים היא בעיקר חשש מפני פרשנותה בידי בית המשפט", אומר אליקים רובינשטיין. "היום אי-אפשר היה להגיע למסמך כמו הכרזת העצמאות, ולא רק משום שעליה לא חתמו ערבים, אלא משום שאי-אפשר היה להחתים עליה אפילו את כל המחותנים היהודים".

התקוות לא התגשמו
חוק יסודות המשפט לא הגשים את התקוות שנתלו בו בנוגע לשילוב המשפט העברי במשפט הישראלי, אומר אליקים רובינשטיין, המוביל בשילוב זה. לדבריו, שלושה גורמים עיקריים מונעים את השילוב: העדר רצון והתייחסות למשפט העברי כאל עניין ל"דתיים בלבד"; העדר ידע מספיק, למרות שהיום קל בהרבה להגיע למקורות; וזמנם הדחוק של השופטים. רובינשטיין הזכיר, כי המשפט העברי העמיד מסורת מפוארת של אלפי שנים, וכי עם הקמת המדינה נשמע פעמים רבות הפסוק "ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה" - אך בפועל, כאמור, המשפט העברי עודנו בקרן זווית.

"מי שמדבר על מדינת כל תושביה, רוצה להוריד את התווית היהודית מישראל. מדינת ישראל היא פיקדון בידיה מן ההשגחה העליונה והיותה יהודית היא סיבת הקיום שלה". כך אומר (30.5.14) שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין.
רובינשטיין דיבר ביום עיון לזכרו של מנהל תיכון צייטלין בתל אביב, ד"ר דב אברון. רובינשטיין הוא מבוגרי בית הספר. הוא הרחיב את הדיבור על מלאכתו של בית המשפט העליון ביצירת השילוב של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, "אתגר גדול שאינו נפתר במלואו". לדברי רובינשטיין, קל להגדיר מהי מדינה דמוקרטית, אבל קשה להגדיר מהי מדינה יהודית - הן במישור היהודי הפנימי והן במישור היחסים עם ערביי ישראל.
"עמדתי היא שביל הזהב. במישור הפנימי, פירוש הדבר הוא לחפש דו-קיום או רב-קיום תוך כיבוד המסורת הקיימת בארצנו מזה דורי דורות מחד-גיסא, וכיבוד הזרמים שהם הרוב ביהדות ארה"ב מאידך. לרוב הדברים אפשר למצוא פתרונות באמצעות שכל ישר והימנעות מהקצנה לשני הכיוונים", אמר רובינשטיין.
"מי שמחפש עימותים, ימצא אותם בלי בעיה. מה שצריך הוא למצוא פתרונות של הסדרים והסכמות. אינני משתמש במילה 'פשרה' בהקשרי דת ומדינה, כי יש דתיים שהמילה הזאת מטרידה אותם". בהקשר זה דחה כאמור רובינשטיין בצורה מוחלטת את תפיסת "מדינת כל אזרחיה".
לדעת רובינשטיין, תורת המוסר היהודית - הכוללת יושר והגינות - יכולה להנחיל את האיזונים הדרושים. "המשמעות היא הגינות כלפי מיעוטים וכלפי כולי עלמא", הוסיף. הוא ציין, כי המשימה לפרש מהם ערכיה של ישראל הוטלה על בית המשפט, "וזו משימה אדירה. בית המשפט כל הזמן מהלך על החבל הדק בחיפוש אחרי האיזונים. זהו אתגר מתמיד וקשה, זו תחושת שליחות של אימה ויראה וזה גם מחייב ענווה - במיוחד בבית המשפט בו אני מכהן, שאין אחריו בית משפט נוסף".
רובינשטיין הוסיף, כי האופי היהודי של המדינה כולל סוגיות כמו שבת, גיור, חוק השבות, מיעוטים (כולל חרדים) וגם מצוקות היחיד. לאלו, הדגיש, יש להקדיש זמן רב במקום לעסוק בדיסרטציות משפטיות. רובינשטיין העיר, כי המוסר היהודי מחייב לקיים את דברי הנביא ישעיהו, החרותים על מצבות סבתו ואמו: "הלא פרוס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בית".
לדברי רובינשטיין, המסורת היהודית מדגישה את כבוד האדם ומטילה חובות של דרכי שלום גם כלפי מי שאינו יהודי, ואם הללו חלו לפני 2,000 שנה - קל וחומר כיום. "המרשם העיקרי ליחסים בין הרוב למיעוט הוא תודעה וכבוד, תוך מאמץ לתקן פערי שוויון בכל הכיוונים. זה נובע לא רק מאופיה הדמוקרטי של המדינה אלא גם מאופיה היהודי".
לצד זאת, המשיך רובינשטיין, יש לבית המשפט העליון תפקיד של שמרטף על רשויות השלטון, והוא משתמש בכוונה במילה זו: "יש הרבה תיקים שאנחנו מחזיקים כדי להביא את הרשויות לפתור בעיות של הכלל או של הפרט. תיקים כאלו נגמרים לא בדיסרטציות של 30 או 50 עמודים, אלא בהחלטה של כמה שורות אחרי שהבעיה נפתרה".
רובינשטיין סיכם: "מדינה יהודית ודמוקרטית היא פרויקט שחייב להצליח. אין ברירה אחרת. יש עם יהודי אחד ויש לו רק מדינה אחת. הוא חייב לחיות בצורה הוגנת עם המיעוטים. למשימה הזאת אין פתרונות קסם והיא קשה מאוד. הפתרונות תלויים במצפן ובמצפון של כל שופט, ולמסורת היהודית יש בהם מקום חשוב".

תאריך:  01/06/2014   |   עודכן:  01/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מדינת כל אזרחיה - הסרת התווית היהודית"
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
חנפן.. חנפנות וקשקשנות.  ל"ת
אורי ציון   |  1/06/14 07:47
2
היחס למיעוטים נגזר מיחסם אלינו
צייד נאצים  |  1/06/14 08:21
 
- אכן,גר תושב יכול להיות אך מי
פלא יועץ  |  1/06/14 12:09
3
רובינשטיין מלהג סיסמאות
מי כתב את הנאום   |  1/06/14 09:13
4
מובן מאליו שאסור להפלות בין
אזרח לאזרח  |  1/06/14 09:39
5
כותרת עלובה ומסלפת. בושה ! ל"ת
בושה וחרפה !!!  |  1/06/14 09:45
6
למערכת - היכן ניתן למצוא?
פופיק  |  1/06/14 10:32
7
לא ראיתי סימוכין שהוא מדבר
אורי רעננה  |  1/06/14 10:50
8
מי בחר את שופטי העליון ?
יעקב יעקב  |  1/06/14 11:09
 
- המערכת הפוליטית על הקרשים
באום  |  1/06/14 11:39
 
- מילותיך בסלע להוציא אחת
עברית  |  1/06/14 18:44
9
לא על בית המשפט לקבוע
צרצר  |  1/06/14 18:15
10
נראה שהשארתם עד גיל
צורי  |  2/06/14 16:28
11
יתכן שרובינשטיין מתכנן
צורי  |  3/06/14 19:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
ראש הרשות הפלשתינית הודיע כי בעוד יומיים תוכרז ממשלת האחדות הפלשתינית מטעם פתח וחמאס    דובר מטעם החמאס מצנן את ההתלהבות שנשמעת מרמאללה: מסרבים להמשך כהונתו של ריאד אלמלקי במשרד החוץ במסגרת ממשלת האחדות
עופר וולפסון
מוקדם יותר הודיעו הפלשתינים כי ארה"ב הזמינה את ראש הממשלה של ממשלת האחדות הפלשתינית החדשה לביקור רשמי בוושינגטון    גורם בממשל אובמה: "נבחן צעדינו לאחר שתוכרז ממשלה באופן רשמי"
עידן יוסף
לוחמי מג"ב שזיהו חשוד פלשתיני עם מעיל גילו שמדובר במחבל    העצור נחקר היכן התכוון לבצע את הפיגוע
אריאל כהנא
בפגישה לילית עם ראשי רשויות ביהודה ושומרון טען ראש הממשלה כי לא היה מודע להשלכות ההקפאה, ובהן פגיעה בתקציבי הרשויות    ראשי המתיישבים: "בלי הרשאות, לא ניתן להציב עמוד תאורה לשומר"
אריאל י. לוין
אומר שאינו מתרגש מן ההתנגדות הצפויה ל"תוכנית ההרגעה" - החלת החוק הישראלי על שטחי יו"ש שבשליטת ישראל: "הפלשתינים נגד הכל, העולם עסוק בצרות שלו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il